Vlasnici Teslinih vozila podnijeli su tužbu protiv te tvrtke, tvrdeći da ažuriranja softvera u automobilu smanjuju kapacitet baterije vozila. Tužitelji navode da su u nekim slučajevima bili prisiljeni kupiti potpuno nove baterije, po cijeni do 15.000 dolara, kako bi zamijenili one koje je blokirao loš softver.
Neugodno iznenađenje bez upozorenja
U tužbi se navodi da su ažuriranja softvera došla 'bez upozorenja' i smanjila domet vožnje njihovih automobila za najmanje 20 posto. Nekolicina vlasnika Teslinih vozila je isto tako platila između 500 i 750 dolara za poništenje lošeg ažuriranja, navodi se u tužbi.
Odvjetnici tužitelja izjavili su da se zajednička tužba odnosi na Tesline Model S i Model X automobile te da se čini da su i drugi vlasnici Teslinih vozila, na temelju javnog odgovora na ovu zajedničku tužbu, također pogođeni istim problemom.
Kada vlasnici automobila kupuju svoja vozila, oni očekuju da nepredviđeni događaji, poput vremenskih uvjeta, nesreća ili probušenih guma, mogu utjecati na performanse njihovih vozila i dovesti do skupih popravaka. No niti jedan razuman potrošač ne bi očekivao da će sam proizvođač automobila, putem automatiziranog sustava, namjerno i značajno ometati performanse automobila, kroz ažuriranja softvera koja smanjuju radni kapacitet vozila, navodi se u tužbi protiv Tesle.
Problematična ažuriranja već su bila predmetom sudskih tužbi
U tužbi je istaknuta i činjenica da je Tesla za slične softverske zakrpe već i ranije bila na sudu. U jednom takvom slučaju, podnesenom 7. kolovoza 2019. godine, tvrdilo se da je Tesla prevarila svoje kupce 'postavljanjem umjetnog, softverski induciranog ograničenja na ukupan broj upotrebljivih kilovatsati, čime su potkopali sposobnost kupaca da pojedinačno 'napune ćelije baterije do prirodnog i normalnog kapaciteta od približno 4,2 volta.'
Odvjetnici Tesle pokrenuli su nagodbu tog slučaja iz 2019. gotovo odmah, ponudivši na kraju kompenzaciju svakom kvalificiranom tužitelju u iznosu od 625 dolara. Tijekom tog slučaja, Teslin vanjski odvjetnik Sean P. Gates priznao je putem sudske izjave da 'Podaci iz Tesle pokazuju da je 1743 Model S proizvedenih između 2012. i 2016. godine u Sjedinjenim Državama bilo podvrgnuto ograničenju napona od 10 posto uzrokovano ažuriranjem softvera u svibnju 2019. godine.' Gates je dodao da je problem navodno ispravljen u tadašnjim novim ažuriranjima softvera, koja su izašla u narednih deset mjeseci.
Muska iritira riječ opoziv
Kontroverze s ažuriranjem softvera Teslinih vozila posljednjih mjeseci javljaju se zapravo posvuda u svijetu, a ne samo u SAD-u. Tako se, primjerice, prošlog tjedna dogodio problem kod 1,1 milijuna Teslinih automobila u Kini, što gotovo jedna četvrtina svih Teslinih automobila na cestama do danas. Iz Tesle su obećali daljinskim ažuriranjem softvera riješiti problem s 'regenerativnim kočionim sustavom' opozvanih automobila.
Međutim, vlasnik Tesle Elon Musk bio je iziritiran time što je Teslin problem oslovljen kao opoziv vozila, a njegova kritika zapravo je usmjerena izravno na Nacionalnu upravu za sigurnost cestovnog prometa Sjedinjenih Država (NHTSA).
Riječ 'opoziv' za bežično ažuriranje softvera je anakronistična i potpuno pogrešna!, požalio se Musk putem Twittera.
Na web stranicama NHTSA pojašnjeno je da ta agencija izdaje opoziv kad god njezini regulatori ili proizvođač automobila utvrde da vozilo, oprema, autosjedalica ili guma stvaraju nerazuman sigurnosni rizik ili ne zadovoljavaju minimalne sigurnosne standarde. NHTSA tvrdi da samo u rijetkim slučajevima od proizvođača zahtijeva da potpuno otkupe vozila od vlasnika.
Što je vlasniku električnog vozila bitno?
Steve Berman, jedan od odvjetnika koji zastupa vlasnike Tesle u novoj grupnoj tužbi, opisao je raspravu o opozivu kao, u konačnici, semantičko pitanje bez pravnog značaja.
Potrošača nije briga kako ga karakteriziraju, već ga zanima kakav bi mogao biti utjecaj na automobil, rekao je Berman i podsjetio da je u novoj tužbi protiv Tesle naglasaak na negativnom utjecaju na najvažniju stvar u vozilu - njegovoj bateriji.
Izvor: Daily Mail