U protekle dvije godine, što zbog činjenice da su trgovine jedno vrijeme bile zatvorene, što zbog činjenice da su provodili puno vremena na internetu, Hrvati su otkrili sve čari internetske kupovine.
No, nažalost, otkrili su i sve mane koje kupovina na internetu donosi. Pri tome ne mislimo na "igranje lovice" s dostavljačima, reklamacije ili povrat proizvoda. U ovom slučaju govorimo o problemu prijevare prilikom kupovine na internetu.
Naime, često, prilikom pretraživanja interneta (ili društvenih mreža), iskoče oglasi koji nude zanimljive proizvode (često baš one koje tražimo) po nevjerojatnim cijenama. Misleći da su naletjeli na super priliku, ljudi često kliknu i naruče proizvod, a kad taj proizvod nikad ne stigne ili stigne neki koji nema veze s njim, kreću problemi.
Kako prepoznati takve "lažne" ili prevarantske stranice i uživati u sigurnoj trgovini na internetu, upitali smo Marcela Majsana, predsjednika udruge eCommerce Hrvatska koja okuplja vlasnike web trgovina u Hrvatskoj.
Najčešće prijevare se događaju prilikom kupovine od neprovjerenih prodavatelja, odnosno kada ljudi kupuju nešto od web trgovina koje izgledaju legitimno jer iste prikazuju lažne znakove koji povećavaju povjerenje (logotipovi poznatih brendova i slično). Primjerice, jedna gospođa nam se požalila da je kupila Timberland cipele na stranici koja se zove timberlandshoes.com što ju je navelo da pomisli kako se radi o Timberland distributeru, ali zapravo se radilo o stranici iza koje ne stoji stvarna tvrtka, dok je sama domena registrirana prije mjesec dana, kaže Majsan.
Takvih je slučajeva sve više. Stranice na prvi pogled izgledaju legitimno, nude proizvode po povoljnim cijenama ili po povoljnim uvjetima, no one su samo način kako da prevaranti dođu do vašeg novca.
Kako bi to izbjegli, odnosno na vrijeme prepoznali da se radi o prijevari, Majsan je dao nekoliko jednostavnih savjeta.
Naša je preporuka je da NE KUPUJETE ništa na internetu kada:
1. na webu nema podataka o tvrtki - ili su ispisani lažni podaci (proguglajte tvrtku prije kupovine)
2. ne postoji nikakav social proof (društveni profili, autentične recenzije, online spomeni i slično)
3. ne postoji nikakav trustmark - udruga izdaje Trusted Shop certifikat svim trgovcima koji su zadovoljili naš kodeks po kojem se osobno provjerava svaki shop koji zatraži certifikaciju
4. cijena je sumnjivo niska - na ovo se navuče najviše ljudi, pogotovo u periodu prije Božića kada počinju Black Friday i ostali popusti
5. web ima puno gramatičkih grešaka (najčešće automatski prijevod koji služi za phishing odnosno "pecanje" podataka tuđih kreditnih kartica)
Osim toga, ističe Majsan. kupci bi trebali koristiti online trgovine iz Hrvatske ili drugih država članica Europske unije, kada je to moguće jer je veća vjerojatnost da će lakše riješiti eventualne probleme.
Naime, u srpnju je na snagu stupio zakon na razini cijele EU prema kojem se naplaćuje carina na svu robu izvan EU, tako da je u većini slučajeva postao neisplativo naručivati robu iz uvoza, podsjeća Majsan.
Ako pak nisu sigurni je li neka stranica legitimna internetska trgovina ili ne, Majsen ima jednostavan savjet.
Svim kupcima predlažemo da ako već moraju nešto kupiti na sumnjivim stranicama, da naprave to isključivo putem Paypala jer oni jamče zaštitu tj povrat novaca u slučaju prijevare. Ako nema sigurnih načina plaćanja, ni oznake povjerenja poput našeg Trusted Shopa, bolje je taj proizvod kupiti negdje drugdje jer bi mogli ostati bez novaca, ili još gore - bez svoje kartice, ističe Majsen i podsjeća na posljednju u nizu prijevara u kojoj u prevaranti koristili ime Hrvatske pošte ne bi li ukrali podatke o karticama.
No, što ako do prijevare ipak dođe i da smo karticu dali nepoznatim osobama koje ju zlorabljuju?
Ako dođe do prijevare, prvi korak je nazvati banku i otkazati karticu. Nakon toga možete webshop prijaviti webshop inspekciji (ako je tvrtka stvarna), ili tražiti povrat sredstava od svoje banke (u slučaju da su sredstva skinuta preko lažnog webshopa), ističe Majsan. Naravno, pomoći će ako imate bilo kakve dokaze o tome da je "internetska trgovina" lažna odnosno da vam je neovlašteno skinut neki iznos s kartice (izvodi o prometu na kartici, bilo kakva komunikacija s trgovinom i slično).
Inače, u udruzi smo prošle godine proveli istraživanje na 4080 online kupaca gdje je 60% njih reklo da nikad ne kupuje na nekom webshopu ako isti nema pozitivne recenzije ili neku oznaku povjerenja, stoga je oznaka povjerenja prvi korak kojim komunicirate svojim kupcima da je vaš webshop provjeren od treće strane, odnosno da ste trgovina od povjerenja. Udruga eCommerce Hrvatska za prikaz svoje Trusted Shop oznake koristi Trustprofile sustav, koji omogućuje i skupljanje recenzija nakon kupovine, tako da na taj način svojim članovima pružamo kompletno rješenje koje im treba za uspostavu povjerenja, napominje Majsan te dodaje da Udruga okuplja više od 500 webshopova koji dostavljaju robu hrvatskim kupcima, a svim punopravnim članovima omogućuju besplatnu Trusted Shop certifikaciju kojom trgovci pokazuju kupcima da su trgovina od povjerenja.