Električni taksiji bez vozača stižu nam za tri godine, najavila je tvrtka u grupaciji Mate Rimca. S Vladom je potpisala ugovor vrijedan 180 milijuna eura.
Ovo je nešto potpuno drugačije od bilo čega što sad možete vidjeti po medijima ili u Americi i u Kini, kad to pokažemo da imamo pravi proizvod imamo već ugovor sa sedam gradova u Njemačkoj, u Velikoj Britaniji, na Bliskom istoku, rekao je Marko Pejković, direktor tvrtke Project 3 Mobility
Projekt financira Europska unija. Taksiji će se proizvoditi u Hrvatskoj pa se mora graditi i tvornica.
Krenut ćemo s nekih 1500, onda ćemo na 10.000 i kroz nekoliko godina doseći kapacitet od 30.000 vozila. U tvornici bi radilo 300 do 400 ljudi, dio će biti automatiziran, a u samoj kompaniji bi bilo 2000 ljudi, dodao je Pejković.
Više detalja pogledajte u videu.
Mnogi se pitaju o sigurnosti takvih vozila i odgovornosti u slučaju nesreća.
Ako pitate one koji zagovaraju tu ideju, oni će vam reći da postoje posebne kamere, senzori, skeneri koji će riješiti sve probleme koji se navode, poručila je Reporterka Dnevnika Nove TV, Viktorija Bednjanec.
Postavlja se pitanje, može li vozilo bez vozača prepoznati pješaka ako slučajno ne prelazi cestu na pješačkom prijelazu
Vozilo teoretski može to prepoznati. Danas već postoje u modernim automobilima određeni sustavi takozvani AVAS sustavi koji pospješuju sigurnost u prometu i koji reagiraju kada vozač to ne stigne ili je to propustio učiniti. Dakle, već sada postoje sigurnosni sustavi koji su koračići prema autonomnoj vožnji, istaknuo je Kristijan Tićak iz Auto motora i sporta.
Problem je to što legislativa u određenoj mjeri ne prati razvoj tehnologije pogotovo u automobilima. Tu je glavno pitanje koje treba postaviti tko je odgovoran u slučaju da se dogodi neki propust ili prometna nezgoda. Teško da će biti proizvođača koji je spreman u potpunosti preuzeti na sebe odgovornost za bilo kakvu situaciju koja nastane u slučaju kretanja autonomnog vozila, dodao je Tićak.
Današnji automobili se sastavljaju po principu lego kockica, kupuju se određene komponente. Software je zapravo ključan dio priče koji usklađuje i upravlja svim tim sofisticiranim sustavima. Da, tehnologija sigurno postoji, ali postoji li za upotrebu na javnim cestama to ćemo ostaviti stručnjacima da procijene, objasnio je Tićak.
Uvođenjem robotaksija morali bi se mijenjati zakoni koji nisu predviđeni za takvu tehnologiju.
Niz zakonskih odredbi treba mijenjati, nije samo jedan zakon u pitanju. Imate primjerice i osiguranja automobila. Na koji način ćete odrediti premiju takvog automobila u kojem ne znate tko je vozač, je li osiguranje osigurava i automobil, ali se rukovodi određenim vozačem koji njime upravlja. Tu je i Zakon o sigurnosti prometa na cestama koji propisuje da vozač mora imati obje ruke na upravljaču ili u suprotnom postoji članak koji ga kažnjava za umanjivanje stabilnosti vozila. Dakle, to su samo neki od primjera, ali sigurno je da treba temeljito osuvremeniti Zakon o sigurnosti prometa na cestama, istaknuo je Tićak
Izazovni su rokovi, 2026. je pred vratima kada se radi o ovoj temi. Bit će potrebno još puno testiranja, a i zakone će se isto trebati mijenjati, kazala je reporterka.
Dnevnik Nove TV pratite svaki dan od 19 sati, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr.