Upitan je li EASA spremna suspendirati postupak priznavanja citata američkog regulatora za Boeingove zrakoplove, Tytgat je odgovorio: Da, bude li potrebno.
Na pitanje što bi ponukalo europskog regulatora na takav potez, Tytgat je odgovorio, ističući da govori u svoje ime, više smrtonosnih nesreća u budućnosti.
Američka savezna uprava za zrakoplovstvo (FAA) priopćila je prošli tjedan da su provjere u Boeingu i njegovom dobavljaču Spirit AeroSystemsu razotkrile više slučajeva loše kontrole.
Prema europsko-američkom sporazumu, FAA regulira tvornice europkog Airbusa, a EASA američkog Boeinga i potvrđuju sigurnosne certifikate druge strane.
U slučaju dvojbe mogu zatražiti konzultacije i ako one ne otklone problem, suspendirati certifikat nakon počeka od 30 dana, što se rijetko događa, napominje Reuters.
Moramo moći aktivirati sve raspoložive instrumente onog trena kad zaključimo da postoje valjani argumenti odnosno kada detektiramo situaciju koja od nas zahtijeva poduzimanje odgovarajućih mjera, rekao je Tytgat.
EASA ne planira u dogledno vrijeme posegnuti za tom mjerom, dodao je.
Utjecaj europskog regulatora na projektiranje Boeingovih zrakoplova ojačao je nakon nesreća modela MAX, ali agencija raspolaže tek ograničenim instrumentima za pojačani nadzor proizvodnje postojeći Boeingovih modela, ako se izuzme drastična opcija suspenzije certifikata..
FAA nije izravno komentirala EASA-ine primjedbe, ali je glasnogovornik ponovio priopćenje agencije da se Boeing mora posvetiti stvarnim i dubokim poboljšanjima. Boeing nije komentirao istup čelnika europskog regulatora.
Tytgat pak napominje da ne vidi neposrednu prijetnju za Boeingov certifikat.
Ne vidim razloga zašto ne bi ostao na snazi. Problem je zapravo u nadzoru i praćenju već utvrđenih uvjeta, kazao je, i dodao da je prošli petak razgovarao s višim rukovoditeljima Boeinga i da ga je sastanak umirio.
Vidio sam promjenu u upravi. Stavili su veliki naglasak na kontrolu kvalitete, kvalitetu proizvoda i stvarno sam se uvjerio u spremnost uprave na promjene u kontroli kvalitete proizvodnje, rekao je dužnosnik EASA-e.
Dužnosnici EASA-e posjetili su Boeingovu tvornicu modela 737 prošli tjedan, rekao je Tytgat, otklonivši ujedno mogućnost konstantnog nadzora, rekavši da to "ne bi bilo u duhu" transatlantskog sigurnosnog sporazuma".
Boeingov zrakoplov 737 MAX prizemljen je u ožujku 2019. u zemljama širom svijeta nakon teških nesreća Ethiopian Airlinesa i indonezijskog Lion Aira u kojima je poginulo ukupno 346 ljudi. Zrakoplovi su potom vraćeni u promet, ali u ožujku 2022. godine srušio se Boeing 737 China Eastern Airlinesa u nesreći u kojoj je stradalo 132 ljudi.
Ove godine zrakoplov Boeing 737-9 ostao je usred leta Alaska Airlinesa u SAD-u bez rezervnih vrata. U ožujku Boeing 737-9 Dreamliner gubio je visinu na letu čileanskog LATAM-a i tom je prilikom ozlijeđeno pedesetak 50 ljudi. Boeing 777 američkog United Airlinesa prisilno je pak sletio nakon što mu je tijekom polijetanja otpala guma.