Brojne softverske kompanije tijekom posljednjeg desetljeća promijenile su način rada, tj. način naplate svojih proizvoda. Ranije su korisnicima prodavali svoj softver za koji su objavljivali nadogradnje da bi naknadno objavili novu verziju softvera koju su korisnici morali kupiti kako bi imali pristup novim opcijama i mogućnostima. Oni koji nisu kupili novi softver mogli su slobodno nastaviti koristiti stariju verziju koju su platili i koju su posjedovali.
Danas je situacija prilično drukčija i kompanije su većinom fokusirane na pretplatnički oblik poslovanja. One više ne prodaju svoje proizvode, već su oni dostupna kao servis, odnosno korisnici ih ne kupuju, nego plaćaju mjesečno korištenje. Dok god plaćaju mjesečnu pretplatu dostupne su im posljednje verzije softvera i nadogradnje, no kada prestanu s plaćanjem pretplate, više nemaju pristup tom softveru. Slično kao npr. Netflix ili Spotify - samo dok plaćate pretplatu, imate pristup svim filmovima i glazbi.
Dok se takav pretplatnički pristup pokazao uspješnim i za kompanije koje nude proizvode i usluge bazirane na softveru ili online uslugama, pitanje je može li se isto primijeniti i na hardver. U Logitechu misle da - može.
Kako je u jednom nedavnom intervjuu komentirala izvršna direktorica tvrtke Hanneke Faber, u Logitechu razmišljaju o tzv. “vječnom mišu”, odnosno mišu kojeg korisnici nikada ne bi trebali mijenjati i koji bi dobivao softverske nadogradnje i nove opcije. Iako, čini se, u Logitechu još nisu donijeli konačnu odluku, razmišljaju i o pretplati za takve uređaje. U razgovoru s novinarima šefica tvrtke je objasnila kako su joj iz Logitechova inovacijskog centra pokazali takav uređaj, odnosno “vječnog miša” koji je malo teži u odnosu na uređaje koje danas koristimo, a ona ga je, zanimljivo, usporedila s lijepim, ali ne super skupim satom. Takav sat, objasnila je, ona nikad ne bi htjela baciti pa zašto bi onda htjela baciti miša ili tipkovnicu, ako je njihova kvaliteta na velikoj razini i ako su odlično dizajnirani.
Takav bi miš trebao biti dovoljno robustan i izgrađen od izdržljivih materijala kako bi mogao trajati jako dugo, iako je jasno kako i takvi uređaji imaju rok trajanja. Izvršna direktorica Logitecha kaže kako su si u kompaniji postavili cilj razvoja takvog modela miša, no i dalje nisu sigurni kakav bi poslovni model bio idealan, kako za njih, tako i za njihove korisnike.
Još jedna od prednosti ovakvog miša, barem tako naglašava Faber jest što pozitivno djeluje na održivost i smanjenje elektronskog otpada. Kako bi trebao dugo trajati, ljudi ne bi trebali kupovati nove uređaje - u takvim slučajevima najčešće stari miševi i sličan istrošeni hardver završava u smeću.
Ekipa iz Logitecha nastavit će s razvojem i dizajnom novog miša, a bit će zanimljivo vidjeti kako će izgledati taj uređaj, koliko će stajati i hoće li za njegovo korištenje biti potrebna pretplata.
Izvor: Ars Tehnica