Najbolje ideje obično se rode kad najmanje to očekujete. Tako bismo mogli opisati i samo stvaranje ideje o Trakbaru, hrvatskom startupu koji je prošlog tjedna svoj rad i projekt prezentirao pred više od 150 investitora i partnera na Demo Day događanju Metro Accelerator powered by Techstars.
Porazgovarali smo u Berlinu s osnivačima Trakbara, Gabrijelom Lovrić i Igorom Švehlom, kako bismo otkrili zašto je Trakbar tako zanimljiv investitorima, ali i brojnim ugostiteljima diljem Europe.
Što je zapravo Trakbar? Najjednostavnije bismo ga mogli opisati kao "pametnog savjetnika za nabavu". Službeno, Trakbar je pametna poslovna inteligencija namijenjena malim i srednjim barovima i restoranima kojima pomaže pri svakodnevnom odlučivanju, štedeći pritom vrijeme i novac. Trakbar pruža precizna predviđanja prometa, potrošnje, stanja zaliha te, uz pomoć umjetne inteligencije, korisnicima omogućuje da budu proaktivni i optimiziraju svoje cjelokupno poslovanje.
Kako je uopće došlo do ideje o stvaranju takvog jednog sustava koji bi mogao revolucionirati ugostiteljski i hotelijerski sektor? Pa, kako nam je objasnio Švehla, Trackbar je nastao iz svojevrsne oklade s njegovom sestrom. Kao iskusni programer, želio je sestri dokazati da njegovo tehnološko rješenje može biti bolje od njenog dvadesetogodišnjeg iskustva u ugostiteljstvu.
Od malena smo bili okruženi ugostiteljskim biznisom, kojim se bavi većina naše obitelji i prijatelja. I oduvijek smo slušali o jednim te istim problemima i svakakvim idejama za rjesavanje istih. Naravno, neke stvari su do prije samo par godina bile nezamislive, ali kako je digitalizacija uzela maha i u ugostiteljstvu, došlo je pravo vrijeme da omogućimo i manjim/neovisnim ugostiteljima pristup rješenjima koja su do tada bila rezervirana samo za globalne korporacije. Sve druge industrije odavno već koriste poslovnu inteligenciju za unapređenje svojeg poslovanja. A i želio sam mlađoj sestri dokazati da "moj program" moze biti bolji od njenog dvadesetogodišnjeg iskustva, pojašnjava Švehla.
Gabrijela Lovrić u Berlinu (Foto: Zimo)
Zašto ste se odlučili na korištenje tehnologije umjetne inteligencije u izradi ovog rješenja? Možete li nam pojasniti što točno umjetna inteligencija “radi”?
Prije par godina oko A.I. se razvio veliki hype, pogotovo nakon pobjede Google Alpha algoritma u igri Go. Tada smo došli na ludu ideju da eksperimentiramo s nekoliko algoritama koji se koriste u financijskoj industriji i na burzi dionica i probamo predvidjeti stvari u ugostiteljstvu. Trakbar koristi umjetnu inteligenciju za predviđanje prometa i prodaje pojedinog artikla više od 30 dana unaprijed. Postigli smo točnost predviđanja od 90%, što je izvrstan rezultat. Zamislite da kao vlasnik kafića znate koliko ćete boca piva prodati sljedeći mjesec +/- 5 boca ili kao vlasnik restorana koliko svježih namirnica trebate sljedeći tjedan kako ne bi ništa morali baciti? Ili kojeg konobara staviti u vikend smjenu da bi prodali najviše piva?, objašnjava Lovrić.
Koliko ljudi radi na razvoju Trakbara? Jeste li imali poteškoća s pronalaženjem stručnjaka za pojedino područje (npr. AI)?
Trenutno nas je 7 u Trakbar timu, od toga troje radi full time na razvoju. I sami znate da su u start-up svijetu 3 stvari najvaznije. Tim, tim i tim. Okupili smo ljude koji dijele nasu strast i viziju i imali malo sreće, ističu ali i dodaju kako im je u planu širenje tima kako se i sam opseg posla bude povećavao.
Pojasnite nam kako točno Trakbar funkcionira?
Trakbar je cloud rješenje koje se povezuje s ugostiteljevim postojećim sustavom za izdavanje računa, kao i nekoliko internet servisa npr. za vremensku prognozu ili koncerte u okolici i na temelju obrade velike količine podataka koje utječu na vaše poslovanje daje predviđanja prodaje i prijedloge za naručivanje robe. Prijedlozi narudžbe se mogu dalje proslijediti specijaliziranim sustavima za naručivanje ili direktno dobavljačima, opisuje Švehla.
Metro Demo Day Berlin (Foto: Zimo)
Koliko korisnik Trakbara mora poznavati tehnologiju? Odnosno koliko je Trakbar kompliciran za korištenje?
Tu leži najveća prednost Trakbara, ostala rješenja na tržištu su uglavnom prilagođena za velike korisnike i zahtjevaju poznavanje analize podataka kako bi dobili izvještaje i izvukli vrijednost iz vlastitih podataka. Trakbar je to sveo na 1 klik mišem. Sustav je u potpunosti prilagođen ugostitelju i pomaže mu u donošenju odluka - od malih svakodnevnih do strateških kojima odlučuje o sudbini svojeg biznisa. Uz to, prijedloge narudžbi smo u potpunosti automatizirali. Potrebno je samo odrediti kad naručujete robu i točno to jutro u Trakbaru vas čeka spreman prijedlog što naručiti. Čak i kada ne znamo pravo stanje zaliha, što je vrlo često na zapadnim EU tržištima, ističe Švehla.
Zanimljivo, iako se naši ugostitelji i hotelijeri bune zbog gomile papirologije koju moraju stalno ispunjavati, Trakbarovci ističu kako je to upravo najveća prednost prilikom uvođenja njihovog sustava. Naime, većina zemalja u zapadnoj Europi nema obavezu vođenja evidencije stanja zaliha pa tako ni vlasnici objekata zapravo ne znaju što točno imaju u svom skladištu, a što im treba. Vlasnici u Hrvatskoj, zbog zakonskih propisa, moraju točno znati koliko krumpira odnosno kave imaju na zalihi.
Kako je došlo do suradnje s Metro Grupom?
Metro je oduvijek bio vrlo inovativna kompanija i rano su prepoznali potencijal digitalizacije ugostiteljske industrije. Metro Grupa je prije nekoliko godina krenula s pilot projektima na svojim tržištima kako bi svojim kupcima ponudili nešto više, nešto novo i drugačije s ciljem da im pomognu da što bolje posluju. S Metro Grupom krenuli smo i u pilot u Austriji, ističu iz Trakbara.
Nakon uspješno odrađene prezentacije na Demo Dayu, zamolili smo ekipu iz Trakbara za kratki komentar. Ipak je u prepunoj dvorani bilo više od 150 investitora i partnera koji su došli čuti što se novo nudi u Ho/Ra/Ce sektoru.
Naime, Trakbar je ulaskom u Metro Accelerator dobio 120 tisuća eura koje su iskoristili za izlazak na njemačko i francusko tržište. Uspjeli su pokrenuti pilot projekte s partnerima u Norveškoj i Hrvatskoj te Metroom u Austriji. No, plan im je proširiti se i na SAD. Za to bi im trebalo dodatnih 700 tisuća eura - novac koji žele dobiti od novih investitora.
Uspješna prezentacija tek je prvi korak u kontaktu s potencijalnim investitorima. U Trakbaru se nadaju da bi potrebna sredstva mogli skupiti do kraja godine.
Zanimljivo je da, osim što Trakbar štedi novac i vrijeme ugostiteljima i hotelijerima ima i određenu ekološku komponentu.
S Trakbarom točno znate koliko namirnica imate i koliko trebate kupiti da ih ne bude previše i ne morate bacati. Upravo je bacanje hrane jedan od velikih problema u svijetu, a uz Trakbar naši klijenti točno znaju koliko im treba pa se izbjegava potreba za bacanjem hrane što je dodatna vrijednost cijelog projekta, rekao nam je na kraju Švehla.