Nije svaka osoba koja ode u svemir automatski i službeno astronaut. Američka agencija za zrakoplovstvo (FAA) postrožila je svoja pravila za dodjelu astronautskih krila onima koji lete na privatnim svemirskim letovima, što titulu službenog komercijalnog astronauta čini teže dostižnom.
Što zapravo znače astronautska krila koja dodjeljuje FAA?
U SAD-u postoje tri institucije koje dodjeljuju astronautska krila, jedna je vojna, druga je znanstvena, a treća komercijalna. Vojna institucija je Pentagon, znanstvena NASA, a komercijalna spomenuti FAA.
Prve dvije daju astronautska krila samo svojim djelatnicima pa je stoga jedini način da se pojedina osoba službeno prepozna kao astronaut nakon leta komercijalnom svemirskom letjelicom, taj da se istoj dodijele FAA astronautska krila.
Dodjela tih krila u biti ne znači apsolutna ništa osim prava na hvalisanje da netko ima službeni status astronauta.
Pravila za postizanje statusa komercijalnog astronauta
Da bi se dobila FAA astronautska krila, osoba mora biti zaposlenik tvrtke koja šalje letjelicu u svemir, tako da su turisti odmah isključeni iz čitave priče. Drugim riječima, svi milijarderi i multimilijunaši koji sanjaju astronautska krila, a nemaju svoje svemirske tvrtke, mogu sanjati i dalje.
Isto tako, te osobe moraju proći kroz astronautsku obuku koju je odobrila FAA te poletjeti na više od 80 kilometara nadmorske visine. Nadalje, moraju pokazati aktivnosti tijekom leta koje su esencijalne za javnu sigurnost ili barem pridonijeti sigurnosti ljudskog leta u svemir.
Što se smatra doprinosom?
O tome odlučuju dužnosnici FAA, no čini se da je glavni kriterij da osobe koje putuju u svemir moraju imati ulogu člana posade i obavljati određene zadaće na letu, a ne biti samo putnici.
Jesu li onda putnici na letu Virgin Galactica i Blue Origina postali astronauti?
Kad je riječ o Virgin Galacticu, stvari su malo komplicirane. Branson i troje putnika imali su uloge članova posade koji testiraju svemirsku letjelicu, no nije jasno jesu li doista nečim pridonijeli sigurnosti ljudskog leta u svemir u generalnom smislu.
Kad je riječ o letu Blue Origina, stvari su puno jasnije. Upravljanje letjelicom odvijalo se u potpunosti s tla, a Bezos i društvo imali su samo jedan zadatak - uživati u letu. Drugim riječima, oni ne zadovoljavaju uvjete FAA za dobivanje astronautskih krila.
Iznimka bi tu mogla biti jedino Wally Funk, koja je prošla obuku za astronauta u 60-im godinama 20. stoljeća, ali nije tad dobila priliku otići u svemir. naime ona bi mogla dobiti počasna astronautska krila kao pojedinac koji je pokazao izvanredan doprinos ili korisnu uslugu industriji komercijalnog ljudskog leta u svemir.
Izvor: New Scientist