Pametni telefoni postaju sve ''pametniji''. Ali što se nama događa? Odgovor na to pitanje potražili smo kod Manfreda Spitzera, njemačkog psihijatra i neuroznanstvenika.
Što nam više mentalnog truda oduzima bilo koji digitalni uređaj, smanjuje se kvaliteta korištenja našeg mozga kao i njegova sposobnost. To je velik problem, tvrdi on.
Trebamo li uopće pametne telefone?
Na pitanje što je onda s pametnim telefonima, laptopima u vrtićima i nižim razredima osnovne škole, Spitzer odgovora da ih - ne trebamo. Svoj je odgovor detaljno objasnio.
To je jednostavan odgovor. Svjetska zdravstvena organizacija jasno kaže manje je bolje, kada se radi o djeci. Njihovi se mozgovi još uvijek razvijaju. Ako oduzmete input koji trebaju kako bi razvili svoje mozgove, razvijat ćete mentalne probleme. To je iscrpno istraženo. Znamo da što više dvogodišnjaci provode vremena pred ekranom, manje će biti kognitivno razvijeni kada budu imali tri godine.
I druga istraživanja pokazuju da isto vrijedi i za adolescenciju. Imamo sve podatke koji pokazuju da digitalni mediji oštećuju razvitak mozga. Uz sve to, uzrokuju ovisnost jer imaju te karakteristike, stalno ih morate gledati, uzimaju vam pažnju i slično. Slično je alkoholu.
Da, vi i ja ga možda konzumiramo. Popijemo čašu vina tu i tamo, ali bismo li dali vino djeci kako bismo ih naučili kako ga koristiti? Ne, štitimo ih jer znamo da nije dobro za razvitak mozga, rekao je.
Kada je riječ o tezi da je roditeljima danas jednostavnije djeci dati pametne telefone u ruke kako bi bili mirni, Spitzer kaže da je nekoć je bilo jednostavnije smirivati djecu malenom krpom natopljenom opioidima ili alkoholom.
Ali pametni telefoni rade istu stvar, uzrokuju ovisnost i sprječavaju razvoj mozga, govori ugledni psihijatar.
Dodao je da posljednje istraživanje u Njemačkoj pokazuje kako 20 do 30 posto djece u školama ne može više skakati. Jednostavno ne mogu skočiti sedam puta, jer im je to previše, nisu to naučili. To zbilja nije dobro, ističe Spitzer.
Kada je riječ o koronavirusu, koji je cijeli svijet prebacio na online način življenja, Spitzer podsjeća na nizozemsko istraživanje koje pokazuje da se tijekom pandemije manje učilo.
Na pitanje imaju li digitalne tehnologije pozitivnih utjecaja, Manfred Spitzer odgovara da je pozitivno uvelike nadjačano nuspojavama i posljedicama.
Veliko istraživanje u Velikoj Britaniji proučavalo je 90 škola koje su zabranile pametne telefone. Utvrdili su da se djeca poboljšavaju. Uz to, u ovakvim se istraživanjima uvijek pokaže da se ona djeca koja su na nižoj razini znatno poboljšaju, ističe. Kaže da bismo tehnologiju trebali koristiti na dobrobit svih, ali ne na štetu djece.
Otkrio je i da i sam koristi pametni telefon, a na njemu provede dnevno oko - 20 minuta.
Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr