Učenici viših razreda osnovne škole dosad su o inovatorima učili na primjeru velikih umova iz povijesti kao što su Nikola Tesla ili Slavoljub Penkala. No kako nekome tko ima 13 ili 14 godina približiti svijet inovacija u 21. stoljeću? Učiteljica tehničke kulture u zagrebačkoj školi Ivana Cankara, Maja Mačinko, čini se, pronašla je pravu formulu.
Razmišljajući o današnjim generacijama učenika koje su odrasle u nekom drugačijem okruženju i digitalnom svijetu u kojemu imamo mogućnosti do njih doprijeti s mladim ljudima koji su njima slični, nastala je ova ideja. Promišljajući o tome kako svi dosadašnji udžbenici izgledaju i kako svi većinom pričaju o Tesli i velikanima znanosti, sjetila sam se ideje kako bi našim klincima danas bilo puno bolje približiti tehniku kroz neke njima poznatije i sličnije primjere i priče. Tako je nastala ideja o stripu (jer je strip i danas djeci zanimljiv) u kojemu mladi pričaju svoju priču od početaka u školi do uspjeha, ispričala je za Zimo Maja Mačinko, koja je ujedno stručna urednica u Školskoj knjizi od 2019. godine.
Nova serija udžbenika "Svijet tehnike 5.-8." u izdanju Školske knjige tako će imati potpuno novi koncept - djecu će o poznatim hrvatskim inovatorima i zanimljivim projektima educirati kroz osobnu priču samih inovatora pretvorenu u strip.
Umjesto klasičnih priča o već dobro poznatim znanstvenicima poput Tesle, u stripovima su se našle motivacijske priče ljudi poput Mate Rimca, s njihovim koracima od školskih klupa do onoga što danas jesu. Nakon mnogo poziva, e-mailova i razmjene priča između nje i osoba u stripu nastala je mala riznica priča u slikama.
Svaki strip povezuje nečiju životnu priču s cjelinom iz područja kojom se bavi i na taj način pokušali su današnjim novim generacijama pokazati da mogu postati što god žele.
Strip je unatoč svim digitalno dostupnim sadržajima djeci danas i dalje zanimljiv. Može im se učenje i pouku približiti na nekom njihovu nivou. U nekoliko rečenica i ilustracija djeci se mogu dočarati emocije i sve što su inovatori proživljavali. Stripove smo radili u dogovoru sa svima njima, svatko od njih poslao je svoje fotografije od najranijih dana, ispričao nam priču o sebi, a nakon toga je u suradnji s ilustratorom Emirom Isovićem priča složena u sličice, objašnjava Maja Mačinko.
Dodaje kako su udžbenici petog do sedmog razreda već u uporabi, a osmi razred u školske klupe dolazi iduće godine. Učitelji koji sadašnja tri udžbenika koriste smatraju da im je to odličan uvod u neku nastavnu temu te da kroz taj uvodni strip često zainteresiraju djecu za ono što uče taj dan.
Uspješni inovatori, arhitekti, profesori...
Tako se u udžbeniku Svijet tehnike 5 pojavljuje priča akademika Nikole Bašića o tome kako su nastale Zadarske orgulje; Alberta Gajšaka koji je s 18 godina lansirao MakerBuino; Ivana Mrvoša i njegovih inovacija koje su rezultirale najpoznatijom te priznatom u svijetu - Pametnom klupom; te Mate Rimca i njegova puta od natjecanja u školi do tvrtke Rimac automobili, električnih automobila i svega čime se danas bavi.
Udžbenik Svijet tehnike 6 pokriva i područje graditeljstva te se u njemu nalaze priče arhitekta Igora Franića – sveučilišnog profesora koji je radio na projektu Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu; arhitektice Kate Marunice koja je sa svojim timom zaslužna za spomenik Gordanu Ledereru u Hrvatskoj Kostajnici; priču o nastanku vjetroelektrana na otoku Pagu; te priču o Ivanu Kožaru koji je zahvaljujući svojim izumima završio na sajmu inovacija u Ženevi s glazbenom Teslinom zavojnicom.
Svijet tehnike 7 bavi se strojarstvom i metalima pa je tako u stripu priča o Metalurškome fakultetu u Sisku kroz oči dekanice Zdenke Zovko Brodarac; Kreši Kordiću koji povezuje automatizaciju i strojeve; Ireni Petir – prvoj ženi automehaničarki s vlastitom servisom i položenim majstorskim ispitom, čime smo djecu htjeli usmjeriti i prema strukovnim zanimanjima; te docentici Ankici Kovač koja je nakon studija zrakoplovstva kroz rad na FSB-u napravila prototip prvog Hrvatskog bicikla na vodik te i prvu punionicu vodika u Hrvatskoj.
Svijet tehnike 8 pokriva područje elektronike, elektrotehnike te robotike s automatikom i ovdje su svoju priču ispričali dečki koji su napravili STEMI heksapod – edukacijskog robota kojeg djeca sama sastavljaju i programiraju, te njihov put do uspjeha. Drugi strip priča o dr. sc. Ani Sović Kržić koja osim što je profesorica na FER-u ujedno je i prva žena predsjednica Hrvatskog robotičkog saveza koji se bavi popularizacijom robotike kod mladih. Koliko im je važno isticati Hrvatske uspjehe i pokazati da i mi imamo ono nešto čime možemo u svijet, vidi se i u primjeru u kojem Ana u jednoj ruci drži Albertov MakerBuino, a u drugoj VidiX mikrokontroler kao još jednu sjajnu inovaciju.
Nadamo se da ćemo poneko dijete inspirirati na bavljenje tehnikom i usmjeriti prema strukovnim zanimanjima. Danas su strukovna zanimanja sve više zanemarena, i često djeca nemaju viziju što sve mogu, pa možda ovim pričama potaknemo neku skrivenu iskru u njima. Kada vide da su svi ti inovatori samo ljudi, možda shvate da svatko od nas može biti ono što želi, poručuje na kraju Maja Mačinko.