Jedna od najpopularnijih društvenih mreža danas, TikTok, ima i svoju prilično mračnu stranu. Naime, novo istraživanje koje je objavio Global Witness i tim sa Sveučilišta New York, pokazalo je kako uz gomilu zanimljivih videa, TikTok sadrži i velik broj videa koji promoviraju teorije zavjere i dezinformacije.
U istraživanju su se fokusirali na TikTok, Facebook i YouTube, te su provjeravali koliko su algoritmi koje te društvene mreže koriste, precizni u otkrivanju i uklanjanju dezinformacija i lažnih oglasa.
Od svih promatranih društvenih mreža, TikTok se pokazao najgorim. Istraživači su na toj platformi učitali gomilu oglasa koji su sadržavali lažne informacije i potencijalno opasan sadržaj i čekali odobrenje. Čak 90 posto tih oglasa odobreno je za objavu i prikazivanju korisnicima TikToka.
Ova će godina biti puno gora, kako se izbori približavaju, istaknula je koautorica istraživanja Olivia Little. Došlo je do eksponencionalnog rasta broja korisnika, što samo znači da će biti više dezinformacija. TikTok mora prokativno raditi na njihovom zaustavljanju ili ćemo se suočiti s novom krizom.
Istraživanje je otkrilo različite kategorije lažnog oglašavanja. Neki oglasi tako sadrže zavaravajuće detalje, poput netočnih datuma izbora. Drugi uključuju zavaravajuće ili lažne uvjete za glasanje. A najviše je bilo onih koji jednostavno odgovaraju glasače od izlaska na izbore.
Ne samo da je zabrinjavajuće što je tolika količina lažnih informacija u oglasima prošla TikTokovo odobrenje i bila spremna za prikazivanje korisnicima, već je zabrinjavajuće i to što se to dogodilo na platformi koja se hvalila kako ima čvrsta pravila oko političkog sadržaja i oglašavanja.
TikTok je u nekoliko navrata jasno isticao da njegove politike korištenja ne dopuštaju nikakve plaćene političke oglase. Svi verificirani politički računi automatski su diskvalificirani od korištenja naplatnih alata, koji su inače dostupni influencerima. Osim toga, u kolovozu su objavili kako uvode nove i poboljšane smjernice koje su se trebale odnositi na zaustavljanje širenja dezinformacija.
U TikToku najozbiljnije shvaćamo našu odgovornost da zaštitimo integritet naše platforme, pogotovo u vrijeme izbora, napisao je u kolovozu TikTokov šef za sigurnost u SAD-u, Erik Han. Kako bismo pojačali naš odgovor na prijetnje, TikTok je ušao u partnerstvo s neovisnim analitičkim tvrtkama i redovito se sastaje s drugim dionicima u industriji, organizacijama civilnog društva i drugim stručnjacima.
Stručnjaci pak ističu da je upravo ono što je TikTok učinilo toliko popularnim među korisnicima, odgovorno i za viralno širenje dezinformacija. Naime, algoritam koji koriste bilježi što korisnici gledaju i koliko se zadržavaju na nekom videu te im nude sličan sadržaj ne bi li potaknuli korisnike da što više vremena provedu u aplikaciji gledajući video.
Žele li zaista učiniti nešto i promijeniti način na koji se dezinformacije šire na njihovoj platformi, morat će promijeniti i taj algoritam. A prema svemu sudeći to neće napraviti samoinicijativno, jer bi to značilo i gubitak zarade, a možda i korisnika.