U ranom stadiju razvoja poduzetničke priče često su financijska sredstva nit vodilja koja usmjerava , ali i na neki način određuje uspješnost tvrtke. Tada su investicije osobito važne, a njih donose poslovni anđeli, koji su jedan od dionika startup ekosustava.
Poslovni anđeli rado investiraju u tehnologije koje su im poznate i za klijente s kojima su možda već prije radili , tako da se mogu povezati u tom poslovnom smislu. A s druge strane njihovo iskustvo ako su bili poduzetnici prije i imali izlaz iz svoje tvrtke onda ta svoja sredstva rado ulažu u nove startupove gdje vide nekakve nove prilike i gdje mogu nekako opet oplemeniti i svoj novac , ali i svoje iskustvo, pojasnio je Frane Šesnić, direktor ZICER-a
U današnje vrijeme startupovi mogu doći do kapitala ako imaju dobru ideju, ali ono što im u početku nedostaje su mentori koji će ih voditi. Stoga treba razlikovati vrste investitora, koji se dijele na one koji žele upravljati tvrtkom i na one koji su tu da bi savjetovali i usmjerili Startup u pravome smjeru. Sama sinergija startupa i poslovnog anđela ovisi o tome koji će put odabrati.
Ako dolazi do prevelike razlike pri odabiru puta , a već je došlo do investicije, tada su i investitor i startup u problemu. No ako ne dolazi do razilaženja u načinu upravljanja, tada sve ide dobrim putem i ide prema onome čemu treba ići, a to je poslovnom uspjehu i nakon toga potencijalno novim investicijama, ističe Stevica Kuharski, voditelj scoutinga novih startupova.
Zagrebački ZICER pomaže startupovima koji se nalaze u prostoru da se povežu s poslovnim anđelima i to tako da rade analizu, tko od njih traži poslovnog anđela, u kojoj visini investicije, kao i u kojem pogledu. Kao potporu su napravili i instrument koji se zove "konvertibilni zajam".
Potičemo investiranje u ranoj fazi gdje nam je jedan veliki plus ako taj startup ima i poslovnog anđela koji će u njih investirati, tako onda i mi dodajemo dodatna sredstva i time smanjujemo rizike nas kao ZICER-a, ali i poslovnog anđela, ali i povećavamo mogućnost uspjeh tog startupa, dodao je Šesnić
Kada su investicije u pitanju, poslovne anđele dijelimo u dvije kategorije – na one koji investiraju u jedan ili dva startupa godišnje i to u iznosu od 50.000 do 100.000 eura i na one koji investiraju u 10-15 startupova, te ulažu manje iznose od 10 000 do 15 000 eura. Pri tome investitori imaju dobro razrađenu strategiju rizika jer treba znati u koga ulažu.
U ranom stadiju je bitan isključivo tim. Dobar tim koji ima lošu ideju će od te ideje napraviti posao. Loš tim sa savršenom idejom na koju su naišli da ju nitko nije odradio, neće napraviti apsolutno ništa. Zato je najvažnije napraviti dobru procjenu ljudi i dati im priliku ne samo novcem, nego i iskustvom i vođenjem tih mladih ljudi, kako bi se ostvarili i kako bi došli do rezultata koji će biti opipljivi na tržištu, rekao je Kuharski.
U ranom stadiju investiranja poslovni anđeli dobivaju 10 do 20 posto udjela u kompaniji u koju ulažu, a očekuju povrat 20 do 50 puta na osnovu uloga. Kada je riječ o investicijama koje dolaze u kasnijoj fazi razvoja, povrati su manji. Na takav oblik investiranja startupovi pristaju, jer su svjesni kako će se to odraziti na budućnost njihovog poslovanja.
U Dubrovniku na jednom gaming eventu smo našli par investitora koji su bili zainteresirani za ulaganje jer su i sami gameri. Njima je bilo interesantno uči u takav biznis. Onda smo s njima dogovorili klasičan dogovor da oni uđu u vlasničku strukturu firme s određenim malim postotkom, a za uzvrat nam daju određenu količinu novaca da možemo pojačati firmu, objasnio je Aleksandar Gavrilović, direktor startupa.
Ističe da je s investicijama dvaju poslovnih anđela i konvertibilnim zajmom , njihov startup počeo s rastom.
Uskoro će biti tri godine otkako smo zapravo krenuli rasti i ovo sve što smo uspjeli je vezano za potpore od ZICER-a , potpore poslovnih anđela koji vjeruju u projekt dok još nema ničega i evo sad polako počinjemo biti samo održivi i imati novce od izdavača, prodaje igara itd.
U Hrvatskoj djeluje nekoliko organizacija poslovnih anđela, no one većinom vole ostati u tajnosti. Do sada je uloženo u više od 110 startupova u manje od tri godine. Da se u njih isplati investirati govore i podaci kako među njima imamo i startupove čije ideje nadilaze one koje dolaze iz SAD-a i jugoistočne Azije.