Porast jeftinog svemirskog prijevoza povećava razinu onečišćenja od ispušnih plinova raketnih motora u Zemljinoj atmosferi, upozorava nova znanstvena studija.
Znanstvenici su upozorili da bi učestala komercijalna lansiranja raketa poput onih SpaceX-a Elona Muska, Virgin Galactica Richarda Bransona i Blue Origina Jeffa Bezosa mogla imati značajan kumulativni učinak na Zemljinu klimu.
Tim na Sveučilištu u Nikoziji modelirao je ispušne plinove i razvojni oblak na nekoliko visina duž tipične putanje današnjih raketa. Učinili su to kroz prototipni primjer dvostupanjske rakete za prijevoz ljudi i tereta u Zemljinu orbitu i dalje.
Otkrili su da se ispušni plinovi raketnih motora zadržavaju u atmosferi, stvarajući značajno zagrijavanje i promjene njenog sastava, ali i da je količina ugljičnog dioksida koju ispušta raketa dok prođe jedan kilometar u visinu, u mezosferi, jednaka onoj sadržanoj u 26 kubičnih kilometara atmosferskog zraka na istoj nadmorskoj visini. Mezosfera se nalazi neposredno iznad stratosfere, koja se proteže do oko 67 kilometara i sadrži veliki dio ozona u atmosferi. U mezosferi temperatura opada s visinom, dostižući -90 stupnjeva Celzija.
Istovremeno, toplinski dušikovi oksidi (NOx) koji nastaju dok se raketa penje na visinu od 10 kilometara, mogli bi doseći razinu koncentracije koja je opasna po ljudsko zdravlje.
Pokazujemo da se zagađenje od raketa ne smije podcijeniti, jer bi učestala buduća lansiranja raketa mogla imati značajan kumulativni učinak na klimu na Zemlji, rekao je Ioannis Kokkinakis sa Sveučilišta Nicosia na Cipru i koautor nove studije objavljene u znanstvenom časopisu Physics of Fluids.
Dok će zračne struje postupno prenositi i miješati ispušni CO2 kroz atmosferu, svodeći CO2 na njegove prirodne razine, vremenski okvir u kojem se to događa nije poznat, tvrde znanstvenici. Vjeruju da bi još uvijek mogao postojati određeni broj raketnih lansiranja iznad kojih bi se mezosferski CO2 mogao početi akumulirati tijekom vremena, povećavajući tako prirodne razine i utjecati na našu klimu.
Studija sugerira da bi, u najgorem slučaju, rakete mogle proizvesti dovoljno toplinskih dušikovih oksida (NOx) da zagadi više od dva kubična kilometra atmosferskog zraka koncentracijom NOx koja bi, prema Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji, bila na razini opasanoj po zdravlje ljudi.
Nadamo se da će tvrtke za komercijalne letove, kao što su SpaceX, Virgin Galactic i Blue Origin, i njihovi pridruženi proizvođači motora, razmotriti ove učinke u budućim projektima, poručio je koautor Dimitris Drikakis.
Izvor: Daily Mail