Apple je do sada, uz neizbježne kritike i optužbe za "konačni snobizam" u globalnoj javnosti imao percepciju koje mijenja svijet, to je bila misija i način života, hoće li se taj trend nastaviti...
Zašto je, dakle, Appleov event najavljen za 9. rujna u Flint Centeru u Cupertinu toliko važan, ne samo za kompaniju, nego za njezinog čelnog čovjeka, Tima Cooka? Cook, koji je ionako u nasljeđe dobio "genijalnost-ludilo-vizionarstvo-autokraciju" od legende modernog doba, Stevea Jobsa, mora pokazati da slijedi inovativnost i posebnu sofisticiranost na kojoj je Apple zapravo izgradio čitavo svoje carstvo. Ako je za neku kompaniju slogan "mi mijenjamo svijet" posebno primjenjiv, onda je to upravo Apple. Ne toliko kroz prizmu općeg utjecaja na život milijarde ljudi (iako i u tome ima nešto), koliko kroz marketinšku histeriju koju je Apple znao izazvati.
Steve Jobs je, možda, bio egocentrik, možda je doista riječ o tipu koji je samo "krao tuđe ideje", kao što ga često prozivaju, ali ako se nešto pokojnom Jobsu ne može osporiti onda je to savršen osjećaj za tržište i perfektno izbalansirana mogućnost da tržištu ponudi ono što možda i nije najbolje, ali u trenutku postaje - najpoželjnije. Od samih početaka je Jobs inzistirao na "drugom i drugačijem", na proizvodima koji će biti tiha patnja mase, koje će svi htjeti imati, ali će si ih rijetki moći priuštiti. Da, to je negdje, otprilike, definicija ekskluzivnost, a Apple se uporno "furao" na ekskluzivnost, što više ili manje uspješno, opravdano ili neopravdano...
Apple, kao u ostalom i sve kompanije, ima tisuću mana, uvijek ćete pronaći dovoljno razloga da ih "blago rečeno" ne volite, da spočitavate njihove proizvode, uspjehe i sve vezano uz njih... Ali, ako postoji proizvod koji je apsolutno promijenio način kako doživljavamo mobitele (danas pametne telefone), onda je to svakako Appleov iPhone prve generacije. Ne, možda nije bio najbolji, jer prije njega su tržištem krstarili uređaji sjajnih performansi, ali iPhone je donio nešto što nitko do tada nije. Promjenu, dizajn, vrhunski (u ono vrijeme) zaslon, mogućnosti koje su do tada bile u sferi znanstvene fantastike...
I tu su, zapravo, udareni temelji kriterija najviših očekivanja, a ujedno je naplaćena cijela era Jobsove tvrdoglavosti, upornosti, svojeglavosti, ali i nesumnjive genijalnosti. Steve Jobs je s iPhoneom uspio ono što je oduvijek želio - mijenjati svijet. Možda je i prije toga bio blizu, ali nikada niti jedan uređaj, iako se, pazite, radi "samo" o pametnom telefonu, nije izazvao ekstremni zaokret i revoluciju, koju su slijedili svi, iako su neki to priznali, a neki su se pravili da to baš i nije tako. U tom trenutku Steve Jobs je postao ikona modernog doba, mitski lik o kojem će pričati i učiti generacije koje tek dolaze.
Ne želim i neću analizirati je li histerija oko iPhonea, ne samo prvog, nego svakog sljedećeg, što dokazuje i "moving" oko iPhonea 6, opravdan ili ne, je li normalno kampirati zbog mobitela ili nije, ali to je činjenica i to moramo svi zajedno poštovati. Appleova marketinška strategija je u nekim razdobljima odigrana briljantno, jer ako navučete stotine milijuna da "grizu nokte" dok ne dohvate u drhtave ruke vaš uređaj, onda to može značiti samo da ste uspjeli. To su fakti, sve ostalo je osobna percepcija svakoga od nas. Steve Jobs je podignuo Apple na pijedestal, koliko dugo će tamo ostati, ovisit će o brojnim faktorima...
Zašto je sve ovo navedeno važno u kontekstu Tima Cooka i njegovog "kormilarenja" Appleom. Ponavljam, već sama činjenica da je morao naslijediti Stevea Jobsa je hipoteka enormnih razmjera, jer sve što radi Cook podložno je posebnim analizama uz potencijalni zaključak "Jobs bi to napravio bolje" ili "Jobs bi to napravio drugačije". S takvim pritiskom se, nedvojbeno, nije lako nositi, ali to je cijena koju morate platiti ako želite i možete biti CEO Applea. Uvjetno rečeno, problem svakog eventa koji je Apple održao nakon Jobsove smrti leži u spoznaji da su svi "nositelji predstavljanja" datirali iz - Jobsove ere. Počev od iPhonea, pa sve do prijenosnika, stolnih računala, iPada, sve je to "rođeno" dok je na čelu kompanije bio Jobs.
Da, predstavljani su novi modeli, s novim funkcijama, novih izgleda, novih dimenzija, ali u konačnici, opet, temelje je udario - Jobs. Tim Cook je slijedio viziju, odradio "face lifting", redizajn ili predstavio novi iOS ili OS iz Appleove majstorske radionice, ali do sada nije ponudio ništa što je on smislio i ponudio svijetu. Ovo je, vjerojatno, prvi puta da ima prigodu napraviti tako nešto, jer 9. rujna će se predstaviti i Appleov pametni sat iWatch (ako će se tako zvati), ali opet je cijela priča bazirana na iPhone 6 uređaju, koji je prilagođen "modernom vremenu", no radio se o "izumu", još jednom, Stevea Jobsa. Mnogi analitičari smatraju kako je to "vječno prokletstvo" koje će pratiti Cooka, osim ako ne "preokrene planetu".
Isto tako, oni koji su duboko involvirani u priču oko Applea gotovo su jednoglasni kako Tim Cook sve svoje, pa ako hoćete i osobne ambicije i viziju bazira upravo na pametnom satu iz Applea. Tu postoji "kvaka", jer Apple nije prvi koji je ponudio nešto novo, a Apple voli biti prvi, a drugo, ne manje važno, ne znamo što bi Apple sa svojim pametnim satom mogao predstaviti, a da to već ne postoji, samo u nekom drugom obliku. Baš zato se oni fokusirani na Apple slažu kako će percepcija njegove vizije Applea biti gledana isključivo kroz taj novi model pametnog sata. Je li to baš tako, ne znamo, ali nije daleko od istine. Jer, iPhone 6 može biti čudesan, neuništiv, veće dijagonale zaslona, ali iPhone je nešto što Tim Cook nije i nikada neće predstavio svijetu kao "svoje".
A navodno on želi, što je sasvim razumljivo i ljudski, napraviti upravo nešto takvo. Veliko, nezaboravno, veličanstveno, posebno i ono što svi žele. Može li Appleov pametni sat biti nešto što će Tima Cooka konačno izvući iz sjene Stevea Jobsa, ako je tako nešto uopće moguće. Većina sumnja, ali život ponekad piše sasvim čudne i nepredvidive priče... Apple je imao Jobsovu eru, veliko, moćno i uspješno razdoblje, kompanija ni sada ne stoji loše, dapače, ali Tim Cook bi volio, više od ičega da Apple dobije i - Cookovu eru.
Foto via Flickr