Glavna tema automobilske industrije početkom ove godine bila je velika promjena na tržištu električnih automobila. Iako je Tesla prodala najviše električnih vozila prošle godine, u posljednja tri mjeseca 2023. kineski BYD prestigao je Teslu i s više od pola milijuna prodanih vozila postao liderom na ovom tržištu. Bit će zanimljivo pratiti situaciju tijekom ove godine te se nitko ne bi trebao iznenaditi ako 2024. najviše električnih automobila proda upravo ova kineska kompanija.
Dok Elon Musk danas poštuje BYD za koji je prije nekoliko godina rekao kako su vjerojatno Teslin najveći konkurent na tržištu, situacija je bila potpuno drukčija prije nešto više od deset godina. Jeste li vidjeli njihove automobile? Mislim da nisu baš atraktivni, a tehnologija nije baš jaka, govorio je Musk o BYD-u još 2011. godine, no naknadno je promijenio mišljenje, što je komentirao i na svojoj društvenoj mreži.
That was many years ago. Their cars are highly competitive these days.
— Elon Musk (@elonmusk) May 27, 2023
Iako su mnogi tek nedavno čuli za ovu tvrtku i povezuju je isključivo s električnim automobilima, BYD je osnovan sredinom devedesetih u Shenzhenu, a na burzi su još od 2002. godine. Kompaniju je osnovao kemičar Wang Chuanfu u Shenzhenu te su se na početku bavili proizvodnjom litij-ionskih baterija. Fokus na baterije u vrijeme velikog procvata tržišta mobilnih telefona pokazao se ključnim za uspjeh i jednim od razloga naglog rasta kompanije koja je baterije isporučivala tadašnjim liderima na tržištu poput Nokije i Motorole.
Prvi korak u automobilskoj industriji BYD je počeo 2003. godine akvizicijom malog kineskog proizvođača automobila Xi’an Qinchuan Automobilea, dok su prvi automobil predstavili dvije godine poslije. Model F3 pokretao je motor s unutarnjim izgaranjem, dok su fokus na elektrifikaciju napravili 2008. godine predstavljanjem plug-in hibrida F3DM. Iste je godine i Warren Buffetov fond Berkshire Hathaway investirao 230 milijuna u BYD.
Kineska kompanija nakon toga još je veći naglasak stavila na električne automobile, a kao prijelomni trenutak na CNBC-u naglašavaju predstavljanje Blade baterije. Riječ je o LFP (litij-željezo-fosfatnoj bateriji) od koje su drugi proizvođači baterije počeli odustajati zbog slabe gustoće energije i jer su bile preteške za količinu energije koju nude, no BYD je uspio napraviti LFP baterije veće gustoće energije koje su se pokazale iznimno sigurnima.
Tajna uspjeha
Naime, kompanija se fokusirala i na plug-in hibride i električne automobile, kako bi osvojili što veći dio tržišta i u vrijeme kada infrastruktura za punjenje nije bila dovoljno razvijena. Također, najzastupljeniji su na tržištu srednje kategorije, gdje je u Kini bilo najmanje konkurenta, a analitičari hvale i njihovu strategiju razvoja brenda koja uključuje podbrendove za različite tržišne kategorije.
Podrška kineske vlade
Svemu navedenom treba dodati i još jednu stvar - podršku kineske vlade sektoru električnih automobila kroz subvencije kupcima i financijsku pomoć kompanijama. Prema nekim procjenama, u razdoblju od 2015. do 2020. godine BYD je primio čak 4,3 milijarde dolara pomoći od kineske vlade. BYD je iznimno inovativna i prilagodljiva kompanija, ali njihov je uspon neraskidivo povezan sa zaštitom i podrškom Pekinga, komentirao je Gregor Sebastian iz analitičke tvrtke Rhodium, napomenuvši da bez te podrške BYD ne bi bio na mjestu na kojem je danas.
Što se budućnosti tiče, BYD je usmjeren na globalno širenje koje, osim prodaje samih automobila, uključuje i pokretanje proizvodnje na tržištima izvan Kine poput otvaranja njihove prve tvornice u Mađarskoj. Takvo širenje ipak neće biti jednostavno jer je u EU već pokrenuta istraga oko subvencija koje kineska vlada daje proizvođačima električnih automobila, dok se u SAD-u favoriziraju američki proizvođači automobila, kako bi se domaća proizvodnja zaštitila od jeftinije konkurencije s istoka.