Komunikacija na internetu, tako se barem čini, iz godine u godinu postaje sve lošija. Na stranu to što se tijekom komunikacije na različitim chatovima, forumima i društvenim mrežama, koristi neformalni oblik govora, različite kratice i emotikoni, iz godine u godinu primijećen je i sve veći nedostatak uljudnosti u komunikaciji. Upravo zato, posljednjih pet godina Microsoft povodom obilježavanja Dana sigurnijeg interneta objavljuje rezultate svog istraživanja o „digitalnoj uljudnosti“ kako bi naglasio potrebu za sigurnijim i zdravijim interakcijama među ljudima online i potaknuo ih da se prema drugima odnose s poštovanjem.
Globalni Indeks digitalne uljudnosti (Digital Civility Index – DCI) za 2020. godinu se poboljšao i odmaknuo se od svoje najlošije vrijednosti u protekle četiri godine, bez obzira na to što je cijeli svijet bio zatečen pandemijom COVID-19. Osjećaj solidarnosti tijekom pandemije, kao i odgovorne online interakcije, posebno među tinejdžerima, pomogli su oporavku indeksa za tri posto. Indeks pokazuje da je izloženost online rizicima pala za 3 posto u odnosu na prethodnu godinu, sa 70% na 67%. Istraživanje je ispitalo 21 rizik i utvrdilo top 5 rizika: 1. neželjeni kontakt, 2. obmane, podvale i prevare, 3. neželjene poruke seksualnog sadržaja 4. loše ponašanje i 5. trolanje.
Kada se uspoređuju trendovi Indeksa na bazi godinu dana prema dobnim skupinama, upravo su tinejdžeri odgovorni za značajno poboljšanje online uljudnosti u cjelini. Indeks tinejdžera u sve 32 zemlje obuhvaćene istraživanjem pao je sa 66% 2019. na 63% 2020. godine, dok je indeks među odraslim ispitanicima poboljšan samo za jedan postotni bod (sa 72% na 71%). Štoviše, tinejdžeri su pokazali povoljnije rezultate u sve četiri kategorije rizika, a seksualni rizici za mlade ljude smanjili su se za gotovo četiri postotna boda. Ovaj pad mogao bi biti povezan s većom sviješću tinejdžera o ozbiljnim online rizicima kao što je, na primjer, seksualna ucjena.
Ovo je istraživanje provedeno kad se veći dio svijeta još uvijek suočavao sa stvarnošću ostanka kod kuće koja je pratila globalnu pandemiju. Ipak, čini se da je u nekim regijama COVID-19 ojačao digitalnu uljudnost. Primjerice, u azijsko-pacifičkoj regiji 31% ispitanika reklo je da se uljudnost na webu poboljšala tijekom pandemije, jer su ljudi pomagali i hrabrili jedni druge i pokazivali veći osjećaj zajedništva kako bi se bolje nosili s krizom. Globalno, nešto više od četvrtine ispitanika (26%) smatra kako se digitalna uljudnost poboljšala tijekom tog vremena, što se uglavnom pripisuje kolektivnom osjećaju „svi smo mi u ovome zajedno".
Ipak, kada se gledaju svi rezultati tijekom pet godina istraživanja, neki ključni rizici trenutno su na vrhuncu:
· Svaki peti ispitanik (20%) izložen online riziku rekao je da je bio izložen govoru mržnje. To je za četiri postotna boda više od početka istraživanja 2016. godine kada je rizik govora mržnje istaknulo 16% ispitanika koji su mu bili izloženi.
· Diskriminacija je krenula sličnim putem - među onima koji su bili izloženi nekom online riziku, 15% ih je navelo diskriminaciju naspram 10% u prvoj godini istraživanja (2016.).
· Gotovo trećina ispitanika iz 2020. godine (31%) rekla je da su postali žrtve online obmana, podvala ili prevara, što je više od 28% kada je ovaj rizik dodan 2017. godine.
Microsoftov Indeks temelji se na anketi provedenoj u svibnju 2020. kako bi se utvrdili stavovi i percepcije tinejdžera (u dobi od 13 do 17 godina) i odraslih osoba (u dobi od 18 do 74 godine) u 32 zemlje¹ o stanju digitalne uljudnosti danas. U anketi su sudionici odgovarali na pitanja poput „koje ste online rizike doživjeli vi i osobe iz vašeg bliskog okruženja, kada i koliko često su se rizici pojavljivali te koje ste akcije poduzeli, odnosno koje posljedice snosili“. Istraživanje je mjerilo izloženost ispitanika 21 online riziku unutar četiri područja – bihevioralnog, reputacijskog, seksualnog i osobnog, u smislu nametljivog ponašanja. Indeks funkcionira kao golf rezultat: što je niže očitanje indeksa (na skali od 0 do 100), to je manja izloženost riziku ispitanika i veća je percepcija razine digitalne uljudnosti među ljudima u toj zemlji.