Električni zrakoplovi san su inženjera diljem svijeta posljednjih nekoliko desetljeća, no tek je posljednjih nekoliko godina tehnologija toliko napredovala da se taj san približi stvarnosti.
Danas postoji cijeli niz tvrtki i startupova koji se bave električnim i hibridnim prototipovima baterija namijenjenima električnim zrakoplovima. Neke od tih tvrtka idu toliko daleko da obećavaju letove bez buke i zagađenja već u idućem desetljeću.
Koncepti koji te tvrtke razvijaju nimalo ne sliče futurističkim letjelicama iz znanstveno-fantastičnih filmova poput Blade Runnera ili Povratka u budućnost. Umjesto toga, izgledaju poput vitkih hibrida zrakoplova i helikoptera napravljenih od laganih i izdržljivih karbonskih vlakana. Međutim, let na struju ne ovisi o dizajnu zrakoplova već o baterijama i njihovom unaprjeđenju.
Trenutno barem 20 tvrtki razvija planove za zrakoplovne taksije, a među njima su i veliki igrači poput Boeinga, Airbusa, Ubera i Flying Hawka.
No, ni oni nisu uspjeli riješiti problem baterije. Jer letenje zahtjeva nevjerojatnu količinu energije, količinu kakvu iz današnjih baterija naprosto ne mogu iscijediti. Barem ne iz baterija koje bi stale u zrakoplov.
Tehnologija koju Tesla koristi u svome Model 3, a koji s jednim punjenjem može prijeći gotovo 500 kilometara, nije dovoljna ni za napajanje male letjelice s vrlo ograničenom kilometražom.
Ključno mjerilo snage baterije je gustoća energije - količina energije pohranjene u određenom sustavu. Nažalost, današnje baterije ne sadrže dovoljno energije ni da pomaknu zrakoplov s tla. Primjerice, mlazno gorivo daje oko 43 puta više energije od podjednako teške baterije.
Hoće li se tehnologija skladištenja energije poboljšati u budućnosti?
Gustoća energije u akumulatoru se u prosjeku svake godine poveća za 5 do 8 posto. Ako se u budućnosti baterije nastave razvijati jednakim tempom, čak i manje zrakoplove na struju nećemo vidjeti sve do 2030. godine. Međutim, postoji rješenje kojemu su tvrtke počele pribjegavati - hibridne letjelice.
Hibridna tehnologija je obećavajuća, izjavio je stručnjak za zrakoplovstvo Richard Aboulafia, potpredsjednik analize u Teal Group, tvrtki za istraživanje tržišta zrakoplovnih tvrtki. Hibridna tehnologija je daleko realniji cilj, to bi moglo biti izvedivo već u 2030-ima.
Posljednjih godina postignut je značajan napredak u letu na baterije. U lipnju 2016. je zrakoplov pogonjen solarnom energijom dovršio svoj cjelogodišnji obilazak svijeta.
Solar Impulse 2 bio je pokriven sa 17 tisuća fotonaponskih ćelija koje su mu punile baterije tijekom dana. On, naravno, nije ni u kom smislu bio putnički zrakoplov te se kretao brzinom od 50 km/h. Ipak, bio je to veliki korak naprijed za let na struju.
Desetljećima smo udaljeni od dovoljno snažnih baterija da barem podignu nekoliko ljudi običnim zrakoplovom, kazao je Aboulafia te dodao: San o električnom letu ostati će samo san još jedno dulje vrijeme.
Izvor: Verge