Turska tvrtka Baykar započela je zemaljska testiranja svoje bespilotne letjelice Bayraktar Kizilelma. Riječ je o prvoj bespilotnoj letjelici za zračnu borbu u toj zemlji. Popratne slike testova u letačkom centru Akinci prikazale su takozvanu taksi-vožnju prije prvog leta Kizilelme.
Kizilelma (što na turskom znači ''crvena jabuka'') posve se razlikuje od svojih prethodnika, dronova Bayraktar TB2 i Bayraktar Akinci. Bayraktar TB2 doživio je značajan borbeni uspjeh u rukama Azerbajdžana i Ukrajine, kao i veći Bayraktar Akinci.
Kizilelma je, s druge strane, posve drugačija i za nju se tvrdi da ima sposobnost nadzvučnog leta (barem u svojim kasnijim verzijama) te da ima određeni stupanj smanjenih vidljivih karakteristika i da je prilagođena za vrste zračnih borbenih misija koje obično poduzimaju borbeni zrakoplovi s posadom.
Kizilelma ima konfiguraciju kanard-delta, kakva se može vidjeti na nekim drugim borbenim letjelicama smanjene vidljivosti, uključujući kineski lovac s posadom J-20 te tajanstveni dron Dark Sword. Korištenje kanarda je kompromis između niske uočljivosti i sposobnosti manevriranja, iako se mogu poduzeti neke mjere da se ograniči njihov utjecaj na radarski potpis. Repne površine sastoje se od nagnutih okomitih stabilizatora.
Motor dizajniran u Ukrajini
Kizilelmu bi trebao pokretati turbomlazni motor Ivčenko-Progres, koji je projektiran u Ukrajini.
Prema tehničkim zahtjevima, Kizilelma bi trebala imati autonomiju leta od pet do šest sati, borbeni radijus od 900 kilometara i službeni plafon leta od 10.500 metara. Maksimalna težina pri polijetanju je 6000 kg, uključujući korisni teret od 1500 kilograma. Taj će teret uključivati spremnike za jednokratnu upotrebu koji se nose u unutarnjem pretincu za oružje, čime će se dodatno očuvati nevidljive karakteristike Kizilelme.
Njezino naoružanje vjerojatno će uključivati primjere širokog spektra preciznog streljiva zrak-zemlja i projektila zrak-zrak koje je razvila turska industrija.
Dok se očekuje da će prvi prototip Kizilelme i druge rane inačice pokretati turbomlazni Ivčenko-Progres AI-25TLT bez naknadnog izgaranja, planira se da će se na kasnijim verzijama zamijeniti s novijim Ivčenko-Progres AI-322F s naknadnim izgaranjem, koji bi trebao osigurati nadzvučne performanse novom turskom borbenom dronu.
Impresivne performanse
Čak i sa slabijim motorom, Kizilelma bi trebala nuditi impresivne performanse za bespilotnu letjelicu, s maksimalnom brzinom blizu brzine zvuka.
U konačnici, postoji plan za verziju s dva motora, s parom AI-322F, za daljnje poboljšane performanse. U svojem početnom obliku ispušni plin motora očito nije prikriven, iako je moguće da bi se slabo uočljive karakteristike mogle poboljšati pročišćavanjem ovog područja, nešto što Rusija radi sa svojim dronom Okhotnik.
U stvarnosti, Kizilelma ima značajke za smanjenje svojeg radarskog presjeka iz određenih kutova, kao što su iskrivljene linije trupa, ali jasno je da visoke performanse stavljene imaju veći prioritet od niske uočljivosti.
Za razliku od TB2 i Akincija, planirano je da Kizilelma ima borbenu sposobnost za zračne borbe, kao i provođenje obavještajnih, nadzornih i izviđačkih (ISR) te udarnih operacija. Navodno će taj dron biti opremljen i s nekom vrstom radara s aktivnim elektroničkim skeniranjem (AESA).
Izvor: The War Zone