Borzan upozorava: Građani u Hrvatskoj još uvijek ne mogu kupovati na internetu pod istim uvjetima kao drugi u EU-u

Iako je EU jedno tržište, trgovci još uvijek diskriminiraju kupce iz pojedinih zemalja i tako ih stavljaju u nepovoljniji položaj.

Martina Čizmić | 02.03.2021. / 15:16

Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Odbor za unutrašnje tržište i zaštitu potrošača Europskog parlamenta izglasao je zahtjev za poboljšanje internetske kupovine. Kao najvažnije probleme istaknuli su slabo provođenje postojećih zakona, nepostojanje dostave ili lošiju ponudu audiovizualnih sadržaja.

Jako puno naših građana javljalo mi se da se ne osjeća ravnopravnima pri internetskoj kupovini jer čim stranica detektira da su iz Hrvatske, dobiju ili drugačiju ponudu, više cijene ili im se u potpunosti blokira pristup. To je kao kad bi vam u dućanu rekli da ne možete ući jer ne prodaju Hrvatima. Zato sam u prošlom mandatu radila na zabrani takve prakse koja je nastupila u prosincu 2018. Nedavno je Komisija obavila analizu kojom je utvrdila da se diskriminacija u 18 mjeseci zbog te zabrane prepolovila, premda mi građani još uvijek dojavljuju gruba kršenja, objasnila je hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan.

Međutim, direktiva ne regulira sadržaje koji podliježu autorskim pravima. Naime, dogovor se nije mogao postići te direktiva predviđa regulaciju tog područja u budućnosti.

Istraživanja su pokazala da se broj korisnika audiovizualnih sadržaja u međuvremenu udvostručio, ali da su jako velike razlike među državama. Tako je, recimo, Nijemcu dostupno više od 43 posto filmova dostupnih online u EU-u, a Grku tek 1,3 posto. Analiza je pokazala kako je u uzorku od 1000 naslova e-knjiga u Hrvatskoj dostupno samo pet. To područje mora se regulirati na korist i potrošača i autora, kazala je Borzan.

Više od 70 posto internetskih kupnji završava fizičkom dostavom. Međutim, premda direktiva propisuje da svatko može kupovati od svih trgovaca online u EU-u, ne obvezuje trgovce na dostavu.

Pandemija je znatno utjecala na porast internetske kupovine u Hrvatskoj, a broj kupaca u jednoj godini porastao je za više od 20 posto. Najviše se kupuju odjeća, filmovi i serije te dostave iz restorana. Naši mi se ljudi najviše žale na slabu provedbu zakona ili na nemogućnost dostave i upravo zato podržala sam zahtjev Komisiji da se omogući stvarna ravnopravnost na internetu, rekla je Borzan.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti