S ChatGPT-jem pokrenuto je potpuno novo razdoblje tehnološke industrije u kojem je najveći fokus stavljen na umjetnu inteligenciju. Velike tehnološke kompanije i prije su investirale milijarde dolara u AI, no posljednjih godina brojne kompanije iz različitih sektora implementirale su ili pokušale implementirati ovu tehnologiju u svoje poslovanje.
Jasno je kako u budućnosti možemo očekivati daljnji rast investicija i korištenja umjetne inteligencije koja će imati sve veće mogućnosti pa će na mnogim poslovima pomagati ljudima ili ih čak zamijeniti. Također, već je sada internet preplavljen različitim AI sadržajem, a budućnost nosi još više takva sadržaja, što nosi i neke nove opasnosti.
Iako će, dakle, kompanije nastaviti s velikim investicijama, iz analitičke tvrtke Gartner predviđaju kako će do kraja sljedeće godine odustati od skoro trećine projekata (30 posto) baziranih na generativnoj umjetnoj inteligenciji. Kao razloge odustajanja nakon konceptne faze u kojoj se testira izvedivost i uspješnost takvih projekata, navode se različiti razlozi - od loše kvalitete podataka, rastućih troškova, nejasne poslovne vrijednost itd.
Za sve veći broj investitora problem je i povrat ulaganja. Dok su ulagači nestrpljivi, za dio kompanija pokazalo se kako su velike investicije u generativnu AI neisplative, odnosno konačni rezultat ne može opravdati takva ulaganja. Iz Gartnera su objasnili da, kada je u pitanju generativna AI, ne postoji jedno rješenje koje će se moći primijeniti na sve, a problem je i što je, u odnosu na neke druge tehnologije, jako teško predvidjeti troškove razvoja. “Bilo da ste disruptor na tržištu i želite posvuda unijeti umjetnu inteligenciju ili imate konzervativniji fokus na povećanje produktivnosti ili proširenje postojećih procesa, uvijek postoji različita razina troškova, rizika, varijabilnosti i strateškog učinka”, objasnili su iz ove tvrtke.
Zato je ponekad bolje odustati od projekta u njegovoj konceptnoj fazi, nego nastaviti ulagati veliki novac u njega ne znajući kakav će biti rezultat. Što se tiče primjene generativne umjetne inteligencije koju razvijaju kompanije, iz Gartnera su izdvojili neke od najčešćih primjera - asistenti u kodiranju, personalizirani asistent za prodaju, pretraga dokumenata te različiti oblici servisa - zdravstveni, osiguravajući, financijski itd.
Troškovno najučinkovitije je napraviti AI asistenta za kodiranje, za što se početni troškovi kreću između 100 i 200 tisuća dolara, no ti su troškovi puno veći ako se veliki jezični modeli razvijaju od nule, pogotovo za spomenute medicinske, osiguravajuće i financijske servise. U takvim slučajevima početni troškovi mogu iznositi od 8 pa do čak 20 milijuna dolara. Uz takva ulaganja, a bez brzog povrata ulaganja, ne treba se čuditi što su investitori nestrpljivi i nezadovoljni.
Izvor: Neowin