Za veliku većinu ljudi, umjetna je inteligencija ono o čemu su čitali u romanima i filmovima, a o čemu se sad sve češće govori u javnosti. To je nešto neopipljivo, povezano s robotima i otimanjem kontroli.
No, u stvarnosti, umjetna inteligencija je već prisutna u našim svakodnevnim životima i pomaže nam učiniti život lakšim i jednostavnijim, a da toga gotovo i nismo svjesni. Svaki pametni telefon koji u sebi ima glasovnog asistenta ili navigaciju, koristi i umjetnu inteligenciju. Ako ste ikad potražili upute kako doći od točke A do točke B, put vam je osmislila umjetna inteligencija.
Ovo su možda jednostavni primjeri, ali najbolje ilustriraju koliko često zapravo koristimo umjetnu inteligenciju, a da to ni ne znamo.
U posljednje se vrijeme, međutim, sve više govori o regulaciji razvoja i korištenja umjetne inteligencije. Europska unija želi biti predvodnik u postavljanju regulatornog okvira po pitanju umjetne inteligencije i radi na tome da donese uredbu koja bi odredila kako će se umjetna inteligencija razvijati i koristiti.
Što bi to moglo značiti za prosječnog korisnika, odnosno tvrtke koje se bave razvojem umjetne inteligencije, imali smo prilike porazgovarati sa Patrickom McCarthyjem, savjetnikom za kibernetičku sigurnost, privatnost i upravljanje podacima u kontekstu umjetne inteligencije u Huaweiju, a koji se trenutno nalazi u Huawei Cybersecurity Center u Bruxellesu.
Europska unija stvara regulatorni okvir za razvoj i korištenje umjetne inteligencije. Smatrate li da će to utjecati na to kako se umjetna inteligencija razvija u EU? Hoće li to olakšati ili otežati razvoj umjetne inteligencije za startupove i tvrtke u EU?
McCarthy: Mislim da će to predstavljati različite izazove za velike i za male tvrtke. Definitivno će imati utjecati jer će europska Uredba o umjetnoj inteligenciji biti usmjerena na podupiranje europskih vrijednosti, ali i vrijednosti umjetne inteligencije kroz europski pogled upravljanja podacima. Ne samo da će pokušati zaštititi podatke, već će pokušati i uvesti više upravljanja podacima. A da biste učinili umjetnu inteligenciju uspješnom, ne morate samo voditi računa o tome da podatke zaključate i zaštitite, već i kako koristite podatke na pravi način i uz dopuštenje, ali i da znate kako upravljati tim podacima da se oni koriste samo za specifičnan cilj i na specifičan način. Mislim da Europa još ima puno posla u uspostavljanju pravila upravljanja podacima.
Kako će se to odraziti na startupove i tvrtke? Za velike tvrtke bit će lakše. Oni imaju istraživačke laboratorije. I ako pogledate gdje smo uspješni u Europi, u industriji 4.0 i automobilskoj industriji, morati ćemo se prilagoditi i prijeći iz tradicionalne industrije koja je bila proizvođačka, na industriju koja se više fokusira na podatke. A to znači da tvrtke moraju postati digitalne. I to je izazov, transformacija, koji nije isključivo vezan uz umjetnu inteligenciju, već i pohranu u oblaku, edge računarstvo i to je ono što će ih transformirati. Jer Europa ima snažne tvrtke, ali one moraju postati i digitalno snažne. Male i srednje tvrtke morati će se suočiti s izazovom - kako stvoriti okruženje u kojem će one moći biti uspješne, ne samo u razvoju umjetne inteligencije, već i u drugim područjima. Upravo zato mislim da je važno da razgovaramo o umjetnoj inteligenciji, sigurnosti i zaštiti podataka na razini inovacijskih središta. Jedan od razloga zašto surađujemo sa Eclipse Foundation je upravo kako bismo pronašli način da pomognemo malim i srednjim tvrtkama, ali i drugim inovacijskim središtima diljem Europe, da prepoznaju prednosti umjetne inteligencije i krenu naprijed.
Mnogo AI startupova dolazi sa sveučilišta. To je jedan od načina da male i srednje tvrtke uđu u umjetnu inteligenciju. Surađujemo sa sveučilištima, ne samo kako bi razumjeli Uredbu o umjetnoj inteligenciji, već i kako bi razumjeli što je točno potrebno u kibernetičkoj sigurnosti kako bi se zaštitilo i upravljalo podacima.
Kad ljudi pomisle na umjetnu inteligenciju, često pred očima imaju “zločeste robote” koji žele preuzeti svijet. No, mi već danas koristimo umjetnu inteligenciju, a da toga nismo ni svjesni. Primjerice kad koristimo naše glasovne asistente ili navigaciju. Je li to ključno za daljnji razvoj umjetne inteligencije, ta neprimjetnost?
