Googleovci se godinama hvale kako je njihov Waymo Driver, odnosno tehnologija koja pokreće njihove autonomne automobile, najbolji vozač na svijetu. Tu su tvrdnju više puta dokazali raznim statističkim podacima koji su pokazali da računala manje griješe te da su sigurnija na cestama u odnosu na ljudske vozače. Naravno, tome trebati dodati i činjenicu da se računala ne umaraju, nemaju problema s vožnjom pod alkoholom i opijatima te su programirana da uvijek poštuju sve prometne propise.
Istraživanje o usporedbi ljudi i računala za volanom nedavno su proveli znanstvenici sa Sveučilišta centralne Floride Mohamed Abdel-Aty i Shengxuan Ding koji su proučavali podatke i izvještaje o prometnim nesrećama između 2016. i 2022. godine u kojima su sudjelovali automobili kojima su upravljali ljudi i autonomna vozila.
Istraživanje je manje-više potvrdilo ono što tvrdi i ekipa iz Googlea - općenito, autonomni automobili su sigurniji u odnosu na ljudske vozače te su u sličnim situacijama i scenarijima imali manju mogućnost prometnih nesreća. U studiji se naglašava kako se s daljnjim napretkom tehnologije očekuje da će ta sigurnost autonomnih vozila biti još veća. Kako se podaci odnose zaključno na 2022., a od tada je zabilježen veliki napredak, možemo pretpostaviti kako bi sada ti rezultati bili još bolji, odnosno više u koristi autonomnih vozila. Također, svaka pogreška ovakvih vozila, odnosno tehnologije pomno se analizira i odmah ispravlja softver kako bi automobili u istim ili sličnim situacijama bolje reagirali.
Dva scenarija u kojima robotaksiji imaju problema
U nekakvim tipičnim uvjetima, sigurnosni mehanizmi autonomnih vozila su učinkovitiji u sprječavanju nesreća, no u istraživanju se spominju i dva scenarija u kojima su se ljudi ipak pokazali vještijim vozačima. To je tijekom sumraka i zore te tijekom okretanja.
Problem je, čini se, što senzori na vozilima imaju problema s uvjetima slabije osvjetljenosti poput svitanja i zalaska sunca te je u tim razdobljima zabilježen veći udio nesreća robotaksija. Također, više nesreća je nesreća zabilježeno u scenarijima okretanja autonomnih vozila na cesti. Naglašavanjem ovih problema, stoji su studiji objavljenoj u Natureu, trebalo bi utjecati na tehnološke kompanije koje razvijaju ovu tehnologiju da stave veći fokus na ove probleme, čime bi se trebala dodatno povećati sigurnost tehnologije.
S obzirom na to da se očekuje da s vremenom ovakva vozila i robotaksiji postanu sve češći na cestama diljem svijeta, ovakve studije daju dobar uvid u napredak koji je do sada postignut, ali i na potencijalne probleme na kojima treba raditi i poboljšati ih kako bi se dodatno povećala sigurnost na cestama.
Robotaksiji već neko vrijeme prevoze putnike po nekoliko američkih gradova, s različitim uspjehom. Do sada se Waymo pokazao najboljim i najpouzdanijim te do sada nisu zabilježeni neki veći problemi (iako ih je bilo) s njihovim automobilima. S druge strane, Cruise je morao prekinuti s pružanjem svoje usluge robotaksija nakon niza pogrešaka, ali i teške prometne nesreće u kojoj je njihov taksi kotačem priklještio jednu ženu.
O robotaksijima sljedeći tjedan pričat će se i u Hrvatskoj jer je Mate Rimac za 26. lipnja najavio predstavljanje ovog servisa, a trebali bi vidjeti i samo vozilo. Servis razvija tvrtka Project 3 Mobility, za koji su dobili i veliku financijsku potporu EU-a, a nadamo se kako ćemo za nekoliko dana saznati kada bi se prva ovakva vozila trebala početi testirati na našim cestama te kada planiraju započeti s pružanjem usluge putnicima.
Izvor: Tech Times