U IT svijetu ulaganje u obrazovanje zaposlenika, uvijek je bilo visoko na listi prioriteta. S obzirom na dinamiku kojom se taj sektor razvija, nove tehnologije koje se pojavljuju, nužno je da zaposlenici "drže korak".
No, dodatno ulaganje u obrazovanje zaposlenika znači i svojevrsnu prednost pred konkurencijom i bolju poziciju prilikom privlačenja klijenata. Jer velike tehnološke tvrtke koje su vlasnici određenih tehnologija, nagrađuju tvrtke koje koriste njihovu tehnologiju i dodjeljuju im posebne pozicije. To u konačnici ponovno znači lakši pristup do edukacije i novih tehnologija.
Kako to zapravo funkcionira u praksi, odlučili smo pitati osobu koja o edukaciji zaposlenika, certifikatima u IT industriji, ali i ulaganju u ljudske potencijale zna najviše - Antoniju Kapović, članicu Uprave i direktoricu ljudskih potencijala u tvrtki Span. Naime, uz to što se brine da Span privuče najbolje IT talente, zajedno s timom uvela je i Span Academy, program prakse za perspektivne studente informatike, čime je Span omogućio studentima dodatnu edukaciju i stjecanje onih vještina i znanja koja će im trebati na tržištu rada.
Microsoft je Spanu dodijelio naprednu specijalizaciju? Što to točno znači i kakvi se preduvjeti trebaju ispuniti za dobivanje takve pozicije?
Napredne specijalizacije dodjeljuju se tvrtkama partnerima koje su pokazale dubinsko poznavanje i izvrsnost u implementaciji pojedinih IT rješenja. One su rezultat ulaganja kompanije u zaposlenike, u njihovo usavršavanje, a njihova vrijednost najbolje se odražava kroz isporučene projekte. Usko su fokusirane na specifičnu nišu unutar pojedine kompetencije i uključuju posjedovanje dublje, detaljnije vještine i znanja na području određenih rješenja. Prvu Microsoftovu naprednu specijalizaciju Span je stekao u lipnju 2020., čime je prvi u Hrvatskoj postao vlasnikom Microsoftove Adoption and Change Management napredne specijalizacije. Ubrzo nakon toga uslijedila je specijalizacija Windows Server and SQL Server Migration to Microsoft Azure da bi krajem 2020. dobili i treću Microsoftovu naprednu specijalizaciju Teamwork Deployment. Pored toga, do kraja te godine Span je postao jedina kompanija u Hrvatskoj s tri napredne specijalizacije iz sigurnosti - Indentity and Access Management, Information Protection and Governance i Threat Protection. Kompanija je stekla naprednu specijalizaciju i za Meeting and Meeting Rooms for Microsoft Teams i Calling for Microsoft Teams. U Spanu radimo s velikim klijentima, na velikim cloud projektima, slijedeći određene okvire i prakse. Uz brojne napredne specijalizacije, Span je u lipnju ove godine ostvario i Cloud Adoption Framework status, čime su korisnici naših usluga dobili potvrdu da su cloud projekti i metodologija kojom nastaju provjereni i odobreni od strane Microsofta. Važno je naglasiti kako upravo zaposlenici predstavljaju najvažniji preduvjet kad je riječ o ostvarivanju naprednih kompetencija. Uz certificirane stručnjake, napredne Microsoft kompetencije ostvaruju se i zahvaljujući ispunjavanju zahtjevnih kriterija performansa u određenom području, učinkovitoj primjeni pojedinih servisa kod korisnika, realizaciji kvalitetnih projekata te jasno raspisanim procedurama i metodologiji njihove isporuke.
Koliko Span ulaže u svoje zaposlenike? Šaljete li ih na dodatne edukacije i certifikacije? Kakve, gdje i koliko često?
