U posljednje vrijeme često se piše o napretku u razvoju umjetne inteligencije. Od Dall-E koji stvara slike na temelju upita ili opisa, pa do ChatGPT-a koji može razgovarati s korisnikom.
No razvoj umjetne inteligencije ne oduševljava umjetničku zajednicu. Pogotovo jer su umjetnici diljem svijeta otkrili da je popularni program za crtanje i obrađivanje fotografija u svoje postavke privatnosti ubacio zanimljvu opciju.
Sve je počelo kad je francuska umjetnica Claire Wendling objavila na Instagramu (a poslije ju je objavio i umjetnik Jon Lam na Twitteru), snimku ekrana postavki iz Adobea koji jasno prikazuje da Adobe automatski uključuje sve koji koriste njihov program u svoje istraživanje i razvoj umjetne inteligencije. Korisnici koji ne žele biti uključeni moraju ručno isključiti tu opciju. Naravno, ako znaju za nju.
Komentari umjetnika su jasni - Adobe želi pratiti što i kako umjetnici koji koriste njihove programe rade u tim aplikacijama. Bilježe njihove procese i tehnike koje su umjetnici razvijali i usavršavali godinama kako bi stvorili vlastite automatizirane sustave. Umjetnici strahuju da bi tako umjetnički proces mogao postati automatiziran, a umjetnici i dizajneri zamijenjeni umjetnom inteligencijom.
I dok se umjetnici bune protiv takve prakse, a onda i protiv Adobea, iz tvrtke umiruju situaciju.
Kad je u pitanju Generative AI, Adobe ne koristi nikakve podatke pohranjene na Creative Cloud računima za treniranje svojih eksperimentalnih značajki. Trenutačno preispitujemo svoju politiku kako bismo bolje definirali slučajeve upotrebe generativne umjetne inteligencije, poručili su iz Adobea.
No osim umjetnika, koji su zabrinuti da će umjetna inteligencija kopirati njihovu kreativnost, zabrinuti su i stručnjaci za zaštitu podataka.
Prema europskom zakonu o privatnosti, Adobe treba pristanak prije čitanja podataka s uređaja pojedinaca u svrhu koja nije neophodna za uslugu koju je korisnik zatražio, kaže Michael Veale, profesor na Sveučilištu u Londonu koji se specijalizirao za digitalna prava.
Upozorio je da su neki umjetnici možda potpisali ugovor o tajnosti sa svojim klijentima, pa bi takvo pristupanje njihovim podacima moglo biti protumačeno kao kršenje ugovora.
Veale smatra kako bi se Adobe, zbog načina na koji je automatski uključio sve korisnike u dijeljenje podataka, a ostavio im mogućnost da ručno isključe tu opciju, mogao naći na udaru Europske unije zbog kršenja GDPR-a. Slično se dogodilo i Appleu, koji je zbog toga kažnjen s osam milijuna eura.
Trebaju li onda umjetnici strahovati da će ih umjetna inteligencija zamijeniti? Možda, jednom u budućnosti. Zasad je kreativnost još uvijek samo ljudska osobina.
Izvor: Fast Company