Nakon strelovitog uspona u cijelom svijetu, proteklih se godina Huawei susreo s nizom izazova. Od uvođenja američkih sankcija, koje su se onda odrazile i na Huawei u cijelom svijetu, do razvoja novih uređaja i cjelokupnog softverskog ekosustava.
Unatoč svemu tome, Huawei se polako vraća na tržišta na kojima je bio među vodećim proizvođačima pametnih telefona. Ovaj put i s brojnim drugim uređajima.
Kako su se ovi izazovi odrazili na Huawei u Hrvatskoj, kakvo je stanje sada, ali i što možemo očekivati od Huaweija u budućnosti, pitali smo Normana Muellera, direktora marketinga za Huawei u Hrvatskoj.
Na samom početku nismo mogli izbjeći pitanje o nestašici čipova i poremećajima u opskrbi koji su zahvatili cijeli svijet. No, kako nam je rekao Mueller, u Huaweiju to i nisu značajnije osjetili. Zato su se susretali s nekim drugim izazovima.
Posljednjih nekoliko godina za Huawei je bilo posebno izazovno. Koliko su se ti problemi osjetili na hrvatskom tržištu?
Svako tržište, svaka firma, svako vrijeme, nosi svoje izazove. Ako pričamo o pametnim telefonima, u Hrvatskoj smo prije dvije godine dostigli gotovo 30 posto tržišnog udjela te se ozbiljno približili tržišnom lideru. Tada smo kažnjeni zbog svojih uspjeha, ne zbog svojih grešaka. Tržište to zna i pamti. Naravno, nakon uvođenja sankcija, izazovi su postali veći. No, nismo se predali, dapače. Fokusirali smo se na tržišta gdje vidimo prilike. Recimo, u segmentu nosivih uređaja i potrošačke elektronike, počeli smo prodavati računala, tablete, pametne satove, slušalice, zvučnike i slično, te nam ide vrlo dobro. Jasno, to su sve povezivi uređaji, te je smartphone integralni dio ekosustava, no tražimo prilike, i koristimo ih. Osim toga, u vrlo kratkom roku smo razvili AppGallery, trgovinu aplikacija s koje možete skinuti sve potrebne aplikacije kako bi vaše iskustvo korištenja bilo što bolje. Za telefone će trebati nešto vremena, te ponovno dostizanje razine naših konkurenata. Jednog dana svjedočit ćete vodećim pametnim telefonima Huaweija.
Kakvo je trenutno stanje, odnosno kakva su očekivanja i planovi za 2022. ali i dalje?
Sankcije su povezale zaposlenike, te nas motivirale da dokažemo otpornost i tehnološku superiornost. Strategija nalaže da nastavimo stvarati sve u čemu smo dobri, budemo još bolji, najbolji. Iako su iza nas dvije teške poslovne godine, držimo zacrtani smjer. Mnogi su mislili da ćemo morati odustati od proizvodnje telefona i nastaviti bez njih, ali to nije dolazilo u obzir, niti se dogodilo. Lanjsku smo godinu imali puno manje novih modela, no od kraja prošle godine smo krenuli ponovno te lansirali P50 seriju s čak dva flagship uređaja i Nova seriju. Fokusiramo se na tržišta gdje vidimo prilike. Evo recimo, satove smo počeli prodavati prije dvije godine i uvjerljivi smo lider na tržištu pametnih satova. Idemo dalje, imamo u planu niz novih proizvoda i usluga.
Jesu li hrvatski korisnici po čemu posebni u odnosu na druge korisnike u regiji i šire? Traže li neke posebne opcije? Što uopće traže kad kupuju pametni telefon?
Ne bih rekao da su naši korisnici nešto drugačiji od korisnika vani. Danas je pametni telefon produžena ruka. Ljudi iznimno puno vremena provode koristeći pametni telefon, te su vrlo kritični prema uređajima. A naši su uređaji omiljeni. Ono što traže su prije svega brz i neprekidan rad, intuitivnu navigacija kroz user interface, dugotrajnu bateriju, te brzo punjenje. Osim toga bitna je i fizička kvaliteta i izgled, da je telefon izrađen od kvalitetnih materijala - da se ekran ne da izgrebati, da kada padne se ne slomi i slično, te lijep dizajn, boje, te naravno da je brand cool. Osim hardwarea, važan je i software jer je korištenje aplikacija, predinstaliranih ili onih koje ćete sami skinuti, sastavni dio iskustva. Tu smo imali izazova obzirom na to da neke aplikacije koje ljudi žele nisu predinstalirane. A danas korisnici žele da im je sve plug and play. No, radili smo na AppGalleryju, aplikacije koje su korisnicima potrebne se mogu instalirati putem AppGalleryja ili Petal Searcha.
