U prvom propalom natječaju za nabavu novih višenamjenskih borbenih zrakoplova za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo jedino što je bilo zvučno u odabiru izraelskih F-16 Baraka (što smo mogli čuti iz Vlade) bila je njihova povoljna cijena. To je bila njihova najveća prednost, a za nešto više od toga prosječan čitatelj i porezni obveznik čiji se novac ulaže u obnovu naše ratne zračne flote i zamjenu antiknih zrakoplova MiG-21 morao je informacije tražiti u analizama stručnjaka i medijima.
No to je priča iza nas, a pred nama je nova-stara priča, nabava 12 višenamjenskih borbenih zrakoplova. Jedan od kandidata, Saabov JAS-39 Gripen C/D koji Švedska nudi Hrvatskoj, predstavljen je u utorak u Cinestar Areni u Zagrebu.
Saab nudi i više od 500 radnih mjesta – u Hrvatskoj
Potpredsjednik Gripena za srednju i istočnu Europu u Saab Aeronautics Daniel Boestad u uvodnoj je riječi rekao kako Saabu nije cilj samo ponuditi Gripene Hrvatskoj već predlažu i nova polja suradnje, koja bi između ostalog nabavom Gripena mogla dovesti i do najmanje 500 radnih mjesta. I to izgradnjom prvog Gripenova opskrbnog centra izvan Švedske, baš u Hrvatskoj, te povrat više od 50 posto ukupne vrijednosti ugovora o nabavi zrakoplova kroz taj centar tijekom Gripenova životnog vijeka.
Taj centar značio bi prenošenje znanja i tehnologije, stvaranje i održavanje visokotehnoloških radnih mjesta (a Boestad je itekako naglasio koliko su Šveđani zainteresirani za ulaganja u hrvatsku tehnološku pamet), održavanje Gripena tijekom njegova životnog vijeka, opskrbu koja jamči nacionalnu sigurnost te suverenost u obavljanju obrambenih dužnosti i sudjelovanja u međunarodnim misijama.
Vučji čopor
Već na početku prezentacije shvatio sam koncept koji Šveđani nude Hrvatskoj. Slikovito rečeno i koristeći većinom njihove riječi koje su strateški bile raspoređene u dijelovima prezentacije, Hrvatskoj se nudi ne samo Gripen kao rješenje za novi višenamjenski borbeni zrakoplov nego ideja vučjeg čopora, koji odlikuju brzina i kontrola zračnog prostora poput orla te izdržljivost medvjeda.
Da, Hrvatskoj se ne nudi lav ili tigar, odnosno zvijer na samom vrhu hranidbenog lanca koja sama može svladati sve ispred sebe, već platforma koja svoje najbolje odlike pokazuje u čoporu, odnosno umrežena u letu. Što to zapravo znači?
To znači da piloti imaju više vremena za kreativnost i taktiziranje u letu ili prije leta. Povrh toga zrakoplovom se lagano leti, odnosno troši se četvrtina vremena u kabini na nadziranje leta, a preostalo vrijeme na sve ostalo, što uključuje i više vremena za osmatranje, uočavanje, reakciju i donošenje odluka. Sve četiri navedene instance dio su taktičke igre, a ako imate puno vremena za te instance, onda imate i više nego dovoljno vremena za prave taktičke odluke, dok se neprijatelj bavi letom ili tek orijentiranjem u zraku. Šveđani dakle nude platformu čija je najjača karika izuzetna taktička iskoristivost, koja najviše dolazi do izražaja kad se u zraku nalazi više Gripena. Naravno, to ne znači nikako da Gripen samostalno ne predstavlja nikakvu opasnost ili da je neupotrebljiv.
Mrežni stručnjak među borbenim zrakoplovima
Pilot Gripena ima potpuno automatiziran, kontinuiran i siguran komunikacijski pristup svim drugim Gripenovim zrakoplovima u zraku te drugim vojnim snagama na terenu, što pilotu omogućuju visoku taktičku i situacijsku svijest koju nema niti jedan drugi borbeni zrakoplov na svijetu, tvrde u Saabu. To ostvaruju pomoću tehnologije data-link, koju je Saab uveo još prije 50 godina i koja je dominantna i dan-danas. To ustvari znači da kad Gripeni formiraju spomenuti vučji čopor (umreženu grupu i bez obzira na to je li riječ samo o Gripenima ili i drugim platformama), onda stvaraju multiplicirajući borbeni učinak u kojem su 1+1 zapravo više od 2.
