Najnapredniji kineski borbeni zrakoplov J-20 ima novi motor koji je značajno poboljšao njegove performanse, tvrdi kineski vojni izvor.
Mlazni motor WS-15 s naknadnim izgaranjem razvijen je u Kini i ima povećanu manevarsku i borbenu sposobnost, rekao je za South China Morning Post anonimni kineski vojni izvor.
To bi borbeni zrakoplov J-20, ili Moćnog zmaja, kako ga se još naziva, moglo po karakteristikama dovesti korak bliže američkom borbenom zrakoplovu F-22 Raptor, za kojeg se smatra da je zapravo najbolji borbeni zrakoplov na svijetu.
Nadogradnja motora objavljena je na kineskoj državnoj televiziji (CCTV) u nedjelju, a ista televizija je izvijestila da je WS-15 prošao niz testova.
U izvješću nije navedeno kad će motor biti spreman za ugradnju, ali prema vojnom izvoru, taj je proces već započeo.
J-20 opremljeni su ruskim motorima AL-31F i oni će postupno biti zamijenjeni WS-15, rekao je navedeni izvor.
U budućnosti će svi J-20 biti opremljeni kineskim motorima. To je dio programa lokalizacije kineske vojske, rekao je izvor.
Andrei Chang, glavni urednik kanadskog časopisa Kanwa Asian Defence Monthly, rekao je da bi nadogradnja J-20 motorom WS-15 mogla taj borbeni zrakoplov približiti po performansama američkom F-22, kao i najnovijem američkom F-35 te ruskom Su-57.
No američki F-22 i dalje predstavlja najveću prijetnju za kinesku vojsku.
Zrakoplov je još uvijek najmoćniji borbeni avion na svijetu. Osim svog snažnog motora, F-22 je opremljen s toliko naprednih tehnologija koje i dalje ostaju tajanstvene za autsajdere, rekao je Chang.
Kineska vojska trenutno ima flotu od oko 50 J-20. Vojni izvor je rekao da će svaki novi J-20 biti opremljen motorom WS-15.
Za usporedbu, američka vojska ima više od 180 aktivnih F-22 Raptora, no Washington je 2011. odlučio zaustaviti proizvodnju zbog njihove visoke cijene i skupog održavanja, pa je F-35 sad glavni izazov kineskom J-20.
F-22 imaju motore F-119 s naknadnim izgaranjem i dvodimenzionalnim mlaznicama za vektorski potisak, dok F-35 koriste General Electricov XA100 motor.
Zhou Chenming, istraživač iz vojnog znanstveno-tehnološkog analitičkog centra Yuan Wang u Pekingu, rekao je da je američki motor XA100 još uvijek oko deset godina ispred WS-15 u smislu tehnologije.
Kina je do sada samo parirala američkim motorima u nekim područjima, ali ne u ukupnom učinku. Također nije smisleno naglašavati jedno područje, jer se vojna konfrontacija radi o natjecanju sustava i natjecanju zajedničkih operativnih sposobnosti. Amerikanci još uvijek vladaju nebom u azijsko-pacifičkom području jer nije namjera Kine osporiti američku zračnu nadmoć u regiji, rekao je Zhou.
Kina je počela razvijati motor WS-15 početkom 1990-ih za zrakoplove pete generacije poput J-20, ali projekt je kasnio, prema izvješću CCTV-a.
Kašnjenje je značilo da je proizvođač J-20, Chengdu Aircraft Industry Group, umjesto toga koristio ruski motor AL-31F, kao i kineske motore WS-10B i WS-10C, usred sve većih sigurnosnih izazova iz SAD-a.
Pentagon je posljednjih godina počeo raspoređivati F-35 u azijsko-pacifičku regiju, gurajući Peking da ubrza razvoj J-20, koji je prvi put pušten u rad 2017., šest godina nakon prvog leta.
Izvor: Busines Insider