Stigle reakcije na zabrinutost zbog mogućnosti daljinskog gašenja zrakoplova F-35: "Ne treba vam 'kill switch', samo..."

Nakon pisanja mnogih stranih medija o zabrinutosti zbog mogućnosti postojanja tajnog daljinskog prekidača koji bi onesposobio američke borbene zrakoplove F-35 u savezničkim zračnim flotama, stigle su i službene reakcije, koje takvo što u potpunosti opovrgavaju.

Branimir Vorša | 12.03.2025. / 10:20

F-35
F-35 (Foto: Afp)

Lockheed Martin i nekoliko stranih vlada njihovih klijenata odbacili su tvrdnje da američki borbeni zrakoplovi F-35 posjeduju skriveni takozvani kill switch pod kontrolom SAD-a. Naime, takva je funkcija posve nepotrebna za onesposobljavanje modela F-35 kojima upravljaju strane zemlje jer bi već puko prekidanje održavanja i logistike, koje je pod američkom kontrolom, s vremenom strane flote tih zrakoplova učinilo neoperativnima.

Nedavna izvješća oživljavaju stare brige

Su-57 i F-35 na istoj pisti FOTO F-35 vs. Su-57: Ljuti rivali neočekivano se našli oči u oči na ovom zračnom sajmu

Nagađanja o daljinskom deaktiviranju F-35 ponovno su se pojavila nakon što je SAD, pod administracijom predsjednika Donalda Trumpa, zaustavio vojnu pomoć Ukrajini i povećao nesigurnosti u vezi s obvezama NATO saveza. Europski mediji, uključujući medije u Belgiji, Švicarskoj, Njemačkoj i Velikoj Britaniji, istražili su to pitanje, što je dovelo do službenih odgovora Lockheeda Martina i nekolicine stranih vlada. I Zimo je nedavno pisao o toj problematici kao mogućem pukom mitu ili možda stvarnom razlogu za brigu američkih saveznika.

Nemamo naznaka da je to moguće. F-35 nije letjelica na daljinsko upravljanje. Program se oslanja na svjetsku logističku podršku, s rezervnim dijelovima koji cirkuliraju između zemalja korisnika, izjavio je Frederik Vansina, belgijski načelnik obrane, piše portal The War Zone. Slično, švicarsko ministarstvo obrane opovrgnulo je navedeni mit o daljinskom deaktiviranju F-35. Nije moguće 'daljinski kontrolirati' ili 'blokirati' borbene zrakoplove F-35A, na primjer vanjskom intervencijom u elektroniku, naveli su u priopćenju.

Reakcije Lockheed Martina i JPO-a

Lockheed Martin isto se tako pozabavio tim glasinama u e-poruci za The War Zone, pozivajući se na poricanje švicarskih i belgijskih dužnosnika. Američki F-35 Joint Programme Office (JPO) potvrdio je to stajalište, piše isti portal.

F-35 je zamišljen, razvijen i nastavlja se njime upravljati i održavati kao zajednička/koalicijska platforma, izgrađena na snažnim partnerstvima sa saveznicima SAD-a i partnerskim državama diljem svijeta. Program djeluje prema dobro uspostavljenim sporazumima koji osiguravaju da svi operateri F-35 imaju potrebne sposobnosti za održavanje i upravljanje svojim zrakoplovima učinkovito, priopćili su iz JPO-a.

Kontrola SAD-a nad održavanjem i podrškom

Iako SAD ne može daljinski onesposobiti F-35, održava strogu kontrolu nad operacijama tih zrakoplova. Lockheed Martin i Pratt & Whitney zadržavaju značajna prava na podatke, ograničavajući opseg održavanja koji strani operateri mogu izvesti. Mnoge kritične komponente zapečaćene su za kontrolu izvoza te zahtijevaju servisiranje u određenim objektima koje je isključivo SAD odobrio.

F-35 Wall Street sve nervozniji oko američkog F-35 zbog novih kineskih zrakoplova "šeste generacije"

Čak i pod normalnim uvjetima održavanje zrakoplova F-35 suočava se s izazovima, uključujući nedostatak rezervnih dijelova, što pridonosi niskim stopama borbene spremnosti tih zrakoplova. Bez pristupa strogo kontroliranoj mreži podrške F-35 kojima upravljaju strane zemlje brzo bi izgubili funkcionalnost.

Ne treba vam 'kill switch' da ozbiljno ometate korisnost izvezenog oružanog sustava, samo prestanete pružati podršku za njega i on će nestati, napisao je u objavi na platformi X Tyler Rogoway, novinar The War Zonea.

Izraelov jedinstveni aranžman s SAD-om

Izraelski F-35I Adir jedina je varijanta koja dopušta neovisne modifikacije softvera i održavanje na razini skladišta te pruža veći stupanj operativne autonomije nego što uživaju druge američke savezničke nacije. Međutim, Izrael se još uvijek oslanja na vanjske izvore rezervnih dijelova.

F-35 i dalje ostaje sastavni dio operacija NATO-a i sporazuma o dijeljenju nuklearnog oružja. Lockheed Martin očekuje da će više od 600 borbenih zrakoplova F-35 biti bazirano u Europi do 2035. godine. Dok neke zemlje, uključujući Veliku Britaniju, razvijaju "nevidljive" borbene zrakoplove sljedeće generacije, te alternative ostaju godinama udaljene od operativne uporabe.

Uklanjanje Turske iz programa F-35 2019. godine zbog kupnje ruskih sustava S-400 ilustrira rizike ovisnosti o američkoj vojnoj infrastrukturi, a Turska je kao posljedicu toga razvila vlastiti borbeni zrakoplov pete generacije. Iako postoje alternativni borbeni programi, prekid veza s programom F-35 zahtijevao bi značajna ulaganja i restrukturiranje za pogođene zemlje.

Vezane vijesti

Još vijesti