Naši zaposlenici su visoko motivirani upravo mogućnošću učenja i stjecanja novih znanja, što nas jako veseli i zbog čega puno ulažemo u njihovu edukaciju i kontinuirano usavršavanje. U prosjeku, naši zaposlenici posjeduju četiri certifikata te provedu oko 100 sati godišnje na treninzima i usavršavanjima. Kao Microsoftova tehnološka kuća, od 18 mogućih tehnoloških certifikata, Span posjeduje 16 zlatnih i dva srebrna. Iskreno, nemam saznanja da u svijetu postoji sličan primjer i to je nešto na što smo jako ponosni. Pored toga, imamo i osam naprednih specijalizacija, od ukupno 12 postojećih. Baš smo nedavno, četvrti put za redom, proglašeni Microsoft partnerom za Hrvatsku, za 2021. godinu. Za sve ovo najzaslužniji su upravo naši zaposlenici koji su kontinuiranom nadogradnjom kompetencija pridonijeli pozicioniranju Spana kao vodećeg stručnjaka za Microsoft tehnologije i vodećeg regionalnog Microsoft partnera.
Uvjetujete li edukaciju ostankom u tvrtki određeno vrijeme?
Budući da nam je jedan od strateških ciljeva imati certificirane, educirane i motivirane zaposlenike, možemo reći da Span samo djelomično uvjetuje edukaciju ostankom u tvrtci. Naime, zaposlenici svake godine imaju na raspolaganju određeni budžet za edukacije koje se, u suradnji s nadređenim i HR-om, raspoređuju na one koje su važne nama kao poslodavcu i one koje sami zaposlenici procjenjuju bitnima za vlastiti profesionalni razvoj. Ako se dogodi da je iznos veći od dogovorenog, edukaciju uvjetujemo ostankom u kompaniji godinu dana po završetku edukacije. Najčešće je riječ o MBA programima i edukacijama sličnog ranga za koje se potpisuju posebni, tzv. ugovori o edukaciji. Microsoft certifikati ne ulaze u tu kategoriju te pohađanje ovakvih edukacija nije uvjetovano ostankom u Spanu. Do sada smo za ovaj model razvoja kompetencija imali samo pozitivna iskustva.
Kakve su povratne informacije zaposlenika na edukacije?
Svake godine provjeravamo stanje organizacijske klime, pri čemu se dio upitnika koji zaposlenici ispunjavaju odnosi upravo na zadovoljstvo profesionalnim razvojem i pristupačnosti edukacija. Povratne informacije izrazito su pozitivne. Naši zaposlenici zadovoljni su izborom edukacija i certifikata, ali i time što ih potičemo da se razvijaju te podržavamo profesionalni smjer kojim se dalje žele kretati. Nije im teško ponekad odvojiti i privatno vrijeme kako bi se usavršavali u svom području. Također, tražimo načine da ono u čemu se trenutno obrazuju odmah upotrijebe kroz preuzimanje novih i/ili zahtjevnijih radnih zadataka i na taj način primjene stečeno znanje. Takvo iskustveno učenje je zaista neprocjenjivo.
Naravno, nismo uvijek u prilici zaposlenicima omogućiti sve edukacije koje žele pohađati na način da im u potpunosti financiramo trošak, zbog čega smo uveli inicijativu s posla na faks. Riječ je o svojevrsnom subvencioniranju edukacija iz domene „skupljih“ pri čemu zaposlenicima omogućujemo nastavak formalnog obrazovanja uz posao. Dosta naših zaposlenika koristi i ovu mogućnost te smo i za spomenutu inicijativu dobili pozitivne povratne informacije.
Radite li kakve edukacije unutar tvrtke (kad zaposlenici jedni drugima prenose znanja koja su stekli)? O kakvim se edukacijama najčešće radi? Koristite li pri tome kakvu platformu kojom pratite tijek i potrebe za edukacijama?
