Mreža za suradnju u zaštiti potrošača (CPC) nacionalnih tijela za zaštitu potrošača i Europska komisija obavijestili su Apple o nekoliko potencijalno zabranjenih praksi geoblokiranja koje su identificirane na određenim Appleovim medijskim uslugama. Radi se o App Store, Apple Arcade, Music, iTunes Store, Books i Podcasti.
Kako je istaknuto u priopćenju CPC je pronašao brojna ograničenja prilikom korištenja Appleovih medijskih servisa koja, prema procjeni mreže, nezakonito diskriminiraju europske potrošače na temelju njihovog mjesta stanovanja.
Ističu kako Appleove medijske usluge imaju različito sučelje za različite zemlje u EU/EEA. U verziji aplikacije ovih usluga potrošačima je dopušten samo pristup sučelju napravljenom za zemlju u kojoj su registrirali svoj Apple račun i suočavaju se sa značajnim izazovima kada to pokušaju promijeniti, što nije dopušteno prema pravilima EU-a protiv geoblokiranja.
Osim toga, prilikom kupnje uz plaćanje na Appleovim medijskim servisima, potrošači smiju koristiti samo sredstva plaćanja (kao što je kreditna/debitna kartica) izdana u zemlji u kojoj su registrirali svoj Apple račun.
Također, budući da App Store ne dopušta potrošačima pristup verziji druge zemlje EU/EEA, potrošačima nije dopušteno preuzimanje aplikacija koje se nude u drugim zemljama. Potrošači bi trebali moći preuzeti aplikacije koje se nude u drugim zemljama EU/EEA kada putuju ili privremeno borave u toj zemlji.
Pravne obveze na koje se CPC mreža poziva u odnosu na Apple mogu se pronaći u Uredbi o geografskom blokiranju i Direktivi o uslugama. Podsjetimo, Uredba o geografskom blokiranju zabranjuje neopravdanu diskriminaciju između kupaca iz EU-a na temelju njihove nacionalnosti, prebivališta ili mjesta poslovnog nastana kada žele kupiti robu i usluge od trgovaca koji se nalaze u drugoj državi članici. Direktiva o uslugama zahtijeva da opći uvjeti pristupa usluzi ne sadrže diskriminirajuće odredbe koje se odnose na nacionalnost ili mjesto prebivališta primatelja usluge, osim ako to nije izravno opravdano objektivnim kriterijima.
Apple sad ima mjesec dana da odgovori na nalaze CPC-a i da odgovor na to kako će se pozabaviti identificiranim praksama geoblokiranja. Ako Apple ne uspije odgovoriti na CPC-ova pitanja i prigovore, nacionalna tijela mogu poduzeti mjere provedbe kako bi osigurala usklađenost.
Podsjetimo, Apple nije jedini veliki pružatelj usluga koji se našao u problemima zbog geolociranja i blokiranja korisnika. Godine 2023., nakon koordinirane radnje CPC-a , Google se obvezao razjasniti kako pregledavati verzije Google Play trgovine za različite zemlje i obavijestiti programere o njihovim obvezama prema Uredbi o blokiranju geoblokiranja kako bi njihove aplikacije bile dostupne diljem EU-a, kao i omogućilo potrošačima koristiti sredstva plaćanja iz bilo koje zemlje EU na Google Storeu.