Predstavnici medija te uvaženi domaći i strani gosti imali su priliku u prostorima DOK-inga u Zagrebu uživo vidjeti multifunkcionalnost MV-3 Hystrixa, jedinstvenog robotskog vozila te tvrtke. Namjena premijerno prdstavljenog vozila je zaštita ljudskih života i imovine u posebno osjetljivim područjima, zaatvorenim prostorima (poput trgovačkih centara, aerodroma, koncertnih i sportskih dvorana) te na javnim površinama koje se smatraju metama današnjih terorističkih skupina.
Vozilo je predstavljeno nakon uvodnih govora Vjekoslava Majetića, inovatora i vlasnika DOK-inga, Marija Banožića, ministra obrane Republike Hrvatske te Deana Rostohara, branitelja, bivšeg pripadnika Specijalne jedinice policije „Alfa“ te majstora borilačkih vještina. Izlazak vozila pred okupljene domaće i strane goste te predstavnike medija pratili su zvukovi pjesme "Affraid to shoot strangers", legendanih Maidena, a na samom vozilu nalazili su se pripadnici specijalnih postrojbi u punoj opremi.
MV-3 Hystrix - 15 (Foto: Branimir Vorša/Zimo)
Hystrixova namjena
Recimo ipak nešto više o samoj zvijezdi događaja, MV-3 Hystrixu.
DOK-ing ističe da je Hystrix višenamjensko robotsko vozilo namjenjeno potpori u protuterorističkim akcijama, talačkim i drugim krizama i zadaćama. Same protuterorističke intervencije inače predstavljaju značajnu prijetnju taktičkim timovima specijalnih postrojbi, obzirom na ograničenost osobne protubalističke zaštite. Hystrix u tom smislu pruža mogućnost Specijalnim postrojbama da ga koriste sa ili bez taktičkog tima, a to znači veću fleksibilnost i modularni pristup, bez potrebe za ugrožavanjem života samih specijalaca.
Hystrix je namjenjen za korištenje od strane policijskih i vojnih specijalnih postrojbi, bilo da je riječ o zadaćama unutar ili izvan objekata. Vozilo se brzo može prilagoditi raznim zadaćama, jer primjerice ima i rasklopne frontalne balističke štitove i izmjenjive alate koji omogućavaju lakši i brži pristup području djelovanja.
Bogata i specijalizirana višenamjenska oprema
Krenimo onda od samih sklopivih frontalnih balističkih štitova. Riječ je o balističkoj zaštiti razine 4+ prema NIJ klasifikaciji (klasifikacija američkog Nacionalnog instituta za pravdu), a to znači da će zaustaviti protuoklopno streljivo kalibra 7,62mm. To je izrazito visoka razina zaštite za protuterorističke jedinice. Na štitove se mogu instalirati i izmjenjivi alati, poput onih za probijanje prepreka. Ti štitovi isto tako imaju modularne otvore za oružje s mogućnošću koji se mogu i smanjiti prema potrebi. Na štitove je ugraađen i svjetlosno-unuzvučni sustav za ometanje protivnika, a s unutarnje strane nalazi se napredni video sustav, senzori specifični za određen tip zadaća, svjetla i mikrofon, koji taktičkom timu pružaju bolju situacijsku osvještenost.
MV-3 Hystrix - 13 (Foto: Branimir Vorša/Zimo)
Hystrixom se može upravljati i na daljinu i to na udaljenosti do 500 metara, a vozilo je sposobno kretati se na cesti i izvan nje. Stražnji dio isto tako ima mogućnost prihvaćanja izmjenjivih alata, poput mobilnog nosača osobnih balističkih štitova ili hvataljke.
MV-3 Hystrix - 9 (Foto: Branimir Vorša/Zimo)
Tijelo Hystrixa zaštićeno je Hardox 450 čelikom, koji je otporan na struganje te kombiniraa dobru savitljivost i mogućnost varenja.
Laka prenosivost, sveobhvatan paket usluga
Hystrix se isto tako može lako prevoziti na područja operacija raznim srdstvima prijevoza, poput običnog kamiona, vozila za transport automobila ili traktorske prikolice.
DOK-ing isto tako pruža krajnjim korisnicima i usluge uvježbavanja, mentorstva i održavanja na Hystrixu.
Ostale karakteristike Hystrixa
Ostale specifikacije Hystrixa su, njegova dužina od 3,36 metara, širina od 1,68 metara, visina od 2,45 metarra i težina od 3850 kilograma. Hystrix pogoni Deutz-ov motor snage 66 kW pri 2800 okretaja u minutu. Maksimalni okretni moment motora jest 260Nm pri 1500 okretaja. Potrošnja goriva iznosi 6-12 litara po satu. Njegov pritisak na tlo iznosti 0,3 kilograma po kvadratnom centimetru. Operativna brzina Hystrixa je 5 kilometara na sat te može svladati nagibe od 30 stupnjeva ili bočne nagibe od 20 stupnjeva.
MV-3 Hystrix - 6 (Foto: Branimir Vorša/Zimo)
DOK-inogva misija
Vlasnik DOK-inga Vjekoslav Majetić istaknuo je da je Hystrix razvijen uz pomoć novca iz europskih investicijskih i strukturnih fondova te uz suradnju s Fakultetom elektrotehnike i računarstva u Zagrebu. Zahvalio je svima koji su sudjelovali u ostvarenju projekta izrade Hystrixa.
Podsjetio je na to čime se DOK-ing bavi te naglasio da je njihova misija u tom smislu neprekidna. Naravno DOK-ing je razvojna tvrtka i ne bismo bili ovdje da nismo razmišljali na koje načine možemo štititi ljudske živote i imovinu, rekao je Majetić i dodao da se DOK-ing okrenuo ovom za njih novom sigurnosnom segmentu baš kako bi i na taj način pomogli u zaštiti ljudskih života i imovine.
DOK-ing prepoznaao potrebu spoecijalnih postrojbi u borbi protiv trorizma
Rostohar je pak u govoru rekao da je upravo DOK-ing prepoznao potrebu za razvojem multifunkcionalnog protuterorističkog vozila MV-3 u suradnji s krajnjim korisnicima.
Razvoj ovakvog vrlo sofisticiranog specijalnog vozila ne može se zamisliti bez uključivanja ljudi koji imaju ogromno iskustvo u djelovanju policijskih i vojnih specijalnih postrojbi na terenu, poručio je Rostohar i dodao da je Hystrix i razvijen na temelju iskustva takvih stručnjaka.
Sam koncept MV-3 Hystrix razvijen je pomoću analiza, provedenih protuterostičkih strategija, raznih operativnih procedura i naučenih lekcija iz prakse, rekao je Rostohar i dodao da su pri izradi koncepta korištene i analize modernog terorizma i današnjih terorističkih skupina.