Prošlo je skoro deset godina od kada je SpaceX najavio svoje planove o slanju brojnih satelita u svemir koji će ljudima na svakom dijelu Zemlje pružiti mogućnost brzog i stabilnog interneta. Na početku su mnogi, zbog kompleksnosti i velikih izazova takvog projekta, bili prilično skeptični prema Muskovim planovima, pogotovo što je u to vrijeme najveća konstelacija satelita bila satelitska mreža Iridium sa samo 66 satelita.
No ekipa iz SpaceX-a bila je ustrajna u svom naumu te su u svibnju 2019. lansirali prve satelite u svemir te su nastavili s konstantnim slanjem novih satelita tijekom posljednjih pet godina. Prema podacima analitičke kompanije specijalizirane za tržište satelita Quilty Space, ovakvom uspjehu kakav je do sada postigao SpaceX sa Starlinkom nisu se nadali niti najveći optimisti te je većinu ljudi u industriji uhvatio nespremnima. Trenutačno se u niskoj zemljinoj orbiti nalazi oko 5200 Starlinkovih satelita koji pružaju usluge u 57 država diljem svijeta, dok je broj korisnika satelita oko 2,7 milijuna. Iako je cijena satelitskog interneta puno veća u odnosu na klasičnu optiku i mobilni internet, i dalje postoje mjesta na svijetu, uključujući i ruralna područja u razvijenim zemljama, gdje brzi internet i dalje nije dostupan. Na takvim područjima Starlink se čini idealnim načinom za pristup internetu.
Starlink je dio SpaceX-a i ova kompanija ne objavljuje svoje financijske rezultate, tako da se možemo samo osloniti na neslužbene podatke analitičkih kompanija. Prema tim podacima koje su objavili iz Quiltyja, Starlink je već profitabilan te ove godine očekuju dobit od skoro 3,8 milijardi dolara (prije oporezivanja i amortizacije). Prema projekcijama stručnjaka ove kompanije, prihodi bi trebali iznositi 6,6 milijardi dolara, što je prilično nevjerojatno za kompaniju koja prije 4 godine skoro da nije niti imala prihode.
Osim velikog rasta prihoda, analitičari hvale način na koji SpaceX upravlja troškovima, što je i rezultiralo ostvarivanjem profita. Kompanija, naime, sama razvija i proizvodi svoje satelita te su suradnju s dobavljačima i trećim stranama u proizvodnji smanjili na minimum. Također, uspjeli su nešto što prijašnjim proizvođačima satelita nikada nije uspjelo, odnosno vjerojatno nisu niti imali potrebe za tim, a to je uspostavljanje proizvodne linije za proizvodnju velikog broja satelita.
Cijena proizvodnje jednog takvog satelita, verzije 1.0, iznosi oko 200 tisuća dolara, no kompanija ove godine već planira verziju satelita 3.0 koja nudi poboljšane mogućnosti, uključujući i veće brzine interneta i mogućnost povezivanja s mrežom bez potrebe za posebnim terminalima.
Dok su ove vijesti ohrabrujuće za SpaceX, treba naglasiti kako i konkurencija ne spava te budućnost nosi i konkurentske satelitske mreže, što bi se vjerojatno trebalo odraziti na smanjenje cijena pristupa satelitskom internetu, a u skladu s tim i smanjenju profitnih marži Starlinka.
Izvor: Ars Tehnica