Tea Bogdan i Mario Goreta vole reći da ih je u proizvodnju kozmetike natjerao život, odnosno životne situacije u kojima su se našli. Majka i sin u poduzetničke su vode krenuli nakon što je Mariu diagnosticirana teška bolest. No, prepreke na koje su nailazili nisu ih obeshrabrile. Bili su uvjereni da su na dobrom putu i da hrvatskom tržištu treba baš ono što oni razvijaju - muška kozmetika.
Partnere su pronašli na, s jedne strane pomalo neobičnom, a s druge na logičnom mjestu - u brijačnicama diljem Hrvatske. Upravo su im barberi odnosno brijači bili od velike pomoći jer su testirali njihove proizvode i davali im savjete što bi trebalo promijeniti.
Ovaj dvojac znao je da je njihov proizvod dobar i da sigurno ima prostor na tržištu, no trebalo ih je malo pogurati. Projekt Startaj Hrvatska omogućio im je upravo to.
No, kako je sve to krenulo i što im je bio najveći izazov, otkrila nam je Tea Bogdan.
Koliko se vaš proizvodni proces do sad promijenio? Što su vam bili problemi s kojima ste se susreli na početku i kako ste ih riješili? Radite li sve ručno ili ste ipak angažirali neko tehnološko rješenje?
Kao i svaki početak, nije bilo jednostavno ni lagano. Kad krenete u proizvodnju, svakako je najveći problem, adekvatan poslovni prostor. Proizvodnja kozmetike zahtjeva rigorozne uvjete kod poslovnog prostora. Morate imati prostor koji sprječava križnu kontaminaciju sirovina i gotovih proizvoda. Traženje prostora je dugo trajalo. U početku ne znate koje sve analize trebate odraditi, ne znate sve zakonitosti u toj struci. Kad saznate, onda shvatite da je početno ulaganje u poslovni prostor poprilično veliko, počevši od inox stolova, opreme, odjeće, obuće, ormara itd da ne nabrajamo sve. Ono što je još veći trošak su analitička izvješća zdravstvene ispravnosti i procjena sigurnosti samog proizvoda. To traje oko 4 do 5 mjeseci pa u stvari dođete u situaciju da krenete s poslom, opremite prostor i onda morate čekati taj period prije nego smijete izaći na tržište s proizvodom. Međutim, imali smo strpljenja, jer smo znali da imamo kvalitetne proizvode koje će kupci sigurno prepoznati kao takve. U samom startu krenuli smo i prezentirali smo se kao ručna proizvodnja kozmetike. Naravno u samom početku i ne možete kupiti sve strojeve. Danas još uvijek ručno i sami proizvodimo sve proizvode. Kupili smo samo punilicu koja nam malo ubrza proces, etiketirku da ne moramo ručno lijepiti deklaracije i naravno printer LOT brojeva i rokova. Kad krenete u veće serije, onda je to neophodno. No i dalje sam postupak pripreme i miksanja je isključivo ručno.
Vaš ulazak u svijet prirodne kozmetike i k tome aromakozmetike nije baš bio planiran već je bio posljedica bolesti. Kad sad pogledate unatrag, biste li što mijenjali?
Život često ispred nas stavi teret koji treba iznijeti. Neke životne situacije ne možemo mijenjati pa tako ni situacije kad vas zadesi teška bolest čije liječenje traje. U tom trenutku svakodnevnica i životni ritam prestanu uobičajenim ritmom i krenu u drugom smjeru. To su trenutci u kojima dobijete izuzetnu snagu, energiju i obiteljsku povezanost jaču nego inače. S tim možete sve prebroditi. Shvatite da su neke stvari najbitnije u životu, a to su čvrst karakter, ljubav prema bližnjim i vjera u sebe. Nakon teških trenutaka iz kojih izađete kao pobjednik, saznate da možete puno toga i za puno pothvata za koje ste do tada mislili da su nedostižni. Životne situacije koje vam život donese u smislu bolesti, nažalost ne možete promijeniti, ali vas okrenu da gledate drugim očima i postanete neustrašivi. Priroda je itekako lijepa i puno toga nam pruža, mi smo to prepoznali u teškim trenutcima Mariove bolesti. Bilo je pod normalno da se okrenemo njoj. Kozmetika je bila segment u kojem smo vidjeli našu „nišu“, jer se u tom periodu dogodio i turistički bum u Splitu. Gledano unatrag, kad bi mogli sigurno bi iz sjećanja izbrisali period bolesti, ali sigurno u poslovnom smislu ne bi se odrekli proizvodnje prirodne kozmetike.
Koliko je zapravo komplicirano proizvoditi aromakozmetiku? Na što morate posebno obratiti pozornost?
Kao što smo spomenuli, najduže traje samo formuliranje proizvoda i dobivanje zdravstvene ispravnosti. Sama proizvodnja nije nam problem, to smo već usavršili. Dobro smo organizirani. Najbitnije je pridržavati se dobre proizvođačke prakse i poštivati sva njena načela, pravilno voditi evidencije o ulazu sirovina, ispunjavati radne naloge i vršiti kontrolu gotovog proizvoda.
Koliko je bilo izazovno razviti mušku kozmetičku liniju? Jeste li se susretali s kakvim problemima i kako ste ih rješavali?
Ženske kozmetike ima jako puno na tržištu, dobre, kvalitetne, samo je pitanje da li će im baš vaš proizvod odgovarati. Međutim za muškarce nije takav slučaj. Nema puno kozmetike, a pogotovo prirodne i namjenske. Primijetili smo da nedostaje dosta toga, kvalitetnih ulja za bradu, krema za lice, losiona poslije brijanja i vjerovali ili ne pravi sapun za brijanje. Onaj starinski, tradicionalni, mirisni i pjenušavi. Mislim da nam je to bio najveći izazov formulirati. Odmakli smo se od svakodnevne njege i klasičnih proizvoda. U formule smo uvrstili prirodne aktivne ekstrakte, namjenske specijalno za rješavanje iritacija kod brijanja i suhe kože. Malo je bilo teško sve to testirati, ali smo naišli na veliku zainteresiranost barbera u Hrvatskoj. Oduševili smo se kako su dobro pozdravili ideju o stvaranju muškog brenda prirodne kozmetike i k tome još ih Hrvatske. To nam je uz njihovo isprobavanje i sugestije, dalo ogroman vjetar u leđa.
Meštar proizvodi odobreni su i od barbera
(Foto: Nova TV)
Imate li kakve povratne informacije o svojim proizvodima? Što se ljudima najviše sviđa?
Ljudi prepoznaju kvalitetan proizvod. Privuče ih simpatičan naziv našeg brenda, zaintrigira ih dizajn ambalaže, a oduševe mirisi. Vrlo često šalju poruke nakon što isprobaju. Većinom su svi oduševljeni kako im koža izgleda nakon kreme ili losiona ili sapuna ili ulja. Imamo ogromnu podršku kupaca i to je najljepši dio ovog posla. Usudili bi se kazati da naši kupci s nama žive našu priču.
Kakvi su vam planovi za dalje? Hoćemo li vidjeti još kakve proizvode pod brendom "Meštar"?
Osim ovih koje imamo kremu, losione, sapune i ulja, imamo neke planove širiti liniju proizvoda. Već nekoliko mjeseci radimo na formulaciji nova dva proizvoda koja muškarci jako puno koriste. Koja su to dva proizvoda, ostavili bi za neki drugi razgovor.
Što za vas znači sudjelovanje u projektu "Startaj Hrvatska"?
Znali smo da imamo kvalitetu, odličan dizajn, strast prema poslu i utkanu emociju. Trebao nam je partner koji će to prepoznati. Projekt Startaj Hrvatska nam se činio najbolja ideja. Odmah smo uvidjeli da tu imamo priliku pokazati sve to. Znali smo da se uz pomoć SPAR-a naši proizvodi mogu naći u njezi velikog broja muškaraca. Unutar projekta su nam savjetovali da malo prilagodimo postojeći dizajn – boje te raspored i količinu tekstova i informacija na ambalaži. Također su iz Spara savjetovali da se deklariramo kao prirodna kozmetika što smo i učinili.
Trebao nam je dobar marketing i šire tržište. To smo dobili projektom Startaj Hrvatska i podrškom SPAR-a. Nadamo se da će kupci to sve prepoznati i podržati naš put.