Nekad je kupovina novog (rabljenog) automobila podrazumijevala pregledavanje malih oglasa, obilaske sajmova, a onda odabir automobila koji je ispunjavao vaše zahtjeve i izgledao je najbolje od ponuđenih. Barem na papiru.
I danas je princip veoma sličan, no sve se češće kupci okreću internetu u potrazi za automobilom. To su shvatili i kriminalci koji iskorištavaju anonimnost interneta, ali i neke nove tehnologije kako bi prevarili kupce i zaradili što više novca.
Budući da su prevare na tržištu rabljenih automobila česte, stručnjaci iz carVerticala, tvrtke za obradu podataka o automobilima, podijelili su savjete za prepoznavanje uobičajenih prevara i kako se zaštititi od gubitka novca.
Plaćanje unaprijed
Prodavači s lošim namjerama oglašavaju automobile koji se čine kao povoljna ponuda. Zatim uvjere potencijalnog kupca da se automobil nalazi na udaljenoj lokaciji i traže da se novac prebaci unaprijed. Često se pretvaraju i da postoje drugi zainteresirani kupci kako bi stvorili osjećaj hitnosti. Nakon što novac bude prebačen, oni ga podignu i obrišu oglas te potpuno nestanu.
Lažne web stranice prodavača automobila
Prevaranti prave lažne web stranice prodavača automobila na kojima pokazuju vrlo privlačne ponude. Često su ove web stranice vrlo slične poznatim lancima autokuća ili brendovima, i koriste gotovo identične poveznice. Jednom kada kupci pronađu te ponude i kontaktiraju navodnog prodavača, od njih se često traži da plate unaprijed – i izgube novac. Kupci bi uvijek trebali dobro paziti na svaku internetsku stranicu na kojoj uplaćuju novac, a ako ponuda izgleda predobro da bi bila istinita, vjerojatno i jest.
Maskiranje činjenice da je automobil uvezen
Ponekad prodavači izbjegavaju spomenuti prošlost automobila u stranim zemljama. Čak i ako je automobil uvezen prije pet ili osam godina, to je još uvijek važna informacija koja može biti ključna pri donošenju odluke. Uvoz automobila relativno je jednostavan i jeftin, zbog čega mnogi automobili kupljeni u jednoj državi završavaju u drugoj. Međutim, tijekom prekograničnih transakcija, može se manipulirati kilometražom te sakriti neka oštećenja.
Oglasnik Facebook Marketplace
Lažni oglasi za prodaju dijelova automobila vrlo su popularni na oglasniku Facebook Marketplace, a često uključuju oglašavanje seta kotača ili rijetke karoserije za neki popularan automobil kako bi se stvorila iluzija povoljne cijene. Tražit će od kupca da prebaci novac, a zatim nestati. Nažalost, Facebook Marketplace ima vrlo slabu kontrolu kvalitete i nepostojeću korisničku podršku, pa bi kupci trebali biti vrlo oprezni i uplatiti novac tek nakon što osobno pregledaju proizvod.
Prevare s brojačem kilometara
Vraćanje kilometraže prakticiraju prevaranti koji žele umjetno povećati vrijednost automobila za prodaju. Na starijim automobilima kilometraža se može vratiti mehanički, dok je na novim vozilima to moguće napraviti koristeći dijagnostičke uređaje. Zbog prevara s brojačem kilometara čini se da je automobil prešao manje kilometara nego što je to stvarno slučaj, što vozača dovodi u opasnost da kupi automobil s mehaničkim problemima i čija je vrijednost puno manja od cijene koju je za njega platio.
Skrivena oštećenja
Normalno je da vozila pretrpe neku vrstu oštećenja svakih nekoliko godina. Međutim, ponekad prodavači ne dijele detalje o povijesti oštećenja automobila, a jedini način da to saznate jest provjera povijesti automobila. Kupnja rabljenog automobila s ozbiljnim oštećenjima iz prošlosti na kraju može stajati kupce mnogo novca zbog potrebnih popravaka. Da ne spominjemo i da vozilo može imati strukturalna oštećenja koja narušavaju njegovu sigurnost.
Lažno izvješće o povijesti vozila
Neki prodavači s lošim namjerama lažiraju izvješća i povijesti vozila kako bi kupcima dokazali da automobil koji prodaju nema mana. Kada su izvješća o povijesti ispisana, a ne generirana na licu mjesta, neki ključni događaji mogu biti izbrisani. Zato kupci sami trebaju generirati izvješće o povijesti kako bi izbjegli prevaru.
Automobili koji su služili za najam i taksi vozila
Generalno govoreći, treba izbjegavati automobile koji su služili za kratkoročni najam ili kao taksi vozila jer je veća vjerojatnost da će biti istrošena i postati financijska rupa bez dna. Međutim, prodavači ne govore uvijek kupcima jesu li njihova vozila bila korištena na ovaj način.
Rabljeni automobili za kratkoročni najam imaju mnogo više pokretanja hladnog motora, što znači da motor i neki drugi dijelovi mogu biti degradirani i postati manje pouzdani nego što bi trebali biti. S druge strane, taksi vozila često imaju veću kilometražu i mogu se prepoznati po istrošenoj unutrašnjosti, posebno na stražnjim sjedalima. Budući da većina taksija vozi po gradovima, kupcima se savjetuje da pregledaju takva vozila s posebnom pažnjom na stanje sustava za kočenje i dijelova ovjesa.
Ukradeni automobili
Gotovo sva ukradena vozila završavaju kao rezervni dijelovi na crnom tržištu, ali ponekad ti automobili mogu završiti i na malim oglasnicima ili društvenim mrežama. Kupnja ukradenog vozila završit će pokušajima vraćanja potrošenog novca koji mogu trajati nekoliko dana, pa čak i tjedana. Provjera povijesti pokazat će je li automobil bio prijavljen kao ukraden.
Sumnjive sheme plaćanja
Prodavači s lošim namjerama mogu tvrditi da ne prihvaćaju bankovne prijenose, već preferiraju plaćanja putem usluga kao što je Western Union. Ovo je znak za uzbunu jer prevaranti mogu napraviti lažne osobne iskaznice i pokupiti novac, a da nikada ne pokažu pravi automobil.
Izvor: carVertical