Najveća vrijednost Spana su upravo naši zaposlenici. Oni zajedno s čelnim ljudima tvrtke pridonose rastu Spana već gotovo tri desetljeća i dijele taj osjećaj uspjeha kompanije koju su i sami stvarali i učinili je malim IT divom na globalnoj razini. Poslujemo na svim naseljenim kontinentima, u više od 100 država, i upravo je nevidljiva ruka naših zaposlenika zaslužna za uspješno poslovanje domaćih i inozemnih uglednih kompanija. Kako bismo nastavili jednakom dinamikom i u budućnosti, namjeravamo nastaviti ulagati u edukaciju i usavršavanje zaposlenika. To uključuje područje njihove ekspertize, ali i područja u kojima će se i sami biti u prilici okušati, primjerice prilikom otkupa dionica. Naime, povodom izlaska na burzu odlučili smo pravo prvenstva otkupa dionica ponuditi ljudima koji su nama gradili Span kakav je danas. Na taj način udio u vlasništvu kompanije dat ćemo u sigurne i pouzdane ruke ljudi koji poznaju Span iznutra, koji dijele našu strast i znaju kako kompanija „diše“. Za njih smo organizirali radionicu o dioničarstvu kako bismo im omogućili da se educiraju o ovoj temi kako bi mogli donijeti informiranu odluku o ulaganjima u našu kompaniju, ali i bilo koju drugu u koju vrijedi investirati.
Osim Microsofta, odlaze li zaposlenici na još kakve edukacije?
U Spanu zaista vodimo računa o razvoju naših zaposlenika. To je jedan od naših strateških ciljeva i vjerojatno najjači motivacijski alat. Pratimo tržište i svjesni smo i trenutačnih i budućih obrazovnih potreba u našem sektoru. Znamo da se već sada moramo pripremati i za budućnost, ali i da osim učenja o tehnologiji koja nam je primarni fokus, moramo obratiti pažnju i na razvoj nekih drugih vještina i kompetencija, poput tzv. mekih vještina bez kojih uspjeha u poslu nema. Zato naši zaposlenici pohađaju interne i eksterne edukacije kroz koje unaprjeđuju ove vještine. Neki nastavljaju svoje školovanje, neki ga nadograđuju, a neki pak mijenjaju smjer karijere.
Također, kroz sustavno praćenje razvoja zaposlenika redovito prikupljamo informacije o edukacijama koje ih zanimaju, koje im trebaju u poslu, kao i o kompetencijama koje žele razviti. Takav nam sustav omogućuje da uvijek znamo koje su nam interne potrebe kad je riječ o razviju pa ih u skladu s time i realiziramo. Na primjer, nakon što smo primijetili da nam nedostaju određena znanja iz područja vođenja (projekata, ljudi, poslovanja), organizirali smo internu management akademiju i okupili vodeće interne i eksterne stručnjake iz područja rukovođenja kako bismo razvili spomenute kompetencije. Isto tako, organiziramo interne i eksterne webinare iz business, tehničkih i „people“ tema, koje putem LMS365 i Teams platformi plasiramo među zaposlenicima.
Za vrijeme trajanja pandemije, organizirali smo i interne i vanjske predavače koji su se bavili temom mentalnog zdravlja kako bismo našim zaposlenicima pomogli nositi se s tom izazovnom situacijom.
Zaista se trudimo osluškivati potrebe naših zaposlenika i adekvatno i pravovremeno na njih odgovoriti.
Koliko je danas važno ulagati u edukaciju zaposlenika i razvijati njihove kompetencije?