S obzriom na sve poteškoće posljednjih godina, mijenjaju li se trendovi na tržištu pametnih telefona i nosivih uređaja? Što korisnici najviše traže u novom uređaju? Što možemo očekivati u budućnosti?
Što korisnici traže sam više manje spomenuo u prethodnim odgovorima. A što nam budućnost nosi ćemo vidjeti. Ali tajna je u inovacijama, a mi najviše se izdvajamo od svih naših konkurenata u razvoj. Desetina svih prihoda ide za istraživanje i razvoj, a to se nije promijenilo ni u posljednjim godinama. Zato smo sve sigurniji u budućnost. Imamo inovacije i stvaramo budućnost.
Brojni korisnici koji su godinama koristili Huaweijeve pametne telefone, odustali su kad je Huawei na novim uređajima predstavio vlastiti operativni sustav umjesto Androida. Kakvo je stanje sad? S obzriom na to da je u posljednje tri godine razvijen operativni sustav HarmonyOS koji s mogućnostima i brojem aplikacija u AppGallery trgovini, može konkurirati i Androidu i iOS-u?
Huawei telefoni su i dalje na Andoridu, samo su umjesto Google mobilnih usluga razvijene Huawei mobilne usluge, sa ciljem istog ili boljeg iskustva. Iskustvo korištenja mobilnog telefona rezultat je onoga što dobivate od samog uređaja kao fizičkog proizvoda, ali i usluga kao što su mobilne aplikacije. Jedno ide s drugim. Pristup aplikacijama trećih strana je naravno bitno. Našli smo se u nekom trenutku u situaciji da bi korisnicima novih serija Huawei telefona mogao biti zakompliciran pristup određenim aplikacijama. Ali smo ubrzali izgradu vlastitog sustava aplikacija odnosno AppGallery, alternativnu trgovinu aplikacijama u kojoj danas možete pronaći sve atraktivne aplikacije koje vam trebaju. Tako da je već u trenutku kada je izašla P40 Serija telefona, problem je otklonjen.
Huawei je uložio znatna sredstva ne bi li potaknuo developere diljem svijeta da svoje aplikacije objavljuju na AppGalleryju. Kakvo je stanje u Hrvatskoj? Koliko aplikacija je objavljeno u "hrvatskom dijelu AppGalleryja"? Kakve su povratne informacije od developera? Jesu li zainteresirani za objavljivanje ili ih treba dodatno potaknuti?
Da, mi razvijamo AppGallery globalno, ali i lokalno. Developeri su izuzetno educirani sugovornici, te im ne treba puno objašnjavati. U AppGalleryju nije bilo lokalnih aplikacija, a samo nakon par mjeseci su već bile dostupne gotovo sve. U našoj trgovini je sve, aplikacije mobilnog bankarstva PBZ-a, Zagrebačke Banke, OTP Banke, Erste, selfcare aplikacije telekom operatera Hrvatskog Telekoma i A1, svih medija, taksi službi, dostava hrane i slične. Tu su naravno globalne aplikacije poput TikToka ili Deezera.
Huawei je proširio svoj portfelj na hrvatskom tržištu. Koliki je interes za drugim Huaweijevim uređajima kao što su računala, ekrani, tableti i slično?
Naši su uređaji od kada djelujemo jako dobro prihvaćeni na tržištu. To je jer je omjer kvalitete i cijene na strani korisnika. Uvijek dobijete vrijednost za novac. I onda kada lansiramo nove uređaje, oni naiđu na plodno tlo. Nosivi uređaji nam idu jako dobro, posebno bih istaknuo pametne satove.
Planirate li dalje širiti ekosustav na hrvatskom tržištu i u regiji? Premijere kojih uređaja tek možemo očekivati? Možda automobila?
Teško je reći što će biti sa automobilima. Europsko tržište ostaje važno Huaweiju, a Hrvatska je dio istoga. Vjerujem da u narednim godinama možete očekivati puno sjajnih inovacija od Huaweija, kao što smo ih nudili i do sada.