Ako razmišljamo o budućnosti interneta, dvije stvari nam prvo padaju na pamet – brzina koja će biti sve veća te sve veća povezanost ljudi, ali i stvari (Internet od Things – IoT), s internetom. No, ono što također možemo očekivati je i fragmentaciju interneta te bi za deset ili više godina mogli imati dvije verzije interneta.
Tako barem razmišlja bivši izvršni direktor Googlea i bivši izvršni predsjednik Alphabeta Eric Schmidt – njemu je tijekom nedavnog privatnog eventa kojeg je u San Francisu organizirala kompanija Village Global VC pitanje o budućnosti interneta postavio ekonomski stručnjak Tyler Coven. Upitao ga je o mogućnosti fragmentacije interneta, odnosno hoćemo li imati 3 do 4 odvojena interneta, a Schmidt mu je odgovorio kako bi za desetak godina mogle postojati samo dvije verzije interneta – kineska i američka
Rekao je kako je broj kompanija i servisa koji se pokreću i razvijaju u Kini, kao i bogatstvo i novac koji se tamo okreću fenomenalan te možemo očekivati odlične nove proizvode i servise "made in China". No, ono što će pratiti takve proizvode i servise jest i drugačiji državni režim koji uključuje cenzuru i kontrolu.
Upozorio je i na Belt and Road Initiative (BRI), inicijativu s kojom Kina želi povećati svoj politički i ekonomski utjecaj trgovinom, uključujući i digitalnu trgovinu između Kine i zemalja u Europi, Africi, Aziji i Bliskom istoku, što bi na kraju moglo rezultirati da neke od tih zemalja počnu koristiti kinesku infrastrukturu "uz gubitak slobode".
Googleov kineski problem
Ovakav scenarij s više verzija interneta mogao bi radikalno utjecati na online poslovanja te bi se velike kompanije trebale na vrijeme početi pripremati na podjelu koja bi mogla imati veliki utjecaj na njihov brand i globalnu prodaju. Naravno, trenutno je teško prognozirati hoće li zaista doći do takve podjele i hoćemo li imati dvije ili možda čak više verzija interneta, no kako ovakva predviđanja dolaze od čovjeka koji je proveo dugo godina na vodećim pozicijama vjerojatno najveće internetske kompanije na svijetu, treba ih uzeti ozbiljno.
Inače, Kina je u posljednje vrijeme osjetljiva tema za Google jer ova kompanija, protivno željama velikog dijela zaposlenika, razvija posebnu strategiju za širenje u Kini koja će uključivati i cenzuru rezultata pretraživanja kako bi se zadovoljile vlasti u toj zemlji.
Više stotina zaposlenika kompanije potpisali su pismo u kojem upozoravaju na etička i moralna pitanja vezana uz taj plan te su od izvršnog direktora Sundara Pichaija zatražili veću razinu transparentnosti. Prema Pichaiju, Google već neko vrijeme istražuje mogućnosti poslovanja u Kini i razmatraju brojne opcije, no još nisu niti blizu lansiranja tražilice u najmnogoljudnijoj zemlji svijeta.
Izvor: CNBC