Ostalo je još nekoliko dana do predstavljanja Muskovih robotaksija. Tesla bi, osim samog robotaksija, trebala prikazati i još jedan autonoman kombi za prijevoz više osoba, a spominje se čak i najjeftiniji Teslin automobil do sada, Model 2. Očekivanja su, svakako velika, kao i svaki puta kada je u pitanju Elon Musk i bit će itekako zanimljivo vidjeti kakva su njegova predviđanja oko datuma početka rada robotaksi-servisa.
No dok smo od toga sigurno udaljeni još neko vrijeme, možda i godinama, novinari Reutersa objavili su priču kako neki taksisti koji voze za Uber i Lyft u SAD-u, već koriste svoje Tesline automobile kao nekakav oblik robotaksija. Naravno, nije riječ o vozilima u kojima nema vozača kao npr. u Waymovim robotaksijima, već se vozači oslanjaju na Teslinu tehnologiju koja preuzima veći dio upravljanjem vozilom, dok oni sjede iza volana te moraju biti koncentrirani kako bi mogli ispraviti potencijalne greške tehnologije.
Teslini automobili, osim s opcijom autopilot, dolaze i s opcijom Full Self-Driving (FSD), koju je potrebno dodatno platiti, a za koju u Tesli kažu da korisnike mogu odvesti gotovo svuda uz minimalne intervencije vozača. No dok Waymovi robotaksiji zadovoljavaju regulativu za potpuno autonomna vozila američkih saveznih država u kojima je aktivan njihov servis, Teslin FSD je i dalje samo asistent u vožnji, što znači da je za upravljanje vozilom odgovoran samo i isključivo vozač.
Na to upozoravaju iz Tesle, ali i iz policije jer su mnogi vozači Tesle do sada pronašli način na koji mogu prepustiti tehnologiji potpunu kontrolu nad vozilom i u potpunosti se isključiti iz onog što se događa u prometu. Iako u većini slučajeva problema nema, kada do tih problema dođe, posljedice mogu biti tragične.
Do tragedije je skoro došlo prije pola godine kada se Tesla kojom je upravljao tj. trebao upravljati vozač Ubera na jednom raskrižju u Las Vegasu zabila u drugi automobil, pri čemu su vozač i putnik u taksiju zadobili lakše ozljede. Treba naglasiti kako je krivica za nesreću na vozaču drugog automobila, koji je završio u bolnici, no vozač Ubera koji je upravljanje prepustio tehnologiji kaže kako je Tesla trebala prepoznati situaciju i usporiti kako bi izbjegla nesreću.
Odgovornost je uvijek na - vozačima
Vozač Ubera, Justin Yoon, koji je razgovarao s novinarima Reutersa, rekao je kako Teslina tehnologija nije savršena, da griješi te da će vjerojatno nastaviti raditi greške. Usprkos tome i usprkos ograničenjima softvera te činjenici da tehnologija ne može biti kriva za eventualne nesreće, već je ta krivnja isključivo na vozačima, u SAD-u sve više taksista koristi FSD.
Razlog je jednostavan - kada tehnologija upravlja automobilom, vozači su pod manjim stresom, što znači da mogu raditi duže i tako zaraditi više novaca. Iako je teško zaključiti koliko vozača taksija zaista koristi ovaj softver, prema Sergiu Avedianu koji vodi kanal na YouTubeu posvećen taksistima, to bi moglo biti oko 30 do 40 posto vozača Tesle. Ono što svakako treba naglasiti jest da korištenje Tesline tehnologije u taksijima nije protuzakonito jer, kako je već naglašeno, čak i kada je FSD aktiviran, vozači moraju imati ruke na volanu i biti spremni preuzeti kontrolu nad vozilom.
Novinari Reutersa razgovarali su s više vlasnika Teslinih vozila koji često koriste FSD te oni upozoravaju na određene nedostatke tehnologije za autonomno upravljanje vozilima, prvenstveno kroz “naglo i neočekivano ubrzanje i kočenje” pa su neki prestali koristiti ovu opciju u kompleksnijim situacijama poput aerodroma, parkirališta ili zone na kojima su radovi. Na novinarske upite reagirali su i iz Lyfta i Ubera. Iz Lyfta kažu kako su vozači odgovorni za sigurnost, dok iz Ubera kažu kako se od vozača u njihovim automobilima očekuje “održavanje sigurnog okruženja za putnike, čak i ako s načinom vožnje ne krše zakon”.