Tri četvrtine Hrvata kupuje putem interneta, a online trgovina raste i zbog umjetne inteligencije

Istraživanje je pokazalo i kako se s 13 posto udjela online trgovine u ukupnoj maloprodaji, Hrvatska približava europskom prosjeku od 15,4 posto.

Hrvoje Jurman Hrvoje Jurman | 01.10.2023. / 09:34

Cro Commerce 2023 (Foto: Cro Commerce)

U Zagrebu je održana peta konferencija o online prodaji u organizaciji trgovaca Cro Commerce 2023 Powered by Paket24. Tema ovogodišnje konferencija bila je umjetna inteligencija i njen utjecaj na online poslovanje, a okupila je više od 500 trgovaca, logističara te stručnjaka za IT i marketing iz Hrvatske i regije. Na Cro Commerce 2023 održana su brojna zanimljiva predavanja i paneli te su predstavljeni rezultati istraživanja o navikama hrvatskih kupaca.

Darko Draženović iz Hrvatske pošte naglasio je kako trendovi na tržištu paketne industrije idu u smjeru umjetne inteligencije, robotizacije i automatizacije, što će zamijeniti manualni rad, a veliki je naglasak stavljen na prijenos podataka tako da se u budućnosti mogu očekivati velike investicije u super brza računala. Bez IT-a se ne može funkcionirati, naglasio je Draženović. Također, europski trendovi okrenuti su sve bržoj, bržoj, produktivnijoj i ekološki osvještenoj dostavi pa će veliki izazov predstavljati ostvarenje cilja da transport bude klimatski neutralan do 2050. godine.

Slika nije dostupna Hoće li vas AI zamijeniti? Saznajte na petoj CRO Commerce konferenciji

Draženović je podsjetio kako 75 posto hrvatskih potrošača kupuje online te da je pandemija utjecala na rast broja korisnika i promjene potrošačkih navika u cjelini. S time su se složili i predavači iz DPD Croatia, koji su predstavili rezultate e-shopper barometer istraživanja koje je ova kompanija provela sedmu godinu zaredom na velikom broju europskih tržišta. Istraživanje je uključilo 36 tisuća intervjua pri čemu je na svakom pojedinom tržištu sudjelovalo između 800 i 1.500 ispitanika.

Hrvatska blizu europskog prosjeka

Snježana Stanić iz DPD-a navela kako je, prema spomenutom istraživanju provedenom 2022. godine, broj online kupaca u Hrvatskoj porastao sa 68 posto na 75 posto: To znači da tri četvrtine Hrvata kupuje online pri čemu je udio redovitih kupaca 40 posto, što je blizu europskog prosjeka od 45 posto. To je osobito važno ako se zna da redovni kupci realiziraju 84 posto svih kupnji.

Istraživanje je pokazalo i kako se s 13 posto udjela online trgovine u ukupnoj maloprodaji, Hrvatska približava europskom prosjeku od 15,4 posto.

Među ostalim rezultatimaistraživanja istaknula je kako žene čine 62 posto svih online kupaca, da je praktičnost online kupcima vrlo visoko na listi prioriteta te da se najviše kupuju moda, obuća i kozmetika. Čak 77 posto ispitanika navode da im online kupnja štedi vrijeme i novac i smanjuje razinu stresa. Osim toga, posebno je zanimljivo kako Hrvati više od prosjeka istražuju ponude i popuste tražeći povoljniju ponudu, rekla je Stanić dodajući kako 68 posto hrvatskih online kupaca kupuje na stranim web stranicama, a najčešće su to web trgovine iz Kine, Njemačke i Ujedinjenog Kraljevstva.

Trendovi e-trgovine

Na konferenciji je održano nekoliko panela na kojima se raspravljalo o sadašnjim i budućim trendovima koji će utjecati na smjer razvoja e-trgovine. Prvi među njima, pod naslovom "Future of eCommerce in Adria Region", okupio je predstavnike eCommerce sektora iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Mađarske, Bugarske i Slovenije, a panel je moderirao Marcel Majsan, predsjednik udruge eCommerce Hrvatska.

Sudionici panela osvrnuli su se na izazove koji utječu na razvoj sektora na ovim tržištima složivši se kako se iz godine u godinu rade značajni koraci naprijed. Ipak, značajne razlike među tržištima svakako postoje pa je tako Orhan Gazibegović iz Bosne i Hercegovine naglasio kako prema stupnju zrelosti tamošnje tržište za hrvatskim zaostaje tri do pet godina. Simon Terbovšek iz Slovenije pak je naglasio kako je godišnji promet online trgovine na tom tržištu premašio 900 milijuna eura rekavši da se pritom u posljednjih nekoliko godina bilježi streloviti rast. Panelisti su se složili kako je pandemija snažno utjecala na razvoj web trgovine i da su napravljeni značajni koraci prema naprijed.

Sindrom prve kupovine, kako su ga nazvali, govori o tome da kada kupac obavi prvu online kupnju, vjerojatno će je ponoviti i s vremenom steći naviku kupovine preko interneta. Ipak, jedan od najvećih problema s kojima se suočavaju web trgovci, ali i logističari, ogleda se u tome što kupci i dalje uglavnom biraju plaćanje pouzećem odnosno prilikom preuzimanja robe, iako kartično plaćanje postaje sve popularnije od kada su kupci počeli koristiti online novčanike poput KEKS Paya i Aircasha.

Cro Commerce 2023 (Foto: Cro Commerce)

Kao jedan od ključnih aspekata na čemu treba raditi cijela ecommerce zajednica označeno je podizanje razine povjerenja kod online kupaca, a kao jedan od korisnih alata koji tome može pomoći je isticanje oznake povjerenja, poput Trusted Shopa, koju izdaje udruga eCommerce Hrvatska za sve svoje članove koji ne krše pravila eCommerce Kodeksa ponašanja.

Slika nije dostupna Hrvati sve češće kupuju na internetu, ali su još uvijek nepovjerljivi prema plaćanju karticama

Kvaliteta, fleksibilnost i brzina dostave tri su kriterija označena kao ključni za daljnji razvoj e-trgovine te je ukazano na nužnost da web shopovi imaju jasniju i transparentniju komunikaciju prema krajnjem korisniku. Kao odgovor na navike domaćih kupaca koji preferiraju plaćanje pouzećem, logistički operateri su najavili da će njihovi dostavljači u sve većoj mjeri biti opremljeni POS uređajima te prilikom dostave provoditi kartičnu naplatu od kupaca.

Snježana Poljanek iz DHL-a upozorila je na to da su hrvatski trgovci previše fokusirani na domaće tržište i na zemlje u okruženju i da pritom propuštaju ponuditi svoje proizvode na šire europsko ili svjetsko tržište. Rekla je kako čak 55 posto europskih kupaca kupuje na web shopovima sa sjedištem u EU-u i da se tu nudi veliki neiskorišteni potencijal i za hrvatske web trgovce. Samo se treba odvažiti, poručila je Poljanek.
 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti