Tehnološke kompanije ulažu veliki novac u nove tehnologije i proizvode za koje se nadaju da će im u budućnosti donositi veliku zaradu i profit. Ponekad su takva ulaganja nevjerojatno velika i pitanje je hoće li se isplatiti i za pet do deset godina, što je npr. posljednjih godina slučaj s Metom i njihovim ulaganjem u metaverzum koji se čini kao vreća bez dna jer je Zuckerberg do sada potrošio već desetke milijardi dolara, a rezultata nema i ne treba ih očekivati prije kraja desetljeća. Naravno, za to nema nikakve garancije.
S druge strane, ako kompanije na vrijeme uđu na neko tržište, pogotovo ono koje ima revolucionaran potencijal i uspiju se nametnuti rješenjima i znanjem, povrat investicije mogao bi biti iznimno velik.
Na takvom je pragu sada i kineska tvrtka Baidu sa svojom odjelom za robotaksije Apollo Go. Kompanija je još krajem 2021. godine dobila dozvolu za ovaj servis u Pekingu, a od rujna prošle godine Apollo Go, kao i konkurentska kompanija Pony.ai, mogu naplaćivati prijevoz u svojim robotaksijima. Dakle, korisnici putem aplikacije mogu pozvati i platiti taksi koji će ih odvesti na željeno mjesto, no u vozilu nema vozača, već je sve u rukama tehnologije.
U posljednja tri mjeseca prošle godine njihovi su robotaksiji prevezli skoro 840 tisuća putnika, a zahvaljujući nekoliko faktora, čini se kako nisu daleko da ovaj odjel uskoro postane - profitabilan. Prvi takav faktor odnosi se na sve veći broj putnika koji koriste ovakve taksije, čime se direktno povećavaju prihodi. Naime, prema podacima iz kompanije, a koje su prenijeli na CNBC-u, u posljednjem kvartalu u Wuhanu, gdje također operiraju Baiduovi robotaksiji, čak 45 posto svih vožnji bile su potpuno autonomne vožnje, što je porast u odnosu na 40 posto u kvartalu ranije te se očekuje kako će taj postotak rasti i dalje.
Drugi faktor odnosi se na smanjenje troška radne snage po vožnji jer nema potrebe za plaćanjem vozača, dok se treći i vjerojatno najvažniji odnosi na smanjenje cijene proizvodnje samih automobila. Naime, u odnosu na prijašnju generaciju njihovih autonomnih automobila, šesta generacija Apollovih robotaksija znatno je jeftinija i jedan takav automobil sada stoji nešto više od 28 tisuća dolara. Baidu tijekom ove godine planira u Wuhanu uvesti još tisuću takvih autonomnih taksija, čime će oni postati još dostupniji građanima. Sa smanjenjem troškova i povećanjem narudžbi, Apollo Go bliži se pozitivnoj nuli u poslovanju te očekujemo da će postići balans u četvrtom kvartalu 2024. i postati profitabilni 2025. godine, stoji u objavi za javnost Baidua.
Osim u Kini, vožnje robotaksijima, odnosno taksijima u kojima nema vozača naplaćuju se i u SAD-u. Na cestama nekoliko gradova tako Waymovi robotaksiji već neko vrijeme prevoze putnike kojima za to naplaćuju vožnje kao i da se voze u klasičnim taksijima, pri čemu do sada nikada nisu zabilježeni neki veći problemu, a putnici su i više nego zadovoljni s uslugom.