Katastrofalni potresi u Turskoj i Siriji još su jednom pokazali svu snagu koju priroda ima i koliko su ljudi zapravo nemoćni u takvim situacijama. Dok tisuće spasilaca još uvijek pretražuju ruševine u potrazi za preživjelima, veliku ulogu u prvim satima nakon potresa odigrale su - društvene mreže.
Preživjeli zatočeni pod ruševinama iskoristili su ono što im je bilo na dohvat ruke ne bi li pozvali pomoć, a to je često bio pametni telefon.
Molimo vas, pošaljite pomoć. Živi smo! Nalazimo se na... samo je jedna od stotina poruka koje su objavljene na društvenim mrežama. Druge su objavljene u ime onih koji nisu imali vezu na internet ili telefon u blizini. Koliko je ljudi zatražilo pomoć putem društvenih mreža i zahvaljujući toj objavi bilo pronađeno, teško je reći.
U samo nekoliko sati, između dva katastrofalna potresa, stotine turskih programera i IT stručnjaka, ali i volontera, otvorilo je poseban kanal na Discordu ne bi li zajedničkim snagama napravili projekte otvorenog koda, koji će prikupljati podatke s društvenih mreža i sortirati ih na jednom mjestu, kako bi se preživjelima, ali i spasiocima olakšalo pronalaženje žrtava.
Nedostaci u upravljanju krizama prisilili su ljude na to, rekao je za EuroNews Sedat Kapanoğlu, jedan od najpoznatijih turskih kodera i pristaša Açık Yazılım Ağı (Open Software Network) skupina.
Mnogi su se žalili upravo na spore odgovore državnih agencija i nedostatak spasioca, pa je tvrtka Afetharita podijelila svoje podatke s nevladinim organizacijama i omogućila im uvid u karte s označenim potencijalnim žrtvama čije su lokacije dobili zahvaljujući objavama na društvenim mrežama.
Ovi se podaci mogu podijeliti i s državnim institucijama, ako one to zatraže, ističe Furkan Kılıç, jedan od glavnih programera iza Open Software Networka.
Dodaje kako ne zna koliko je života spašeno zahvaljujući ovakvim informacijama, njima je cilj bio pomoći koliko je god to moguće.
Vlada blokirala Twitter i otežala prikupljanje podataka
I dok su programeri koristili podatke koje su im pružile društvene mreže, stigao je hladan tuš. Naime, Turska je vlada privremeno blokirala Twitter zbog, kako su rekli "zabrinutosti zbog dezinformacija". Za programere koji su koristili Twitterov API za prikupljanje informacija koje je objavljivalo više od 16 milijuna korisnika te mreže u Turskoj, to je bilo potpuno nerazumljivo.
Za pomoć su se obratili i samom Elonu Musku, koji je objavio kako pokušavaju riješiti problem s turskom vladom.
Twitter has been informed by the Turkish government that access will be reenabled shortly
— Elon Musk (@elonmusk) February 8, 2023
Žrtve potresa koje su imale samo Twitter instaliran na svojim telefonima davale su tamo svoj glas. Pozivi u pomoć onih koji nisu koristili Twitter i nisu imali sljedbenike prebačeni su na Twitter i od tamo su vidljivi. Sve operacije spašavanja koje su koristile Twitter bile su pauzirane sve dok je platforma bila blokirana, istaknuo je Kapanoğluu.
Pristup Twitteru u Turskoj naposlijetku je ipak bio vraćen, no pitanje je koliko je života možda moglo biti spašeno dok su operacije spašavanja bile pauzirane.
No, kako vrijeme odmiče, sve je manje nade da će spasioci pronaći preživjele. Čak i one koji su u prvim satima ili danima nakon potresa tražili pomoć putem društvenih mreža.
Društvene mreže igrale ulogu i u potresima u Hrvatskoj
Baš kao i u Turskoj, društvene mreže odigrale su važnu ulogu u organizaciji i pružanju pomoći nakon potresa u Zagrebu i Petrinji. Na Facebooku i Twitteru su se razmjenjivale informacije o ljudima koji su ostali bez smještaja, tražili su se članovi obitelji, nudila pomoć, organizirale humanitarne akcije i prijevoz humanitarne pomoći.
I tad je veliku ulogu odigrala upravo open source zajednica koja je veoma brzo nakon potresa sve podatke organizirala i objavila kartu koja se redovito osvježavala, a na kojoj su svi mogli pratiti stanje na terenu.
Čini se da, u uvjetima prirodnih katastrofa, društvene mreže ipak mogu odigrati važnu ulogu u spašavanju života i pružanju pomoći onima kojima je najpotrebnija.
Izvor: EuroNews