Pametan zrakoplov
Naravno, da bi sve to imalo smisla promovirati kao prednost pred konkurencijom, morate imati izuzetno pametan zrakoplov, a Šveđani tvrde da Gripen to jest. Pa i sami ga oslovljavaju kao "pametni borbeni zrakoplov". Njegov se softver redovito unaprjeđuje, a sa svakim unaprjeđenjem otvaraju se i nove mogućnosti te se stvara osjećaj kontinuiteta, a ne tehnološke stagnacije u životnom vijeku jednog borbenog zrakoplova.
Šveđani kažu da Gripen nije zrakoplov u koji se mogu ugraditi pametne sposobnosti, jer je kod njega pametni sustav već integriran i stalno se nadograđuje.
Predstavljaju ga kao najmoderniji i najsposobniji zrakoplov na svijetu, a njihovi predstavnici kažu da oni u to 100 posto i vjeruju. Gripen nije najbolji zrakoplov na svijetu i oko toga ne treba stvarati polemike, no je li sposoban za ono što Šveđani tvrde da jest? O tome su svjedočili tijekom prezentacije Stefan Engström, umirovljeni bojnik Švedskog ratnog zrakoplovstva i direktor Gripenovih operacija u Saab AB-u, te Csaba Ugrik, mađarski general ratnog zrakoplovstva i zapovjednik AB-a.
Samoodrživa zračna nadmoć
Engström je dosta govorio o mogućnostima Gripena, no sukus njegove prezentacije zapravo je u pitanju koje je postavio na početku i odgovorima na to isto pitanje koje je dao na kraju.
Što je to samoodrživa zračna moć, pitao je na početku, a na kraju dao i odgovore koji glase: Jeftinija, neovisna i suverena kontrola vaše tehnologije, superiorna radarska sposobnost, superiorno elektronsko ratovanje, superiorno naoružanje (posebice raketa zrak-zrak dugog dometa tipa Meteor, koja se trenutačno smatra najboljom na tržištu), jednostavna nadogradnja, sposobnost brzog djelovanja i konstantna spremnost za djelovanje te jednostavna interoperabilnost s NATO sustavima kad je to potrebno.
Posebno su istaknuli mogućnost nošenja rakete zrak-zrak dugog doleta Meteor europskog proizvođača MBDA, za koju se smatra da je najbolji proizvod te vrste koji se može kupiti na tržištu danas. Gripen je posebno vezan za tu raketu jer je bio prvi zrakoplov koji je taj sustav integrirao na svoju platformu u njegovoj punoj fukcionalnosti. Riječ je o raketi koja djeluje na udaljenosti i većoj od 180 kilometara i koja ima takozvanu "smrtonosnu zonu" na 60 kilometara ili manje. Ta raketa leti leti četiri puta brže od brzine zvuka zahvaljujući takozvanom ramjet pogonu, konstantno sve do cilja, a ako raketa ima višak goriva prije cilja, još će dodatno ubrzati, čime se učinkovitost presretanja cilja i dodatno povećava.
Štitite državu, ali štitite i budžet. Gripen znači više zračne moći za vaš novac, poručuje Engström.
Mađarsko iskustvo
General Ugrik poručio je kako on nije tu da proda Gripen Hrvatskoj. On je kao iskusan pilot govorio o svojim iskustvima prelaska s MiG-21 i MiG-29 na platformu Gripen. Za potpuni prelazak i integraciju, kaže, bilo je potrebno svega godinu dana.
Leti se stalno, sedam dana u tjednu, 365 dana u godini, kaže Ugrik. Gripen je Mađarima toliko upotrebljiv da naši susjedi čuvaju i zračni prostor Slovenije, a 14 Gripena, koliko ih ima njihova flota, dovoljno je za istovremeno provođenje zadaća u Mađarskoj, Sloveniji te još tri druge države.
Održavanje zrakoplova nije komplicirano i kad ga se tek dobije, može se početi s manjim brojem ljudi koji rade na njegovu održavanju, logistici i komunikacijama. S vremenom taj se broj postupno povećava do optimalne razine, dodaje Ugrik.
Za Amerikance Gripeni su velociraptori. Nimalo loš epitet
U neformalnom razgovoru s Engströmom i Boestadom upitao sam ih jesam li dobro shvatio ideju vučjeg čopora kao premise o Gripenu. Obojica su me pogledala iznenađeno i složila se: "Da, točno to!" Štoviše dodali su da su ih Amerikanci nazvali malim velociraptorima nakon jedne od vojnih vježbi Red flag na kojoj su sudjelovali i Gripeni.
Engström je bio dio švedske eskadrile koja je tamo bila i rekao je da su izbezumili sve sudionike neortodoksnom taktikom, a ona je bila let izvan formacije i posvuda po zraku, dok su se ostali držali formacija i uobičajene taktike oslanjajući se na zračnu superiornost. Engström objašnjava da su piloti Gripena mogli upotrijebiti takvu taktiku kreativnog "kaosa" jer njihovi zrakoplovi međusobno komuniciraju cijelo vrijeme, prenose podatke o statusu kolega iz eskadrile u svakom trenutku, što uključuje njihov položaj, status naoružanja, protumjera itd. Sve to pilotu omogućava da se posveti unošenju nereda u redove neprijatelja.
Primjerice, Gripeni u verziji A 2006. godine na Red Flag vježbi ponizili su F-16 blok 50+ zrakoplove s deset rušenja već u prvom danu te vježbe. Govorimo o izravnim konkurentima na našem natječaju, odnosno njihovim prethodnim inačicama.
C/D, a ne E
Kolege iz drugih medija zanimalo je zašto je Hrvatskoj ponuđen Gripen C/D, a ne najnoviji Gripen E. Odgovor je jednostavan, a oba gosta iz Švedske pojasnila su da je E verzija još uvijek u razvoju, odnosno nije još proizveden. Bojazan među kolegama iz drugih medija bila je da razvijanjem modela E model C/D postaje redundantan. Legitimno, s obzirom na to da će E verzija zrakoplova imati posve nove karakteristike, uključujući i posve nov motor.
Engströma sam upitao, u razgovoru nasamo, postoji li mogućnost da se onda C/D verzija nadogradi i novim motorom, sigurno boljih performansi, a on je rekao da se to razmatra i nije isključeno. Uvjerava da će velik dio nadogradnji biti moguće i retrogradno ugraditi na C/D verziju Gripena. Štoviše, Engström kaže da ga je i jedan od predstavnika HRZ-a pitao iste stvari. Dakle, predstavnici HRZ-a su upoznati, samo je pitanje je li to njima (a time i nama) potrebno, odnosno ono što tražimo.
Gripen ima svoje nedostatke, a neki od njih su malen maksimalni dolet i manja nosivost korisnog tereta od ostalih Hrvatskoj ponuđenih zrakoplova. To znači da se pri odabiru tereta moraju raditi kompromisi, ali ako koristite taktiku vučjeg čopora, onda dio zrakoplova može služiti za kontrolu zračnog prostora, a dio za djelovanje prema ciljevima na tlu ili moru. To ima smisla jer je cijena sata leta Gripena mnogo manja od konkurencije, a to znači i da ih više može biti u zraku i duže vremena.
Što mi zapravo želimo kupiti?
Ipak, na prezentaciji se konkretne brojke i detalji ponude nisu mogli čuti jer to je za takav format predstavljanja Gripena tabu-tema. Za to ni predstavnici Saaba ni mediji nemaju potrebnu razinu odobrenja za iznošenje u javnost.
Bitna je ideja, što od novog višenamjenskog borbenog zrakoplova (osim pristupačne cijene) Hrvatska zapravo želi? Želimo li nadmoćnog lava koji sve može sam dok 10 preostalih zrakoplova skuplja prašinu po hangaru jer su sati leta i gorivo preskupi da bi se letjelo punim krilima, pametni vučji čopor s kojim su naši susjedi Mađari zadovoljni ili nešto između? U slučaju prvog, tu je jasan pobjednik Dassaultov Rafale, čak i polovan kakav nam se i nudi.
A možda je ipak najbitnije samo jedno, da su novi zrakoplovi američki, kao što to zagovara predsjednik Zoran Milanović. Razlog za to je daljnje razvijanje strateškog partnerstva s SAD-om, prilagodba NATO-u te činjenica da su nam Amerikanci dosad već donirali veliku količinu vojne opreme.
S druge strane, europski višenamjenski borbeni zrakoplovi (Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, JAS-39 Gripen...) nisu ništa lošiji od američkih ili, čisto za primjer, ruskih koje više vjerojatno ni štapom ne želimo dirati, što je shvatljivo jer mi smo svoju stranu (NATO vojno, Zapad/EU politički) odabrali.
Zašto onda Švedska, koja nije u NATO savezu (ali je članica EU-a), pitanje je o kojem će, kako bi narod rekao, pametnije glave odlučiti.