Promjene koje je donijela tehnologija u automobilsku industriju iznimno su velike te vozila sve više postaju računala na kotačima. Sve je više funkcija u automobilima koje vozačima olakšavaju upravljanje vozilom, s posebnim naglaskom na sigurnost poput sustava za automatsko kočenje, sustava upozorenja od sudara, kontrole upravljanja automobilom unutar traka itd. Teslini automobili dolaze s asistentom u vožnji koji danas može bez problema preuzeti kontrolu nad automobilom, a i druge kompanije sve više resursa ulažu u autonomiju, jer su svjesne da je to budućnost.
No proći će još dosta vremena prije nego se potpuno autonomni automobili pojave na cestama i budu dostupni svima, a do tada možemo očekivati sve više autonomnih rješenja koja će, uz nadzor vozača, djelomično preuzeti upravljanje nad našim vozilima. Prema izvještaju Consumer Reportsa, do sada su napredne opcije u automobilima poput hands-free vožnje, automatske kočnice za sigurnost i upozorenja na sudare bile dostupne samo u najjačim i najskupljim automobilima, no već od ove godine takvi sustavi napredne asistencije postat će standard i u brojnim jeftinijim automobilima.
Takve su opcije iznimno korisne, no postoji jedna "kvaka" na koju su upozorili sigurnosni konzultanti Stephen Casner i Edwin Hutchins, pozivajući se na raniju situaciju kada su zrakoplovi počeli uvoditi autopilote u sedamdesetim godinama prošlog stoljeća. Naime, napominju kako su piloti zrakoplova na početku uvođenja automatizacije imali problema s održavanjem koncentracije i pažnje na let i sam zrakoplov jer, s obzirom da je računalo preuzelo komande, oni su se mogli opustiti, u odnosu kada su imali potpunu kontrolu nad letom.
Tako nešto već se sada dešava i s automobilima s naprednim opcijama – npr. Teslin vozač koji je poginuo u nesreći kada je njegov automobil s uključenim asistentom u vožnji udario u kamion gledao je film tijekom vožnje. Jedno istraživanje provedeno prošle godine u Europi pokazalo je da jedanaest posto vozača vjeruje da mogu spavati, čitati novine, gledati filmove ili se zabavljati s drugim stvarima u automobilu, dok vozilom upravlja računalo na autocestama.
Osim činjenice da još nema savršene autonomne tehnologije (najbliže tome došao je, čini se, Waymo), Casner i Hutchins upozoravaju kako se i tehnologija poput upozoravanja na sudare i kontrole vožnje nije pokazala učinkovita u svim situacijama, zbog čega vozači uvijek moraju biti maksimalno koncentrirani u vozilima.
Da bi se vozače upozorilo na to, ova dvojica znanstvenika naglašavaju važnost dodatne edukacije vozača kojima je potrebno objasniti sve prednosti, ali i mane tehnologije te im pokazati kako se ponašati za volanom, čak i kada računalo upravlja vozilom.
Izvor: Psychological science