Jedan od glavnih problema s kojima se svi susrećemo prilikom korištenja baterija je njihovo ograničeno trajanje. Bilo da ih koristimo u pametnim uređajima, električnim automobilima ili jednostavno u računalnom mišu, kad se baterija isprazni treba ju ili zamijeniti ili ponovno napuniti.
Znanstvenici već dugo pokušavaju razviti bateriju koja bi trajala što dulje ili barem što dulje zadržala svoj kapacitet te tako produljila svoj životni vijek. Neki su se okrenuli korištenju različitih materijala, pa i onih radioaktivnih, drugi pak razvijaju nove tehnologije punjenja.
No, ekipa znanstvenika s kineskog Instituta za tehnologiju materijala i inženjerstvo Ningbo, otkrila je način kako vratiti energetsku gustoću starim litij-ionskim baterijama. Naime, upravo su ove baterije raširene u upotrebi, ali nakon određenog broja ciklusa punjenja i pražnjenja gube svoj kapacitet.
Razlog za to je što se sa svakim ciklusom mijenja njihova unutarnja kemija, odnosno mogućnost pohrane energije. Kod nekih baterija ta promjena kapaciteta čak je vidljiva i golim okom kroz fenomen "toplinske ekspanzije" - baterije se jednostavno malo napuhnu. Problem je što, ako se previše napuhnu, mogu dovesti do zapaljenja ili eksplozije.
No, kineski su znanstvenici iskoristili upravo toplinu kako bi litij-ionskim baterijama povratili kapacitet. U svojoj studiji objavljenoj u časopisu Nature, objasnili su kako zagrijavanje baterija na temperaturu između 150 i 250 stupnjeva Celzija (nemojte to pokušavati kod kuće!) može uzrokovati njihovo skupljanje i vratiti njihovu unutarnju strukturu u originalno stanje, poništavajući tako učinke smanjenja kapaciteta nastalih tijekom prethodne upotrebe.
Kako su opisali u svojim nalazima, iznenadilo ih je takvo "neobično ponašanje, suprotno konvencionalnim termodinamičkim očekivanjima".
Iako još uvijek nisu sigurni zašto se to događa, smatraju da bi taj strukturni poremećaj, koji se razvija unutar baterija, mogao postati način za "pomlađivanje baterija". Nužno ga je samo dodatno razviti i ugraditi u neku vrstu punjača za baterije.
Smatraju kako bi to moglo, u najmanju ruku pomoći u produljenju životnog vijeka električnih vozila ili pomicanju granica u kapacitetu baterija.