U području neuroznanosti, sanjarenje se pojavljuje kao potencijalno kognitivno sredstvo, a ne puka distrakcija. Znanstvenici sa Sveučilišta Harvard otkrili su intrigantne dokaze koji upućuju na to da bi kod miševa razdoblja mirnog razmišljanja ili 'maštarenja' mogla dovesti do korisnog obnavljanja veza u mozgu, osobito u vezi s pamćenjem i učenjem.
U novoj znanstvenoj studiji, koja je objvljena u časopisu Nature, 13 miševa su bili izloženi ponavljajućim crno-bijelim slikama, dok se pratila njihova neuralna aktivnost. Naime, vizualni korteks miševa prikazao je jedinstveni neuronski uzorak za svaku sliku, a nakon što su slike zamijenjene praznim zaslonom, vidni korteks je povremeno 'reaktivirao' slične neuronske obrasce, što ukazuje na aktivno kodiranje vizualnih informacija u nedostatku podražaja.
Naša otkrića sugeriraju da sanjarenje može voditi taj proces usmjeravanjem neuralnih obrazaca povezanih s dvije slike jedne od drugih, pojašnjava neurobiolog Nghia Nguyen sa Sveučilišta Harvard. Studija implicira da nestimulirana, sanjiva stanja kod miševa mogu oponašati učinke spavanja na konsolidaciju pamćenja, poboljšavajući time i učenje.
Međutim, studija ne utvrđuje pojavljuju li se slični učinci u ljudskom mozgu. Ipak, prethodna istraživanja pokazuju da prisjećanje mentalnih slika povećava aktivnost mozga u vizualnom korteksu i hipokampusu, što ukazuje na potencijalne paralele.
Iako sanjarenje može ponuditi kognitivne prednosti, pretjerano ili neusredotočeno sanjarenje može imati negativne posljedice, utječući na pažnju i kratkoročno pamćenje. Neurobiolog Mark Andermann s Sveučilišta Harvard upozorava da ne treba zanemarivati vrijeme mirovanja u budnom stanju. Ako si nikada ne date vrijeme za mirovanje u budnom stanju, nećete imati toliko ovih događaja sanjarenja, koji mogu biti važni za plastičnost mozga, ističe Andermann.
U svijetu u kojem sanjarenje zauzima značajan dio budnog vremena, znanstvenici nastavljaju istraživati zamršenost lutanja uma. Preliminarni rezultati navedene studije postavljaju temelje za daljnja istraživanja intrigantne veze između sanjarenja, pamćenja i učenja.
Izvor: Science Alert