Otkako su Hrvati "otkrili" čari kupovine na internetu, brojke iz godine u godinu rastu. Kupuju se zrakoplovne karte, rezerviraju smještaji, kupuju karte za kino, kazalište ili koncerte, svakodnevne namirnice i higijenske potrepštine, ali i veće stvari poput namještaja, pa čak i automobila.
No, jesu li se navike hrvatskih kupaca promijenile posljednjih godina? Kupujemo li drugačije? I znamo li kupovati na internetu?
To su samo neka od pitanja koja smo postavili čovjeku na čelu udruge koja okuplja domaće trgovce na internetu. Marcel Majsan vodi udrugu eCommerce Hrvatska već gotovo cijelo desetljeće i najbolje zna kako izgleda hrvatska trgovina na internetu. Udruga okuplja više od 600 internetskih trgovaca, a svake godine organizira veliku konferenciju, CRO Commerce, na kojoj raspravlja o trendovima i najboljim praksama u internetskoj trgovini u Hrvatskoj.
Pa, je li se onda što tijekom tih deset godina promijenilo?
Sljedeće godine slavimo deset godina od našeg osnivanja, a u udrugu se dosad učlanilo više od 600 internetskih trgovaca. Danas postoje alati zbog kojih je lakše nego ikad pokrenuti webshop, no isto tako je teže nego ikad opstati na tržištu jer se povećala konkurencija, ali i trošak promocije i vođenja webshopa. Uslijed toga smo primijetili i da mnogo webshopova "propadne" unutar prve godine postojanja, no drago nam je da ima i puno onih koji su tu s nama od samog početka. Također, kako raste broj shopova, povećao se i broj nuditelja usluga, tako da sada u udruzi imamo i više od 50 tvrtki koje nude usluge za web-trgovce, ističe Majsan.
Glavni vam je cilj povećati povjerenje u online kupovinu, ali i educirati one koji rade u eCommerce sektoru. Podaci govore da građani sve više kupuju na internetu. No, znaju li zapravo kupovati, odnosno znaju li prepoznati legitimne prodavatelje?
Od početka epidemije značajno je porastao broj novih kupaca, odnosno onih koji su počeli kupovati online jer nisu imali izbora, a dobra vijest je da većina tih kupaca nastavi kupovati online nakon što steknu povjerenje prema online kupovini. Osim toga, pojavilo se puno stranih brendova, kao što su About you, Zalando i slične trgovine koje su pomogle povećati broj kupaca zahvaljujući velikim investicijama u marketing, ali i zbog činjenice da su ponudili mogućnost besplatnog povrata. S druge strane, postoji sve više pokušaja krađe podataka, odnosno phishinga na internetu, pa su neki kupci još uvijek skeptični. Zato smo mi još prije nekoliko godina napravili besplatan servis za detekciju lažnih web-stranica, a našim smo članovima omogućili i besplatnu certifikaciju i sustav za prikupljanje recenzija, pojašnjava.
Upravo je poplava lažnih prodavatelja i prevaranata jedan od razloga zašto kupci u Hrvatskoj vole opciju "plaćanja pri preuzimanju". Što bi trebalo napraviti kako bi se to promijenilo? I kako se kao kupac (ali i prodavatelj) zaštititi od takvih prevaranata?
Nažalost, još uvijek imamo jako visok postotak onih koji se boje krađe podataka pa prilikom online kupovine ne plaćaju karticom, no to se može i mora promijeniti uz bolju edukaciju građana. U udruzi konstantno radimo na edukaciji tržišta putem naših konferencija, vodiča, magazina i newslettera, no bilo bi puno bolje da se ista edukacija organizira sustavno, na razini države.
Najbolji način da se građani uvjere je li neki webshop stvaran je da potraže ima li neku oznaku povjerenja ili stvarne recenzije korisnika. U slučaju da dođe do prevare, banke će u većini slučajeva vratiti ukradeni novac, no građanima svejedno savjetujemo da preuzmu naše besplatne vodiče i da se dobro informiraju o tome kako se zaštititi, savjetuje Majsan.
