Kineski Elon Musk planira pokoriti Europu s jeftinim električnim vozilima

Na tržištu električnih vozila kupci sve više traže jeftinije modele pa su im sve zanimljiviji cjenovno povoljniji modeli kineskih kompanija.

Hrvoje Jurman Hrvoje Jurman | 23.06.2024. / 11:35

Wang Chuanfu (Foto: Afp)

Iako se Europsko prvenstveno u nogometu održava u dvorištu njemačke automobilske industrije, na reklamnim panoima na stadionima nema oglasa za Volkswagenove ili BMW-ove automobile. Jedini brend iz automobilskog sektora čije ćete ime vidjeti na tim panoima je kineski BYD. Riječ je o kompaniji u velikom usponu, a najveću pažnju globalnih medija privukla je prošle godine kada su u posljednjem kvartalu zauzeli prvo mjesto po globalnoj prodaji električnih automobila. Pri tome su prestigli i Teslu pa nije čudo da su neki mediji izvršnog direktora BYD-a Wanga Chuanfua prozvali kineskim Elonom Muskom.

Wang Chuanfu Šef BYD-a objasnio situaciju na tržištu automobila: Kinezi su jaki, a zapad je u strahu

Njihovi električni automobili, kao i vozila drugih kineskih proizvođača, postaju sve veći konkurenti tradicionalnim europskim i američkim proizvođačima koji su navikli da druge zemlje uvoze njihova vozila, a ne da Europljani sada žele zamijeniti njemačke automobile s kineskim. Tako nešto donedavno se činilo prilično nevjerojatnim, no polako postaje realnost. Jedan od razloga je cijena, odnosno omjer plaćenog i dobivenog. Za ono što dobijete od BYD-jevih automobila poput jeftinijeg Dolphina ili Seala, konkurenti naplaćuju puno više, a automobilski stručnjaci naglašavaju kako više nije stvar samo u cijeni, već i u kvaliteti: Čini se kako su i najvažnije digitalne opcije poput glasovnih asistenata bolje napravljene u odnosu na skuplje europske konkurente, objašnjavaju na The Guardianu.

Planovi BYD-a su veliki. Njihov CEO nedavno je rekao kako je zapad u strahu od kineske konkurencije i upravo iz tog straha EU namjerava nametnuti nove carine njihovim automobilima. Regulatori smatraju kako su kineski automobili u prednosti zbog subvencija koje dobivaju od kineske vlade, čime se stvara nepoštena prednost na tržištu pa zato namjeravaju nametnuti povećanje carina BYD-u, Geelyju i SAIC-u.

No kako naglašavaju na The Guardianu, samo uvođenje novih tarifa s kojima će poskupjeti automobili neće biti dovoljno da se zaustavi marš BYD-a na europskom tržište.

BYD Seagull Honor Edition (Foto: BYD)

Analitičar za tržište električnih vozila Matthias Schmidt kaže kako je BYD u prva četiri mjeseca u Europi prodao manje od 10 tisuća automobila, no naglašava kako su njihove cijene ambiciozno postavljene, kako bi mogli amortizirati povećanje europskih carina pa imaju dosta manevarskog prostora za apsorpciju povećanja cijena. Problemu carina BYD će doskočiti i proizvodnjom automobila u Europi - osim prve planirane tvornice u Mađarskoj, Chuanfu je spomenuo i mogućnost izgradnje još jedne tvornice.

Nio proizvodna linija Raste potražnja za kineskim električnim automobilima: Jednoj kompaniji porasla je prodaja za više od 130 posto

Kao jedan od razloga ovako velikog uspjeha tvrtke na The Guardianu naglašavaju - baterije. Naime, BYD je osnovan 1995. godine kao kompanija za proizvodnju baterija čiji su klijenti bili tadašnji mobilni giganti Nokia i Motorola, a naknadno su preuzeli i automobilsku kompaniju koja je bankrotirala, čime su ušli na tržište hibridnih vozila. Tijekom vremena BYD je postao drugi najveći proizvođač baterija na svijetu, odmah iza kineskog CATL-a i to iskustvo i ekspertiza danas su jedan od razloga zbog kojih su uspjeli i na tržištu električnih automobila. Naime, zahvaljujući proizvodnji baterija, uspjeli su ostvariti vertikalnu integraciju komponenta, odnosno sami kontroliraju i proizvode komponente, umjesto da ih kupuju od drugih, što im je omogućilo veliku kontrolu nad troškovima.

Osim Tesle koja je i dalje lider na ovom tržištu, BYD se pokazao ključnom kompanijom za globalnu tranziciju na električna vozila, uključujući i na države poput Brazila i Indonezije u kojima ova kompanija otvara svoje tvornice.

Izvor: The Guardian

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti