Za moderne automobile često se kaže kako su postali računala na kotačima. U njima se koristi sve više tehnologije, a radikalno je promijenjena i kontrolna ploča i infotainment sustav na kojima su mehaničke tipke i kotačiće gotovo u potpunosti zamijenili ekrani i virtualne i kapacitivne tipke koje su osjetljive na dodir. No pokazalo se kako ekrani i tipke osjetljive na dodir nisu uvijek najsretnije rješenje jer vozači moraju maknuti pogled s ceste kako bi na ekranima mogli pronaći opcije, dok je fizičke tipke lakše vidjeti i aktivirati pa je njihovo korištenje sigurnije.
Iz Hyundaija su zato prošle godine najavili kako će u svojim automobilima većinom zadržati fizičke tipke te ih neće mijenjati virtualnim, pri čemu su kao glavni razlog za takvu odluku naglasili - sigurnost. Slične planove imaju i u Volkswagenu iz kojeg su najavili kako će njihov nadolazeći model ID.2 imati većinom fizičke tipke za upravljanje opcijama u vozilu.
A zašto su fizičke tipke sigurnije u odnosu na virtualne i kapacitivne, možemo vidjeti upravo na primjeru Volkswagena i njihova električnog automobila ID.4. Pored njegova volana nalazi se s jedne strane kapacitivna tipka za upravljanje audio sustavom, a s druge strane kapacitivna tipka za aktivaciju tempomata. Kako je riječ o kapacitivnim tipkama, one se aktiviraju samo dodirom te nije potrebno pritisnuti takve tipke, što može biti problematično pri slučajnim dodirima.
Npr. prilikom parkiranja i naglog okretanja volana, vozači mogu slučajno dodirnuti tipku i upaliti radio ili, još gore, aktivirati opciju tempomata na posljednje postavljenu brzinu, što znači da će automobil ubrzati.
Upravo se to, najvjerojatnije, dogodilo nekim vozačima VW-a ID.4, od kojih je jedan kontaktirao tehnološki portal Ars Tehnicu i objasnio im što se dogodilo. Prema podacima ovog portala, do sada je Američka Nacionalna uprava za sigurnost na cestama primila 13 izvještaja o nesrećama za koje se sumnja da su izazvane slučajnom aktivacijom tempomata. Većina njih dogodila se pri manjim brzinama, tijekom parkiranja, no u 3 slučaja zabilježene su i ozljede.
Na probleme s kapacitivnim tipkama vlasnici VW-ovih automobila upozoravali su i na nekim online forumima, čega su svjesni i u njemačkoj kompaniji. U odgovoru na novinarski upit potvrdili su da postoji “mali broj pritužbi”. Još krajem 2022. su iz Volkswagena najavili kako na volane u svojim automobilima namjeravaju vratiti fizičke tipke jer je to žele njihovi kupci, no tu svoju najavu još nisu proveli u djelo.
Izvor: Ars Tehnica