Marcel Majsan (Foto: eCommerce Hrvatska)
Vaša udruga već godinama organizira konferenciju Cro Commerce, na kojoj govorite o trendovima u internetskoj trgovini u Hrvatskoj i svijetu. Kakvo je stanje ove godine? Koliko je pojava jeftinih kineskih aplikacija/trgovaca poput Temua i Sheina utjecala na domaće trgovce?
Pad prometa ponekih lokalnih trgovaca i puna skladišta kod naših dostavnih službi svjedoče koji su kaos na tržištu napravili kineski shopovi koji uz snažan marketing nude širok asortiman povoljne robe. S druge strane, oni su utjecali na povećanje broja i frekvenciju online kupovina, ali i na osnaživanje logističke infrastrukture. Svijet se konstantno mijenja, a u eCommerceu su te promjene iznimno brzo primjetne, pa se domaći trgovci moraju prilagoditi na vrijeme ili će ih veliki igrači pregaziti. Zato mi na konferenciju CRO Commerce zovemo samo renomirane predavače, koji svake godine educiraju oko 500 eCommerce stručnjaka iz regije, ističe.
Ove godine konferencija se održava početkom listopada. Što biste izdvojili kao najzanimljivije dijelove konferencije?
Najzanimljiviji dio svake konferencije je po meni dobar networking, koji je kod nas uvijek vrlo opušten, a opet profesionalan. Ove godine smo pripremili predavanja na čak tri pozornice, no sva se predavanja snimaju, pa se ne morate bojati da ćete nešto propustiti. Svakako bih kao važnije teme ove godine izdvojio logistiku, ESG, Cybersecurity i nove tehnologije. Također, vjerujem da će publici biti zanimljivo predavanje vlasnika najvećeg srpskog military shopa, Nemanje Antića, novi trendovi u online kupovini koje će prezentirati direktor Valicona, Kristijan Gregorić, predavanje naših partnera iz Hero Factorya o skaliranju webshopa ili pak predavanje o osnovama prodaje preko Amazona.
Imat ćemo i vrlo zanimljivu EXPO zonu, podcasting pozornicu, mentorski program s članovima žirija našeg eCommAwards natjecanja, tombolu s glavnom nagradom vrijednosti većom od 2000 € te odličan party nakon konferencije, najavljuje Majsan.
Kako vidite da će se online trgovina razvijati u Hrvatskoj u sljedećih nekoliko godina?
Online trgovina u Hrvatskoj, kao i globalno, vrlo vjerojatno će nastaviti rasti u sljedećih nekoliko godina. Sve je više online kupaca, više se ulaže u oglašavanje online trgovina, poboljšava se korisničko iskustvo webshopova, poboljšavaju se logistički kapaciteti, tehnologija postaje sve bolja – jednostavno nema razloga da i udio online kupovine ne bi rastao. Osim toga, online kupovina štedi i vrijeme i novac, pa će rasti čak i ako će offline kupovina padati.
Što bi se trebalo mijenjati pa da trgovci/prodavatelji, ali i kupci budu još zadovoljniji? I je li to uopće moguće promijeniti u nekom kraćem vremenu?
Trgovcima bi se svakako moglo olakšati u zakonskim procedurama, no s obzirom na to da često dolaze novi zakoni, sada im je najpametnije konstantno se educirati. Kupcima bi najviše pomoglo povećanje sigurnosti online kupovine, ali isto tako i edukacija o tome kako sigurno kupovati i koristiti se internetom. Mi ćemo u udruzi nastavljati informirati i educirati zajednico, no bilo bi lijepo vidjeti i da naša država pokaže više interesa za tim. Mi okupljamo više od 500 stručnjaka iz branše te smo im voljni pomoći u edukaciji Hrvata, kao i na povećanju povjerenja u online kupovinu, ističe na kraju Majsan.