Kad gume dođu u kontakt s cestom, sitne čestice se ostružu i odu u atmosferu. Dodatna težina električnih vozila povezana s njihovim baterijama znači da ovaj oblik zagađenja, od procijenjenih 2 milijarde guma proizvedenih u svijetu svake godine, o kojem se malo raspravlja, postaje sve veći problem.
Nova istraživanja pokazuju toksičnost guma, koje u prosjeku sadrže oko 200 komponenti i kemikalija, često dobivenih iz sirove nafte.
Dok kritičari kažu da gume sadrže mnoge otrovne i kancerogene kemikalije, zasad postoji pravi konsenzus samo oko jedne - 6PPD, antioksidansa i antiozonanta koji se nalazi u svim gumama i smanjuje pucanje.
Nadolazeći propisi Europske unije o emisiji Euro 7 po prvi će put postaviti standarde za gume.
Dodajući te izazove, proizvođači će morati razviti gume koje ispuštaju manje čestica za teška električna vozila, za koja Michelin i Goodyear kažu da mogu istrošiti gume do 50% brže.
Nenamjerna posljedica električnih automobila je da ćemo imati više zagađenja gumama, osim ako nemamo bolje gume, rekao je Gunnlaugur Erlendsson, izvršni direktor britanske tvrtke Enso, čije su gume tijekom testiranja emitirale 35% manje od premium guma za električna vozila velikih proizvođača. Kaže da je to zato što ih oslanjanje na kvalitetnije, skuplje materijale čini izdržljivijima.
Bridgestone i Goodyear odbili su razgovarati s Reutersom o izazovima industrije u pogledu emisija. Ali Michelin, Continental i Pirelli rekli su da traže alternative 6PPD-u, a Michelin i Continental dodaju da bi za pronalaženje rješenja možda bila potrebna kolektivna akcija industrije.
Upitan o propisima Euro 7, Michelin je rekao da želi svjetske standarde koji bi doveli do istiskivanja s tržišta guma s većom emisijom, koje su obično jeftinije. Continental zagovara globalni standard prianjanja s transparentnim označavanjem za potrošače.
Nick Molden, izvršni direktor britanskog stručnjaka za testiranje Emissions Analytics, rekao je da je na "prljavom kraju" popisa testiranih guma "jeftini kineski uvoz" koji je uobičajen na europskom tržištu. Kineski proizvođači Rockbladea, Mazzinia i Ovationa – među markama guma s najgorim rezultatima na Moldenovu popisu – nisu odgovorili na zahtjeve za komentar.
Nove gume samo su „drugačije loše”
Podaci koje je Reutersu dostavila Emissions Analytics pokazuju da dosad razvijene nove gume vjerojatno neće riješiti problem.
Na primjer, dok testovi provedeni na gumama za bicikle Continental napravljenim od maslačka pokazuju pad od 24,5% u kancerogenim aromatima - koji pomažu automobilima da prianjaju uz cestu - kemikalije u česticama koje emitiraju slično su otrovne, rekao je Molden.
One su samo drugačije loše, dodao je.
Continental je rekao da su njegove gume razvijene kako bi se pronašao održivi oblik prirodne gume, a rješavanje pitanja 6PPD-a je poseban projekt.
Naša je odgovornost pobrinuti se za ovo i pronaći rješenje za 6PPD, rekao je Thomas Kramer, Continentalov voditelj materijala za trošenje.
Industrija guma kaže da je teško pronaći zamjenu za 6PPD jer svaka nova kemikalija mora spriječiti degradaciju i pucanje guma bez utjecaja na druge karakteristike.
Gume su kompromis između sigurnosti, buke, rukovanja i prianjanja, rekao je Adam McCarthy, glavni tajnik Europske udruge proizvođača guma. Izvršni direktor Ensa Erlendsson rekao je da bi industrija, bude li pod pritiskom, mogla imati rješenje na tržištu u roku od pet godina, iako to neće biti jeftino.
Ukloniti najlošije
Prebacujući fokus s emisija iz ispušnih cijevi, EU-ovi i UN-ovi regulatori rade na Euro 7 standardima za smanjenje emisija iz kočnica i guma.
Zakonodavci EU-a kažu da bi se o njima moglo postići dogovor već sljedeće godine. Očekuje se da će čestice iz guma biti najveći izvor potencijalno štetne mikropolastike za vodeni svijet do 2050. godine, pokazuju podaci pripremljeni za Europsku komisiju.
Michelin procjenjuje da globalno gume emitiraju oko 3 milijuna tona čestica godišnje - i stvaraju još 3 milijuna tona čestica s površina cesta, rekao je njegov direktor tehničkih i znanstvenih komunikacija Cyrille Roget.
Michelinovi testovi pokazuju da ćete, ako vozite 200.000 kilometara godišnje na njegovim gumama, ispustiti oko 1,5 kg čestica, u usporedbi s tržišnim prosjekom od 3,6 kg, rekao je Roget.
Ali Molden iz Emissions Analyticsa rekao je da prelazak na električna vozila znači da će proizvođači guma biti prisiljeni razviti izdržljivije gume – a to je težak izazov bez prirodne gume, koju bi bilo teško razviti dovoljno održivo da podrži cijelu industriju.