McCarthy: Mislim da je ključno da bude transparentno i jednostavno. To znači da biste morali znati da koristite umjetnu inteligenciju kad koristite digitalnog asistenta, pogotovo kad se on bavi stvarima koje utječu na vaš svakodnevni život. Ako netko koristi umjetnu inteligenciju za obradu životopisa prilikom odabira kandidata za zapošljavanje, to biste trebali znati. Jer ljudi misle da je umjetna inteligencija nepogrješiva, a to nije slučaj. I mi ljudi činim pogreške, ali smo ih svjesni. Zato smatram da ipak ne možemo sve prepustiti umjetnoj inteligenciji, već da u cijelom tom procesu mora biti i ljudska komponenta. Čovjek koji će nadgledati cijeli proces i u nekim slučajevima donositi konačnu odluku. Umjetna inteligencija može dati prijedlog, ali je čovjek taj koji će donijeti odluku. Dobar je primjer dijagnostika u medicini. Možete koristiti umjetnu inteligenciju za pregledavanje rendgenskih snimki i njihovu analizu te za davanje preporuke. To liječniku uvelike može olakšati posao jer umjesto nekoliko sati, za donošenje dijagnoze trebati će mu nekoliko minuta. Ujedno, to može pomoći i dodatnom učenju umjetne inteligencije, jer će čovjek možda primijetiti nešto što umjetna inteligencija još ne poznaje, pa će sljedeći put to lakše raspoznati.
Možda bi ljudi na umjetnu inteligenciju trebali gledati kao i na ljude - jer baš kao i ljudi, i ona mora prvo naučiti da bi, potom, mogla koristiti to znanje. Možda bi im to pomoglo da počnu vjerovati umjetnoj inteligenciji. Jer ponekad kad mislimo o umjetnoj inteligenciji, čini mi se da je ono “umjetno” zapravo prepreka. Zvuči kao da nije ljudskog podrijetla, a u mnogočemu pokušavamo strojeve naučiti na isti način na koji mi učimo, kako bi si olakšali ono što radimo. To je zanimljiva dilema. Možda bi bolje zvučalo “digitalna inteligencija”, kad već imamo digitalnu Europu ili digitalna rješenja. Možda bi to uvjerilo ljude da će umjetna inteligencija učiniti korištenje digitalnih rješenja - sigurnijima.
Što su onda najveći izazovi za umjetnu inteligenciju sada i u budućnosti?
McCarthy: S tehnološke strane, jer mi je ona bliža, možemo reći da će biti sve više tehnologije i sve više prijetnji toj tehnologiji. Već sad neka izvješća ističu više od 600 sigurnosnih prijetnji koje se odnose na umjetnu inteligenciju, a to je mnogo. Kad to uzmemo u obzir i krenemo u rješavanje, te kad uspijemo pokrenuti industriju da zauzme zajedničko stajalište oko toga što su te prijetnje, pristupaju rizicima kroz prizmu tehnologije, a ne kroz prizmu politike. Da imate tehnološki pristup koji kaže, ovisno o razini korištenja umjetne inteligencije, morate imati sve više sposobnosti, kako sigurnosne tako i podatkovne.
Što se korisnika tiče, dobri marketinški stručnjaci će smisliti kako da lakše razumijemo umjetnu inteligenciju. Jer ako želimo da ona bude dio dodane vrijednosti nekog proizvoda, onda mora biti i dio njegove sigurnosti - ako kupujete automobil, očekujete da će biti siguran za korištenje. Nećete kupiti automobil i tek onda ići provjeravati je li umjetna inteligencija u njemu sigurna za korištenje. Isto će vrijediti i za robota koji se kreće po vašoj kući - ne želite da se sudara s vama ili da vam se nađe na putu. Želite da vas prepozna i promijeni putanju. Svaki primjer umjetne inteligencije, ako ovisi o okolišu u kojem se nalazi, morao bi ispunjavati neke osnovne uvjete. I upravo je to jedna ideja o kojoj Europa razmišlja kad razmišlja o regulatornom okviru.
No, nama nisu potrebna dvostruka pravila. Idealno bi bilo kad bi se ta pravila uskladila s postojećima, pojačala u kontekstu primjene na umjetnu inteligenciju, ali i da ljudi shvate gdje se točno umjetna inteligencija nalazi u ukupnoj vrijednosti nekog proizvoda za njegovog korisnika.
Moramo pomoći ljudima da shvate vrijednost umjetne inteligencije, kako pristupiti umjetnoj inteligenciji i kako bi ona mogla pomoći u njihovom svakodnevnom životu. Ona je samo dio rješenja, a ne nešto veliko što će promijeniti naše živote u potpunosti. Ona je dio naših života, dodaje na vrijednosti, tako da mislim da što bolje možemo objasniti tu njenu ulogu, bez obzira bila ona u autonomnom prijevozu, pametnoj trgovini ili pametnim gradovima, ljudi će koristiti ono što im pomaže i to će prihvatiti jer shvaćaju vrijednost.
Korisnici znaju prepoznati vrijednost nekog rješenja ili proizvoda, a na tvrtkama je da pokažu da su testirali umjetnu inteligenciju i da je sigurna za korištenje.