Pilot-projekt „e-Škole: Uspostava sustava razvoja digitalno zrelih škola“ omogućio je čak 151 školi da od jeseni budu spremne za primjenu modernijeg poučavanja koje će obilovati novim sadržajima i mogućnostima.
Kako je rečeno na predstavljanju dosadašnjih rezultata ovog projekta kojeg provodi Hrvatska akademska i istraživačka mreža – CARNet, učenike će u novoj školskoj godini 2017./18. dočekati učionice opremljene računalnom opremom, nastavnici koji će se u poučavanju koristiti računalima i tabletima koje su dobili u sklopu projekta te digitalni obrazovni sadržaji i brojni scenariji poučavanja za prirodoslovne predmete (biologiju, fiziku, kemiju) i matematiku za 7. i 8. razrede osnovnih te 1. i 2. razrede srednjih škola.
Škole u pilot-projektu bit će opremljene s dvama različitim tipovima učionica, prezentacijskom – opremljenom PC računalom, monitorom s funkcijom dodira i zvučnicima te interaktivnom, koja uz prezentacijsku opremu uključuje i 30 tableta.
Dosad smo kroz provedbu pilot-projekta e-Škole educirali respektabilnu brojku od gotovo 20 000 korisnika (nastavnika, ravnatelja i ostalog školskog osoblja) kroz više od 900 radionica te 15-ak webinara i tečaja. Naši mobilni timovi pružaju kontinuiranu stručnu i savjetodavnu podršku školama uključenim u pilot-projekt kako bi sljedeće školske godine svi koji su uključeni u provedbu projekta mogli koristiti projektnu opremu i pripadajuću tehnologiju na najbolji mogući način te još kvalitetnije poučavati učenike, izjavila je prilikom predstavljanja rezultata projekta zamjenica ravnatelja CARNeta i voditeljica pilot-projekta e-Škole Andrijana Prskalo Maček.
Akcijski plan stavlja naglasak na STEM područje
Predstavljanju rezultata nazočila je i ministrica znanosti i obrazovanja, prof. dr. sc. Blaženka Divjak, koja je pružila punu potporu CARNetu i partnerima u nastojanjima da osmisle, prijave i dobiju sredstva za veliki projekt u kojem će obuhvat škola biti puno veći nego dosad.
Obuhvat od 100 posto svih osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj nešto je za što ću se ja osobno zalagati. Posebno ističem da je projekt „e-Škola“ i digitalno zrelih škola značajan dio Strategije obrazovanja znanosti i tehnologije, a tako treba i biti a ostat će i dio Akcijskog plana jer iskoraka u smislu obrazovanja 21. stoljeća sigurno nema bez značajnog unaprjeđivanja digitalne zrelosti naših škola i opremanja naših nastavnika i učenika kompetencijama, koje nam osiguravaju da se u tom dijelu izjednačimo s ostatkom Europske unije, istaknula je ministrica Divjak prilikom svog obraćanja okupljenima.
Dodala je kako je tehnologija veoma bitna zbog razvoja kritičkog mišljenja i digitalnih kompetencija koje će učenicima trebati kasnije u životu.
U tom smislu Hrvatska ne smije zaostajati. Zato ćemo u sklopu Akcijskog plana poseban naglasak staviti na predmete iz STEM područja jer Hrvatska upravo u tim područjima zaostaje, dodala je ministrica Divjak.
U pripremi testni moduli, a stiže i e-Lektira
Voditeljica pilot-projekta Andrijana Prskalo Maček istaknula je kako je u tijeku priprema testnih modula digitalnih obrazovnih sadržaja. Nastavnici i učenici moći će od rujna pristupati ovim sadržajima i pretraživati ih kroz Edutorij, repozitorij digitalnih obrazovnih sadržaja u kojem će izdavači, ali i sami nastavnici moći objavljivati vlastite digitalne nastavne materijale. Tim sadržajima moći će pristupiti i sve ostale osnovne i srednje škole koje nisu uključene u provedbu pilot-projekta e-Škole, čime se ispunjava jedna od najznačajnijih zadaća projekta – suradnja, samostalna izrada i razmjena digitalnih sadržaja za poučavanje među nastavnicima.
Preostale e-Usluge poput sustava informatizacije poslovanja, sustava za upravljanje učionicom te sustava za analitike učenja i organizacije CARNet će dovršiti tijekom nove školske godine. U tijeku je i javna nabava za uslugu e-Lektire koja će također biti dostupna putem spomenutog Edutorija te će uključivati cjelovita djela hrvatskih i stranih pisaca s popisa obvezne školske lektire za osnovnu i srednju školu. Izrađeno je i 170 od projektom predviđenih 240 scenarija poučavanja za prirodoslovne predmete i matematiku, a njihovu izradu i implementaciju prati i e-Laboratorij s preporukama alata i aplikacija koji se mogu integrirati u proces učenja i poučavanja.
CARNet će nastaviti s intenzivnom provedbom edukacija za djelatnike škola, a uz to se u novoj školskoj godini planira i otvaranje pet regionalnih obrazovnih centara (ROC-ova) u Zagrebu, Splitu, Rijeci, Osijeku i Varaždinu. Svaki ROC bit će opremljen s 30 prijenosnih računala, 30 tableta, predavačkim računalom, monitorima, videokonferencijskim sustavom te sustavom za upravljanje učionicom.
Druga faza vrijedna 140 milijuna eura
Pilot-projekt „e-Škole: Uspostava sustava razvoja digitalno zrelih škola“, kojeg CARNet provodi s Agencijom za odgoj i obrazovanje, Agencijom za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih te Fakultetom organizacije i informatike Sveučilišta u Zagrebu, najznačajniji je projekt u području obrazovanja u Republici Hrvatskoj. Njegovu važnost prepoznala je i Europska unija koja kroz svoje fondove (Europski fond za regionalni razvoj te Europski socijalni fond) sufinancira 85 % ovog projekta, vrijednog gotovo 307 milijuna kuna.
Pilot projekt e-Škole dio je šireg programa „e-Škole“ koji se provodi kroz više projekata informatizacije školskog sustava u razdoblju od 2015. do 2022. godine. Provedba pilot projekta započela je 2015. godine i traje do 2018., nakon čega slijedi druga faza projekta čija se provedba planira u razdoblju od 2019. do 2022. godine. U CARNetu, koji će biti nositelj i druge faze projekta, očekuju da će ona obuhvatiti 60 % svih osnovnih i srednjih škola u RH.
Krajem ove godine uputit će se javni poziv školama za sudjelovanje u drugoj fazi projekta čija se vrijednost procjenjuje na 140 milijuna eura. Sudeći po nedavnom odazivu škola koje nisu uključene u pilot projekt e-Škole, a koje su bile pozvane da provedu proces samovrednovanja njihove digitalne zrelosti (odazvalo se ukupno 880 škola), ne treba sumnjati da će i druga faza projekta biti iznimno dobro prihvaćena.