Tri od pet profesionalnih vozača teretnih vozila svakodnevno koriste mobitel tijekom vožnje, najčešće za telefonske razgovore, no jedna četvrtina njih koristi ga za surfanje po društvenim mrežama, pokazali su rezultati online istraživanja udruge profesionalnih vozača Convoy.
Na pitanje o korištenju mobitela tijekom vožnje, 61 posto ispitanika odgovorilo je da ga koristi svakodnevno. Od ostalih 39 posto, njih 19,5 posto koriste mobitel povremeno, tj., nekoliko puta tjedno, a drugih 19,5 posto koristi ga rijetko, tj. nekoliko puta mjesečno, rekao je Siniša Strelec, inženjer prometa iz udruge Convoy na konferenciji "Profesionalni vozači i sigurnost na cestama", održanoj u Novinarskom domu u sklopu kampanje "Dan bez mobitela u prometu".
Istraživanje je provedeno na uzorku od 533 profesionalna vozača teretnih vozila. Najčešći razlog korištenja mobitele jest obavljanje telefonskih razgovora, pri čemu malo više od 70 posto vozača koristi 'hands-free' uređaje koji omogućuju telefoniranje bez držanja mobitela na uhu.
Dok je korištenje 'hands-free' uređaja pohvalno, treba poticati razvoj tehnologija koje blokiraju pristup funkcijama koje nisu neophodne za vožnju, kao na primjer aplikacije za slanje poruka, kazao je Strelec.
Rezultati provedenog istraživanja također su pokazali da 24,4 posto vozača tijekom vožnje provjeravaju društvene mreže, njih 34,1 posto šalje i čita poruka, dok za navigaciju mobitel koriste 58,8 posto ispitanika.
Osim intenzivnih edukativnih kampanja koje bi naglasile opasnosti korištenja mobitela tijekom vožnje, trebalo bi uvesti strože interne politike unutar prijevozničkih poduzeća koje bi jasno definirale korištenje telefona, napomenuo je Strelec.
Vozači teretnih vozila sudjeluju u 14 posto teških prometnih nesreća
Policijski savjetnik u Ravnateljstvu policije Miron Huljak kazao je da vozači teretnih vozila sudjeluju u 14 posto teških prometnih nesreća na hrvatskim prometnicama. Od ukupnog broja prometnih nesreća u 2023. i u prvih osam mjeseci 2024. godine, teretna vozila i autobusi sudjelovala su u njih 220. Kako bi se smanjila ta brojka, definirano je niz aktivnosti, naglasio je Huljak, a jedna od njih je pronalaženje modela za poticanje modernizacije voznog parka.
Također treba istaknuti uvođenje edukacije o prometu u obrazovni sustav, od vrtićke do srednjoškolske dobi. U tom smislu održan je sastanak s ravnateljima osnovnih škola, rekao je Huljak.
Voditelj Službe sigurnosti cestovnog prometa Ravnateljstva policije Josip Mataija naglasio je da vozači teretnih vozila nisu izravni krivci u većini prometnih nesreća u kojima su sudjelovala takva vozila.
Ali često i oni rade prometne prekršaje, one najteže rade pod utjecajem alkohole, a tu su i prekršaji nastali zbog nepropisnog korištenja mobitela za vrijeme vožnje ili zbog premalo odmora, kazao je Mataija.