S prometnom infrastrukturom kakva postoji u Zagrebu teško je očekivati da će ubrzo popraviti javni prijevoz jer ako u vrijeme najvećih gužvi tramvaji i autobusi dijele iste prometne trake kao i kolona automobila, nemoguće je ubrzati njihovo kretanje. No dok ZET ne može promet ubrzati, ono što može je svojim brojnim korisnicima olakšati korištenje javnog prijevoza, i to tako što će im omogućiti jednostavniju kupovinu karata za tramvaje i autobuse preko posebne mobilne aplikacije.
Ako vam se takve najave čine poznatima i ako mislite da ste ranije već čuli za ZET-ovu aplikaciju za kupovinu karata preko mobilnih uređaja, u pravu ste. Naime, ZET ju je najavio još 2018., no prošlo je pet godina, a aplikacija i dalje nije predstavljena.
Stvari bi se ipak uskoro mogle promijeniti i Zagrepčani i svi posjetitelji glavnog grada Lijepe Naše trebali bi dobiti mogućnost kupovine karata direktno preko mobilnog telefona i posebne aplikacije, što će označiti i početak kraja papirnatim kartama.
Naišli smo na više dokaza kako ZET nešto sprema, a to su nam i potvrdili iz ove kompanije te su na naš upit odgovorili: Točno je kako će uskoro doći do noviteta u prodaji karata ZET-a i uskoro ćemo javnost upoznati sa svim detaljima.
Njihove planove otkrivaju naljepnice koje su u posljednje vrijeme postavljene na nekim tramvajima i autobusima. Riječ je o naljepnicama koje imaju QR kod ispod kojeg se nalazi NFC čip. Dok se skeniranjem QR koda još neće dogoditi ništa, NFC čip vodi na trgovinu aplikacija Google Play, no ZET-ova aplikacija s trgovine za Androide u trenutku pisanja teksta nije bila dostupna u Hrvatskoj. Dok se sama aplikacija moj.ZET, koja je posljednji put ažurirana 25. svibnja, ne može pokrenuti, moguće je otvoriti stranicu s pravilima njezina korištenja, koja će se korisnicima vjerojatno prikazati prvi put kada otvore aplikaciju ili internetsku stranicu. Tu se nalaze klasične informacije u kojima se objašnjavaju uvjeti zaštite podataka, odnosno njihovo prikupljanje i obrada osobnih podataka.
U objašnjenju korištenja aplikacije stoji: Aplikacija moj.ZET omogućava korištenje usluge javnog gradskog prijevoza na dva načina: korištenjem m_novčanika i kupnjom svih vrsta mjesečnih i godišnjih kupona povezivanjem Vašeg korisničkog računa s već postojećim podacima u ZET-u, uz napomenu kako se oba načina mogu koristiti u isto vrijeme i jedan ne isključuje drugi.
Kako otkrivaju ta pravila korištenja aplikacije, korisnici će moći kupovati karte i registrirati aktivne karte na dva načina - skeniranjem QR koda koji će biti dostupan u tramvajima i autobusima (prije toga potrebno je aktivirati opciju fotoaparata unutar aplikacije moj ZET) te pristupom NFC čipu na mobilnim uređajima. QR kodovi i naljepnice s NFC čipovima već se, dakle, nalaze na nekim tramvajima i autobusima, na temelju čega možemo zaključiti kako su testiranja sustava mobilnog plaćanja možda već počela.
Hoće li se omogućiti praćenje lokacije tramvaja i autobusa?
Aplikacija Moj.ZET (Foto: Goolge Play Store)
Preko mobilne aplikacije korisnici će, dakle, moći kupovati karte, i pojedinačne i mjesečne i godišnje, i onda će istom aplikacijom, pomoću QR koda ili NFC-a, registrirati tu kartu prilikom ulaska u tramvaj ili autobus. Naljepnice s kodovima i NFC čipom trebale bi se nalaziti na lako dostupnim mjestima kako bi korisnici mogli brzo i jednostavno po ulasku u vozilo registrirati karte. Unutar aplikacije trebali bi se nalaziti podaci o kupljenim kartama, povijesti transakcija, informacije o prijevozu itd.
Jedna od opcija koju bi svi voljeli vidjeti unutar aplikacije jest praćenje kretanja tramvaja i autobusa u realnom vremenu, što bi uvelike olakšalo korištenje javnog prijevoza u Zagrebu. O tome trenutačno nema nikakvih naznaka i možemo se samo nadati kako u ZET-u ipak razvijaju takvu opciju te da će i ona biti omogućena sa službenim lansiranjem aplikacije ili naknadno.
U aplikaciji za Androide nalazi se i prikaz korisničkog sučelja ZET-ove aplikacije. Još do prije nekoliko dana aplikacija je prikazivala podatke još iz 2018. godine te cijene u kunama, no s posljednjom nadogradnjom prikazane su cijene u eurima. Kada će aplikacija biti dostupna svima, odnosno kada ćemo napokon moći plaćati vožnje na način koji je uobičajen vremenu u kojem živimo, još nije poznato, no čini se kako nismo daleko od toga, na što sugerira ZET-ov komentar, kao i naljepnice koje su već postavljene u nekim autobusima i tramvajima.