Ulaganje u znanje je najisplativije ulaganje, u to smo se uvjerili nebrojeno puta. Kako bismo stvarali nove vrijednosti i bili izvrsni u tome što radimo, moramo se neprestano usavršavati, učiti i nadograđivati postojeća znanja i kompetencije. Upravo je usmjerenost na usvajanje novih znanja ono čemu težimo i potičemo kod zaposlenika koji dijele naše vrijednosti te i sami pokazuju veliku motivaciju za učenjem. Vjerujem da je to jedan od ključnih razloga zašto je Span danas tu gdje je. Naše vrijednosti temelje se na znanju i stručnosti zahvaljujući čemu smo od IT sistem integratora narasli do ključnog partnera u digitalizaciji privatnog i javnog sektora, na regionalnoj i globalnoj razini. Upravo mogućnost stalnog usvajanja novih znanja i s time povezanog rasta, na osobnoj i profesionalnoj razini, uvelike pridonosi izrazito visokom zadovoljstvu naših zaposlenika te, u konačnici, njihovom visokom stopom zadržavanja u kompaniji, gdje se ističemo kao primjer u IT sektoru.
Važno je početi na vrijeme stvarati nove stručnjake. Zato pored ulaganja u kontinuirano usavršavanje naših stručnjaka, surađujemo i s vodećim regionalnim visokoobrazovnim institucijama te od 2015. provodimo projekt Span Akademija kroz koji studentima omogućujemo ljetnu IT praksu na stvarnim projektima, uz stručnu podršku mentora i drugih kolega u uredima u Zagrebu. Do danas je Akademiju završilo više od 120 studenata te je upravo ona za većinu polaznika predstavljala prvi korak u izgradnji karijere u Spanu.
Koje će kompetencije, po vama, biti ključne u sljedećih nekoliko godina?
Potražnja za kompetentnim stručnjacima u IT industriji danas je izražena više no ikad prije. Naša je industrija u velikom uzletu, stoga je važno na vrijeme početi okupljati ljude koji će s nama kreirati pametna rješenja i stvarati nove vrijednosti. Zapošljavanjem novog kadra posao kompanije ne prestaje. Važno je zaposlenike učiniti zadovoljnima i omogućiti im da kontinuirano rastu. Novim generacijama visina primanja za zanimanje kojim se žele baviti više nije u primarnom fokusu interesa – ona se podrazumijeva. Danas, kako biste zadržali kompetentan kadar, morate ga motivirati, pružati im nova znanja, mogućnost učenja i usavršavanja i uključivati ih u atraktivne projekte kojima će pružati dodatan doprinos društvu u kojem živimo.
Što se tiče tehničkih kompetencija, cyber security je tema koja će sve više biti u fokusu kako online poslovanje raste. Sve se „seli“ u cloud i tehnologija se primjenjuje u novom kontekstu, a taj se utjecaj osjeća i u područjima koja su obično rezervirana za veliku, centraliziranu infrastrukturu kao što su transport, distribucija energije, administrativne, pravne, zdravstvene usluge i sl.. Već sada smo suočeni s nedostatkom kompetentnog kadra u tom području, no to ne iznenađuje budući da su visokoškolske ustanove tek sada krenule s kurikulumom koji sadrži i tu temu.
Ipak, prilika za razvoj tehničkih znanja i kompetencija trenutačno ima mnogo. Možete se educirati službenim kanalima, kroz visokoškolsko obrazovanje, online i offline tečajeve, putem raznih platformi i na taj način sami krojiti svoj kurikulum ovisno o osobnim potrebama.
No osim poznavanja tehnologije, za stvaranje dodane vrijednosti važne su i tzv. meke vještine. Kako bi se zaposlenici razvijali moramo imati nekoga tko zna kako im to omogućiti, kako ih usmjeravati, voditi i motivirati. Moramo im znati prenijeti svrhu projekta na kojem rade, ponuditi im širu sliku od same primjene tehničkih znanja i podržavati njihov razvoj. A ta vještina je nešto što se uči i vježba. Jednako tako, važno je znati kritički razmišljati, donositi brze odluke, komunicirati s korisnicima, znati dati kvalitetan feedback, raditi u timu i još mnogo toga što možda nismo učili kroz formalno obrazovanje. Ovdje također vidimo veliki prostor za razvoj i ulaganje u budućnost uspješnog poslovanja, ističe na kraju razgovora za Zimo, Antonija Kapović.