Iako su neki hrvatski trgovci već krenuli s posebnim akcijama, crni petak u SAD-u se tradicionalno organizira posljednjeg petka u studenome. No, kao i s drugim stvarima koje smo preuzeli iz Amerike, tako je i ova šoping-ludnica malo "prilagođena".
Posljednjih godina kupci u Hrvatskoj sve češće "love najbolje ponude" upravo na takvim sniženjima. Prema istraživanju koje je proveo Revolut, čak 12 posto Hrvata vjeruje da više nema podjednako dobrih ponuda kao u prošlosti, a 7 od 10 ispitanika misle da je crni petak dobra prilika za atraktivne kupnje.
Kada se radi o motivaciji i razlozima zbog kojih Hrvati kupuju tijekom Crnog petka, glavni je razlog pronalaženje popusta na proizvode koje obično ne kupuju jer su preskupi (48 posto). Trećina ispitanih Hrvata rekla je da po nižim cijenama kupuju artikle koje i inače kupuju, dok 26 posto ovu priliku koristi za kupnju božićnih darova. Sedam posto Hrvata crni petak koriste kako bi kupili zalihe kućanskih potrepština (deterdženta, higijenskih potrepština, itd.).
Zanimljivo, petina, odnosno 21 posto Hrvata crni petak koriste samo da bi se počastili, kao neki novi odgovor na kulturu šoping terapije. Šoping terapija već dugo je prisutna, no nedavno je postala trend na društvenim mrežama i sastoji se od malih užitaka koji ne koštaju puno kao nagrade za dobro obavljen posao ili jednostavno iz uživanja u trenutku. U Hrvatskoj, najspremniji su počastiti se muškarci (23 posto) u dobnoj skupini od 18 do 24 godine (43 posto).
Proteklih godina broj Hrvata koji kupuju na internetu raste, ali unatoč tome 44 posto Hrvata više voli kupnju u fizičkim trgovinama za crni petak. Glavni razlog za odabir fizičkih trgovina je trenutni pristup kupljenom artiklu (28 posto ispitanika), bez čekanja na isporuku koja može biti otežana u tjednima nakon Crnog petka. Drugi razlog je to što u trgovinama mogu vidjeti i isprobati artikl (18 posto), što otklanja brigu o vraćanju neodgovarajućeg proizvoda, pogrešne veličine, itd. Jedan od 10 ispitanika odabire kupnju u fizičkim trgovinama kako bi izbjegao prijevare i obmane koje se često događaju na internetu tijekom Crnog petka.
Ipak, 43 posto ispitanika više voli kupnju putem interneta jer je jednostavna i omogućuje pristup većem broju trgovaca. Treba istaknuti da 9 posto ispitanika smatra da tijekom Crnog petka ima previše lažnih web-stranica i prodavača povezanih s prijevarama, stoga ne planiraju sudjelovati u njemu.
Kako se zaštititi: Savjeti za prepoznavanje online prijevara
- Prevaranti kreiraju lažne web-stranice trgovaca koje izgledaju identično kao one online trgovaca. Cilj toga je krađa novca od žrtava dok pokušavaju izvršiti kupnje, ali i krađa osobnih podataka i podataka o karticama.
Što poduzeti: pažljivo provjerite URL web-stranice koju posjećujete kako biste provjerili da zaista kupujete na web-stranici na kojoj želite kupovati. Koristite jednokratne virtualne kartice koje omogućuju kupnju s privremenim podacima o kartici koji vrijede samo za tu transakciju. Nakon dovršetka transakcije, virtualna kartica automatski se uništava, čime se smanjuje rizik od neovlaštenih transakcija i čuva sigurnost osobnih i financijskih informacija.
- Neke web-stranice prodaju skupe artikle (elektroničke uređaje, nakit ili brendiranu odjeću) po jako niskim cijenama. Nekada će kupci primiti artikl koji su platili, no ispostavit će se da se radi o lažnjaku, dok drugi kupci nikada neće primiti ono što su naručili.
Što poduzeti: pročitajte internetske recenzije drugih kupaca kako biste se uvjerili da se radi o stvarnom trgovcu.
- Ponekad prevaranti koriste platforme društvenih mreža kako bi napravili lažne internetske trgovine. Te trgovine kratko budu otvorene, a zatim nestanu ubrzo nakon prvih prodaja.
Što poduzeti: ne vjerujte stranicama/računima na društvenim mrežama koji su se nedavno otvorili i imaju mnogo pozitivnih pregleda, moguće je da su to lažni računi i da su njihove recenzije napisane samo kako bi navele ljude na pomisao da su stvarne.
- Lažne poruke o isporuci i pokušaji krađe identiteta putem poruka e-pošte povećavaju se tijekom razdoblja kada ima mnogo narudžbi, kao tijekom Crnog petka.
Što poduzeti: pratite pošiljke izravno na stranici trgovca ili na web-stranici dostavljačke kompanije, i uvijek provjerite adresu pošiljatelja – obratite pažnju na sitne pogreške pri pisanju. Nikada nemojte otvarati poveznice za koje niste u potpunosti sigurni.